استان سمنان با وجود معادن بسیار به عنوان سومین قطب تولید کننده زغال سنگ در کشور به حساب می آید.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، زغال سنگ کانی سیاه رنگی است که از بقایای درختان و بوته ها و سایر گیاهان زنده پس از گذشت سالیان زیاد به وجود می آید و به عنوان سوخت و ماده اولیه برخی صنایع شیمیایی برای تولید گاز، کک، روغن و قطران استفاده می شود و بعد از نفت و گاز سومین ضلع انرژی فسیلی جهان به شمار می آید.


نگاهی گذرا به معادن زغال سنگ در استان سمنان


ایران یکی از کشورهایی است که این ماده معدنی در آن یافت می شود و در کشور ما از جمله مواد معدنی است که از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بیشتر در ناحیه طبس، کرمان، سمنان، مازندران، شاهرود و گیلان قرار دارد.

سمنان سومین قطب تولید زغال سنگ کشور

استان سمنان بعد از استان های خراسان و کرمان سومین تولید کننده زغال سنگ در کشور است و در سال حدود 400 هزار تن زغال سنگ در این استان تولید می شود که 20 تا 25 درصد زغال سنگ مورد نیاز کشور است.

این معادن از دامغان تا مینو دشت امتداد دارد و همين گستردگی موجب اشتغال حدود 50 درصد بومیان این استان شده است.

این استان از ذخایر غنی و متنوع معدنی از قبیل معادن گچ، سولفات سدیم، سنگ آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ آهن، نمک، بوکسیت، سلستین، زئولیت، ذغال سنگ ، باریت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی، فلورین و… برخوردار است.


نگاهی گذرا به معادن زغال سنگ در استان سمنان

با توجه به وجود ذخایر معدنی با کیفیت صنایع معدنی مهمی نظیر کربنات سدیم، فروسیلیس، سولفات سدیم، سیمان، نمک تصفیه و صنعتی دراستان سمنان، این استان می تواند به منبع مهمی برای تولید مواد اولیه باشد.

همچنین ۴۷ نوع ماده معدنی در استان سمنان وجود دارد که ۳۰ نوع آن استخراج می شود که مهم ترین آنها به ترتیب حجم تناژ گچ، مارن، نمک و مصالح ساختمانی به شمار می رود.

از جمله کاربردهای ماده معدنی زغال سنگ تامین انرژی و سوخت نیروگاه های برق، ذوب فلزات مثل روی و آلومینیوم و درتولید سیم های کاربید که درصنایع مختلف برای جوش کاری کاربرد دارد، است .

نگاهی گذرا به معادن زغال سنگ در استان سمنان

معادن استان سمنان شکل هندسی دارند و زغال ها نازک و دارای لایه های عمودی هستند به همين دليل امکان استخراج آن با ماشین آلات وجود ندارد که این مسئله موجب شده تا نیروهای زیادی در این حوزه به فعالیت بپردازند و به نوعی سبب ایجاد اشتغال در این استان شده است که موضوع قابل توجهی است .

مشکلات و چالش های تولید زغال سنگ در استان سمنان

یکی از چالش های موجود در تولید زغال سنگ کمبود تعداد خریدار است که در حال حاضر تنها خریدار تولیدات مربوط به معادن زغال سنگ شرکت فولاد است که مسئله محدود بودن خریدار موجب شده محصولات تنوع قیمت و مشتری نداشته باشد.


نگاهی گذرا به معادن زغال سنگ در استان سمنان


اما باید در نظر داشت استفاده بدون برنامه از معادن کشور ممکن است برای نسل های آینده مسئله ساز شود و ضررهای جبران ناپذیری را در آینده به بار آورد.

بررسی وضعیت زیست محیطی معادن زغال سنگ در استان سمنان

در سرتاسر دنیا استخراج زغال سنگ از معادن موجب بروز مشکلات زیست محیطی برای محیط اطراف خواهد شد که از جمله آن می توان به آلودگی های آب ، خاک، صوتی و هوا اشاره کرد.

این آلودگی ها اغلب در معادن روباز زغال سنگ صورت می گیرد که این نوع معادن در استان سمنان وجود ندارد و بنابراین مشکلاتی از این دست شامل حال این استان نمی شود.

با توجه به اینکه معادن زغال سنگ استان سمنان در نقاط دور از شهرها قرار دارند و این معادن دارای لایه های عمودی هستند و استخراج زغال سنگ بدون استفاده از ماشین آلات صورت می گیرد بنابراین از بروز آلودگی جلوگیری می کند.

اما نباید فراموش کرد زحماتی را که کارگران معدن در زیرزمین می کشند، آنها بار سنگینی بر دوش دارند و با توجه به سختی کار حق است از بازنشستگی زود هنگام استفاده کنند.

امروز چرخ های اقتصادی کشورمان بر روی دستان همین قشر به حرکت در می آید که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

گزارش از سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایاایمکان دارد باکدام مهندیس معادین سیمنان بخاتیری کاربه تماس شوم
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یگ کارگرروزانه چقدر ای‌داد کاری دارد