کارشناسان میراث فرهنگی ارزشهای تاریخی و معماری، محور ریلی مشهد تا ایستگاه نقاب بررسی و مستندسازی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به منظور بررسی و مستندسازی ارزشهای تاریخی و معماری، محور ریلی مشهد تا ایستگاه نقاب توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و کارشناسان اداره کل راه آهن استان مورد پیمایش قرار گرفت.

حسین زارع صفت افزود: راه آهن خراسان رضوی و تأسیسات مربوط به آن یکی از قدیمی ترین و با ارزش ترین خطوط ریلی کشور به لحاظ تاریخی و معماری است که در اولین اقدام در جریان طرح «ثبت جهانی میراث صنعتی راه آهن ایران»، با هماهنگی و همراهی مؤثر مدیریت راه آهن استان، ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی گفت: ساختمان ایستگاه راه آهن در شمار خلاقیتها و نبوغ مهندسی و به لحاظ ساختار معماری در کشور کم نظیر بوده و طراوت و زیبایی این بنا و ایستگاه، مرهون تلاش مدیر کل و پرسنل کوشای اداره کل راه آهن خراسان رضوی است که این مکان ارزشمند و تاریخی را همچنان از گذشته تا به امروز حفاظت و حراست نموده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع با همراهی و مشارکت کارشناسان راه آهن خراسان به منظور تکمیل و مستند سازی کامل محور ریلی استان در مسیر مشهد تا نقاب و ارسال گزارش کامل آن جهت بهره برداری در پرونده ثبت جهانی؛ با یکدستگاه درزین توسط تیم کارشناسی اعم از باستان شناسی.معماری.مرمت و... به همراه عکاس و فیلمبردار، کلیه ساختمانها و تاسیسات محور مذکور از جمله ساختمان ایستگاهها، بخش مسکونی، پلها، مخازن آب، انبار توشه، خلاقیتهای معماری در محدوده راه آهن خراسان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

زارع صفت خاطرنشان کرد: در این برنامه تیم کارشناسی توفیق آن را یافت تا با هماهنگی انجام شده، ایستگاه راه آهن مشهد و ایستگاههای سلام، فریمان، ابومسلم، تربت، کاشمر، خیام، نیشابور عطار، فردوس، سبزوار، بیهق، اسفراین و نقاب را از نظر اجزاء و عناصر معماری و کاربرد هر یک از بناها و تأسیسات مرتبط با راه آهن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی گفت: در آینده نزدیک با همکاری راه آهن برنامه مشترک رونمایی از لوح ثبتی ایستگاه راه آهن مشهد با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی هم در این باره گفت: راه آهن خراسان با حدود 60 سال قدمت و با وجود زیربناها و تاسیسات ارزشمند و با معماری خاص و ویژه یکی از مناطق پرفعالیت در بخش جابجایی مسافر و حمل و نقل با به ویژه ترانزیت کالا به شمار می رود.

ضیائی مهر افزود: راه آهن خراسان در ابتدای تاسیس در سال 1336سهم کمی از حمل و نقل ریلی کشور در زمینه جابجایی مسافر و حمل و نقل بار داشت اما در حال حاضر سهم 50 درصدی از حجم قطارهای مسافری کشور و سهم 85 درصدی از ترانزیت ریلی کشور را دارا می باشد.

وی گفت: برای پاسخگویی به رشد جابجایی مسافر و همچنین حمل و نقل بار نیاز به توسعه زیرساختهای ریلی استان احساس می شد که در طراحی و توسعه این زیرساختها تلاش شده است که نه تنها آسیبی به ساختمانها و اماکن قدیمی و ازشمند کشور وارد شود بلکه با حفظ، مراقبت و نگهداری مناسب از این اماکن در راستای ارزش نهادن به آثار قدیمی و ارزشمند کشور گامهای موثری برداریم.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار