رقابت مادی رایج در تمامی جشنواره‌های ادبی کشور در سیزدهمین جشنواره شعر و داستان سوره به رقابت اعتباری تبدیل می‌شود؛ تا فرصتی تازه و مغتنم برای برگزیدگان این جشنواره ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره که امروز در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد، سعید بیابانکی دبیر هنری جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: این دومین باری است که در جشنواره شعر و داستان جوان سوره در خدمت دوستان  هستم این جشنواره سال گذشته در  کرمان و امسال در قزوین برگزار می شود.

وی ادامه داد: از وجوه تمایز جشنواره‌ی شعر و داستان جوان سوره با سایر جشنواره‌های ادبی کشور می‌توان به چرخشی بودن این جشنواره اشاره کرد.

وی ادامه داد: ما در جشنواره شعر و داستان سوره محدودیت سنی قرار دادیم و افراد زیر 30 سال می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

بیابانکی ادامه داد: جشنواره شعر و داستان سوره  جشنواره‌ای است منطبق با اهداف حوزه هنری و به کشف استعداد‌های جوان ادبی در راستای اهداف انقلاب اسلامی می‌پردازد.

دبیر هنری جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار داشت: ایرادی که حس کردم هم اکنون بر جشنواره‌های ادبی ما وارد است این بوده که همیشه رقابتی بر سر جایزه‌ی مادی شکل گرفته و در این رقابت شعر و ادبیات ضرر کرده‌اند چون گروهی از افراد با پیدا کردن فرمول جشنواره هر ساله برگزیده می‌شوند و راه برای کشف استعداد‌های جدید بسته می‌شود.

بیابانکی گفت: ما سعی کردیم تا در سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره رقابت مادی را به رقابت اعتباری تبدیل کنیم به گونه‌ای که برگزیدگان فرصت چاپ اثرشان را در یک سال آینده مشروط به مورد قبول گرفتن آن اثر در دفتر و شعر و داستان حوزه هنری به دست بیاورند و آثارشان خارج از نوبت و با کیفیت خوب منتشر شود.

وی افزود: از دلایل تبدیل رقابت مادی به رقابت اعتباری می‌توان به این امر اشاره کرده که شاعران و نویسندگان بیش از آنکه تشنه دریافت جایزه مادی باشند؛ تشنه شنیده شدن و خوانده شدن هستند.

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار داشت: ما تا به امروز دو هزار و صد و چهارده اثر از 476 نفر دریافت کردیم که از این میان 243 اثر در بخش ترانه و سرود، 325 اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، 94 اثر در بخش داستان کوتاه کودک، 820 اثر در بخش شعر کلاسیک، 106 اثر در بخش شعر کودک و 526 اثر در بخش شعر نو به ثبت رسیدند.

بیابانکی با اشاره به اینکه امسال رمان از بخش داستان جشنواره شعر و داستان جوان سوره حذف شده، گفت: هم اکنون 84 نفر در بخش ترانه و سرود، 163 نفر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، 58 نفر در بخش داستان کوتاه کودک، 195 نفر در بخش شعر کلاسیک، 43 نفر در بخش شعر کودک و 141نفر در بخش شعر نو جشنواره شعر و داستان جوان سوره شرکت کرده‌اند و آثار آنها مطابق فراوانی حضورشان به مرحله ی پایانی راه یافته است.

بیابانکی اظهار داشت: در حال حاضر 21 اثر در بخش ترانه و سرود، 19 اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، 10 اثر در بخش داستان کوتاه کودک، 34 اثر در بخش شعر کلاسیک، 8 اثر در بخش شعر کودک و 35 اثر در بخش شعر نو به مرحله‌ی پایانی جشنواره شعر و داستان جوان سوره راه پیدا کرده‌اند

وی ادامه داد: 36 زن و 48 مرد در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره تصریح کرد: در بخش اعتباری ما دو نفر در بخش ترانه و سرود، سه نفر در بخش داستان کوتاه بزرگسال، یک نفر در بخش داستان کوتاه کودک، سه نفر در بخش شعر کلاسیک، یک نفر در بخش شعر کودک و دو نفر را در بخش شعر نو حائز دریافت جایزه دانسته‌ایم.

وی در باب معرفی هیات داوران سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: از داوران این جشنواره می توان به ساسان ناطق، بهناز ضرابی زاده، فریبا یوسفی، رجبعلی زاده باستانی، مهدی مظفری ساوج، علی محمد مودب، اهورا ایمان، محسن پرویز، حمید شاه‌آبادی، احمد دهقان، مجید راستی، داوود امیریان، حسین فتاحی، محمد حسین بهرامیان، فاضل نظری، ناصر فیض، رودابه حمزه‌ای، بابک نیک طلب، مهدی مردانی، حمید رضا شکارسری، علیرضا هوشمند و امیر حسین ضیاء اشاره کرد.

همچنین محمد کرم اللهی، دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان جوان سوره و رئیس حوزه هنری استان قزوین در بخش دیگری از نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: به هر حال قزوین یکی از پایه‌های محکم فرهنگ ایران بوده و کافی است که این مسیر را دنبال کنیم تا به علامه دهخدا و سایر مفاخر ادبی کشور برسیم که در این مسیر رشد و نمو یافته‌اند.

وی ادامه داد: قزوین یکی از مراکز دانشگاهی بوده و هست یعنی مجموعه‌ی دانشگاه‌های آن این پتانسیل را ایجاد می‌کنند که استعداد‌های جوان بیشتری در این شهر دیده شوند.

کرم اللهی اظهار داشت: شرایط اجرا و کار جشنواره  شعر و داستان سوره در قزوین راحت‌ تر است و ما اولین جلسات برگزاری این جشنواره را با استاندار قزوین، مراکز دانشگاهی و ادارات و نهادها و سازمانها برگزار کرده‌ایم تا جشنواره‌ای با کیفیت داشته باشیم.

دبیر اجرایی جشنواره شعر و داستان جوان سوره اظهار داشت: با توجه به تغییرات ساختار جشنواره ساز و کار اجرایی آن هم تغییر کرده به این صورت که مرحله پایانی سیزدهمین جشنواره شعر و داستان سوره شامل 84 نفر برگزیده نهایی است که می‌توانند با حضور در پایگاه‌های تخصصی کودک و نوجوان به خوانش و روایت آثار خود بپردازند.

وی ادامه داد: ما در صبح و عصر روز اول شش ساعت کارگاه داریم و محفل شعر اردیبهشت مینو دری نیز در همین شب برگزار می‌شود.

رئیس  حوزه هنری استان قزوین ادامه داد: ما 127 مهمان خارج از استان داریم و در کل 250 نفر برای حضور در کارگاه‌های ما تعریف شدند و این نشانه تعریف تعامل مناسب برای حضور شاعران و ادبای استانی است و پیش از این کمتر دیده شده است.

کرم اللهی گفت: سعی کرده‌ایم که برای حضور در کارگاه‌ها بیشتر از جوانان و مستعدین دعوت کنیم.

وی افزود: روز آخر منتهی به اختتامیه را برای آشنایی میهمانان با مکاتب پنجگانه تعزیه، آوازخوانی، خوشنویسی، معماری و نگارگری قزوین اختصاص داده‌ایم تا یک روز کامل به قزوین شناسی و قزوین گردی بپردازند.

وی اظهار داشت: در مراسم‌های اختتامیه جشنواره شعر و داستان سوره از قاسم انصاری، محمد علی حضرتی‌ها و امیر عاملی تجلیل می‌کنیم همچنین در افتتاحیه این جشنواره از سعید عاشقی و علی قانع تقدیر می‌شود.

کرم اللهی تصریح کرد: در پایان تمام کارگاه‌ها از شش نفر از اعضای پیشکسوت و صاحب اثر تجلیل شده و آثارشان بلافاصله به اعضای حاضر در مجموعه اهدا می‌شود.

کرم اللهی گفت: در شب شعر اردیبهشت مینو دری هم از حمید عاملیها، سمیع زاده و قافله باشی تجلیل می شود بنابر این سبد تجلیل از فعالان ادبی استان قزوین در تعامل با جشنواره شعر و داستان سوره سبدی پر و قابل اعتنا است.

کرم اللهی خاطر نشان کرد: کتاب جشنواره سیزدهم شعر و داستان سوره هم اکنون بر روی سایت ART.SAAT قرار گرفته است.

همچنین بیابانکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: کارگاه‌ها شعر و ترانه جشنواره شعر و داستان سوره با حضور عبدالحمید ضیایی، محمد حسین بهرامیان، اهورا ایمان و موسی بیدج برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کارگاه داستان نیز با توجه به اینکه فرم خوانش داستان تریبونی نیست با پیشنهاد جدیدی روبه رو شده و این پیشنهاد این است که چهار داستان جذابتر و کوتاه‌تر را با صدای گویندگان حرفه‌ای و با تصویرگری ویژه در مراسم اختتامیه در سالن پخش کنیم.

بیابانکی گفت: بخشی از آثار برگزیدگان دوره قبل هم به صورت سی دی و دیجیتال ارائه می‌شود.

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره خاطر نشان کرد: جوایز مادی این جشنواره نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به هر نفر از برگزیدگان 700 هزار تومان تعلق می‌گیرد البته این مبلغ در حال حاضر حق التألیف آنها به حساب می‌آید.

گفتنی است که سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در تاریخهای 28 و 29 اردیبهشت ماه در قزوین برگزار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار