ساسان ناطق از اتمام دو كتاب در حوزه خاطره با عناوین «سربازان نیار» و «آخرین نامه پستچی» خبر داد و گفت: این آثار به همت دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.

ساسان ناطق از اتمام نگارش دو كتاب تازه‌اش خبر داد/ خاطرات باید درست باشد، نه درشت!
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساسان ناطق، نویسنده و مدیر كارگاه قصه و رمان حوزه هنری، با بیان اینكه نگارش دو اثر تازه‌ در زمینه خاطرات جنگ تحمیلی را به پایان رسانده است، اظهار كرد: «سربازان نیار» نخستین كتابی است كه به تازگی نگارش آن را تمام كرده ام. نیار نام روستایی در اردبیل است و در واقع این خاطره، خاطره یك جغرافیا است.
 
وی ادامه داد: روستای «نیار» شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس كرده است و مردم این روستا نقش پر رنگی در انقلاب و جنگ داشته‌اند. خاطرات «كلام الله اكبر زاده نیاری» از رزمندگان و جانبازان این روستا را به نگارش درآوردم و كتاب خاطرات ایشان حاصل 77 ساعت مصاحبه است كه در حدود 600 صفحه تدوین شد.
 
ناطق گفت: علت انتخاب این شخص برای روایت خاطراتش این بود كه شخصیت ویژه ای داشت. شخصیتی كه برای نوجوان هم می‌تواند خوشایند و جذاب باشد. باور من این است كه خاطره و رمان باید تصویرسازی داشته باشد و صرفا به روایت خاطره اكتفا نكنیم و به همین دلیل فكر می‌كنم این اثر در كنار بزرگ‌سالان می‌تواند برای نوجوانان نیز جذاب باشد.
 
این نویسنده تصریح كرد: شخصیت راوی كتاب «سربازان نیار» در 14 سالگی به جبهه می‌رود و رزمنده‌ای نترس و شجاع است و موقعیت‌های طنز زیادی در زندگی‌اش به وجود می‌آید. «كلام الله اكبرزاده نیاری» در هر عملیات بزرگ و بزرگ تر می‌شود و به عنوان بسیجی وارد جنگ تحمیلی می‌شود و در ادامه به سربازی تبدیل می‌شود كه می‌داند برای چه می‌جنگد. در كنار این موضوع، خاطرات دیگر شهدای روستای نیار را هم از زبان راوی می‌خوانیم.
 
مدیر كارگاه قصه و رمان با بیان اینكه نمی‌توان مخاطب را نادیده گرفت، عنوان كرد: جذابیت در یك كتاب باید وجود داشته باشد تا مخاطب پای آن بنشیند. برخی خاطراتی كه نمی‌تواند به روند داستان كمك كند را حذف كرده‌ام. برخی از نویسنده‌های كشورمان، فكر می‌كنند هر چه راوی گفت باید بنویسند و یا هر چه نوشتند راوی باید بپذیرد؛ در حالی كه انتشار كتاب خاطرات حاصل همكاری متقابل راوی و نویسنده است. خاطرات باید درست باشد، نه اینكه درشت باشد.
 
وی خاطرنشان كرد: حجم این كتاب به این دلیل 600 صفحه است كه هر رزمنده باید یك كتاب خاطرات داشته باشد و این كتاب مانند شناسنامه اوست. برای همین هم معتقدم كه كتاب خاطرات رزمندگان باید چه به لحاظ شكل ظاهری و چه متن دقیق و كامل باشد. هر كدام از خواننده ها كه از خواندن كتاب منصرف شوند، ما متضرر می‌شویم و مقصر راوی نیست، بلكه نویسندگان و گردآورندگان اثر هستند كه نتوانسته‌اند آن را به شكل خواندنی و جذاب تدوین كنند. همچنین حجیم بودن كتاب به این دلیل است كه راوی در عملیات های زیادی در دوران دفاع مقدس حضور داشته و موقعیت‌های طنز، جدی و پر تنش و ... زیاد داشته است.
 
ناطق با اشاره به اثر دیگری كه نگارش آن را به پایان رسانده است، گفت: عنوان این اثر «آخرین نامه پستچی»، خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی، محمود منصوری است كه در 400 صفحه به نگارش در آمده است. آقای منصوری پیش از انقلاب و در آستانه جنگ تحمیلی كارمند اداره پست بود و در دوران دفاع مقدس، طی عملیات والفجر 10 مجروح می‌شود و به اسارات دشمن درمی‌آید.
 
وی اظهار داشت: در این اثر هم مانند كتاب «سربازان نیار» نگاه داستانی به خاطرات داشتم و در 20 فصل آماده شده است. در هر فصل بخشی از وقایع قبل از جنگ و دوران اسارت راوی را می‌بینیم. یكی از ویژگی‌ها و خوبی‌های خاطرات منصوری این است كه ایشان پیش از آغاز جنگ تحمیلی به مدت چند سال در بغداد كار می‌كند و حوادث خاصی از كودتا و زندگی مردم بغداد را می‌بیند و بعدها همین موضوع برایش ایجاد دردسر می‌كند.
 
این نویسنده با اشاره به اینكه محمود منصوری خاطرات تازه و بدیعی از دوران اسارت و جنگ تحمیلی بیان می‌كند، اظهار كرد: در این كتاب خواننده ها متوجه می‌شوند كه جنگ 31 شهریور شروع نشده، بلكه برای برخی استان‌ها مانند ایلام، از فروردین 59 شروع شده است و شهادت و جانبازی بسیاری را پیش از شروع جنگ می‌بینیم.
 
ناطق همچنین گفت: نقش اداره پست در دوران جنگ تحمیلی را نیز در این كتاب می بینید. وقتی بمباران می‌شود، اداره پست در مناطق جنگ زده به مردم خدمات رسانی می كند. همچنین خاطرات آزادگان جذابیت هایی زیادی دارد؛ چرا كه رزمنده داخل خاك دشمن است و با دشمن خود زندگی می‌كند و این شرایط، وقایع بسیاری را رقم می زند و نفرت و دوستی را می‌بینیم.
 
وی در پایان گفت: كتاب‌های «سربازان نیار» و «آخرین نامه پستچی» به همت دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد و امیدوارم به نمایشگاه كتاب تهران سال 96 برسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایشالا مووفق باشه
۱۵:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ایشالا مووفق باشه عالی
۰۲:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار