معاون آموزشی سازمان روانشناسی با اشاره به عوامل اصلی داشتن زندگی موفق عنوان کرد: 35 درصد مردم از اختلالات روحی روانی رنج می‌برند.


مداحی معاون آموزشی سازمان روانشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سلامت روان ایرانیان اظهار داشت: متاسفانه دنیای امروز در عصر اختلالات روانی به سر می‌برد و افسردگی و اضطراب به عنوان سرماخوردگی روانشناسان مطرح بوده و ذهن پزشکان را به خود درگیر کرده است.

وی بیان کرد: نبود رضایتمندی به دلیل شرایط سخت زندگی امروزه باعث شده تا افراد ثروتمند از حال نامناسبی برخوردار باشند و هر یک از یک اختلال روانی رنج ببرند.

مداحی ادامه داد: امروزه اختلالات روانی در بین جوامع بسیار شایع است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی افسردگی و اضطراب رتبه سوم اختلالات مردمی را تشکیل می‌دهد و طبق بررسی‌های انجام شده 20 درصد از افراد دچار افسردگی و اضطراب هستند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که 35 درصد از مردم دچار اختلالت روانی باشند و علت این مسئله بیشتر به خاطر الگوهای بیماری‌زا در زندگی افراد است و مسائلی چون خواب، غذا و نبود مهارت‌های زندگی می‌تواند استرس و اختلالات روانی را در بین افراد جامعه شایع کند.

مداحی عنوان کرد:‌مردم ما نسبت به 50 سال پیش در شرایط بهتری قرار دارند اما متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط نظام ماشینی و تحرک نداشتن درصد نارضایتی بالاتر از گذشته است و این مسئله می‌تواند مشکلات روانی را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: افزایش سن امید به زندگی و سالمندی منشا بروز بسیاری از بیماری‌ها است و اگر افراد امروزه یک الگوی سالم نداشته باشند استرس‌های زندگی بر آنها چیره می‌شود و افراد را دچار افسردگی و یاس می‌کند.

وی آلودگی‌های محیطی در فضای شهری و خیابان‌ها را منشا بروز اختلالات روانی دانست و افزود: 3 حوزه سلامت، ارتباطات و اقتصاد از جمله عوامل مهم و بحرانی هستند که اگر افراد در این سه زمینه الگوی مناسبی نداشته باشند، دچار بیماری‌های روحی روانی مختلفی می‌شوند.

مداحی در این خصوص اضافه کرد: باید سبک زندگی افراد تغییر کند تا مشکلات روانی و افسردگی کاهش پیدا کرده و افراد با شیوه صحیح زیستن بتوانند در کنار مردم جامعه به برنامه‌های زندگی خود برسند.

وی ادامه داد: امروزه وسایل ارتباط جمعی سبب تنهایی بشر شده است چرا که افراد از طریق شبکه‌های مجازی دور هم جمع می‌شوند و ارتباطشان به صورت نسبی از بین می‌رود و همین مسئله اختلالات روانی را در میان آنها به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: فضای زندگی امروز با وجود پیشرفت‌های فراوان سبب بیگانه شدن انسان با خود شده و این مسئله می‌تواند در آینده گریبانگیر افراد شود. مردم جامعه باید این برنامه‌ریزی خوب را از مسئولان ذیربط مطالبه کنند تا با عزم ملی یک الگوی زندگی خوب برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: جوان امروز نیازمند ازدواج، شغل و تحصیل است و اگر جامعه این شرایط را برای نوجوان فراهم کند، این افراد تبدیل به یک فرصت برای رشد و ترقی جامعه می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.