این نماینده مجلس گفت: در صورت رأی ندادن به کلیات برنامه ششم توسعه کشور، قوانین بودجه دچار مشکل می‌شود.

اگر به کلیات برنامه ششم رأی ندهیم، قوانین بودجه با خلاء روبرو می‌شود

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در موافقت با لایحه برنامه ششم توسعه کشور با بیان اینکه نمایندگان کمیسیون تلفیق در سه شیفت برای بررسی این لایحه بسیار فعال بودند، گفت: آنچه که با شرایط فعلی امروز درخور شأن بود کمیسیون تلفیق تغییرات لازم را انجام داد که باید قدردان زحماتشان باشیم.

وی افزود: تا امروز هرگونه قوانین بودجه برنامه و سند بالادستی چشم‌انداز را نوشته‌ایم که به نظر می‌رسد بیشتر سنتی بوده است تا عملیاتی آن هم به این علت که از برنامه اول تا امروز فکر نمی‌کردیم نزدیک به 50 درصد در اوج خوش بینی مواد این برنامه‌هایمان تحقق پیدا کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: لایحه برنامه مخصوصا برنامه پنجم کامل نیست اگر همین روال را ادامه داده و قانون برنامه را سنتی بنویسیم نباید انتظار داشته باشیم که امروز صددرصد قانون برنامه قابل تحقق باشد پس باید به وضعیت فعلی اکتفا کنیم.

دلخوش اضافه کرد: امروز مجلس وارد میدانی شده که به ناچار باید برای قوانین بودجه 5 ساله برنامه داشته باشند، علیرغم نقص‌هایی که در قانون برنامه وجود داشته اما ما یکی از منتقدینش نیز هستیم بنابراین اگر این لایحه به درستی نوشته می‌شد امروز عذاب بنده و شما زیاد نمی‌شد اما امروز این اتفاق رخ داده و ما به این مرحله رسیدیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در یک آزمونی قرار گرفته‌ایم و اگر به کلیات این برنامه رأی ندهیم قطعا در قوانین بودجه خلائی ایجاد می‌شود بنابراین باید براساس احکام، قانون بودجه نوشته شود.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز 1904 که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است، گفت: چندین سال از آن می‌گذرد و قرار بود در این قانون سهم نفت در اقتصاد کشور سالانه 5 درصد کاهش پیدا کند و نهایتا به نقطه‌ای برسیم که سهم نفت در اقتصاد کشور صفر شود اما آیا در این سند توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم؟ 

نماینده مجلس تأکید کرد: متأسفانه تا امروز نتوانستیم این سند را تحقق دهیم که براین اساس امروز سهم نفت در اقتصاد کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش داشته است آن هم به علت تحریم‌ها، برجام و ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف اجرایی کشور بود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با تأکید بر اینکه چه کسی می‌تواند با وجود کمبود منابع منکر مشکلات ایجاد شده شود، تصریح کرد: ما باید در رابطه با اسناد بالادستی همه تلاشمان را می‌کردیم البته مجلس کوتاهی نکرده است اما معتقدیم نقصی وجود دارد اما راه حل این نقص این نیست که به کلیات رأی ندهیم چرا که در این صورت مردم به ما می‌خندند چرا که دولت لایحه را ناقص به مجلس آورده است و نمایندگان این مهلت را داشته‌اند که این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به موضوع عدالت پرداخت‌های کارمندان و کارگران کشور گفت: آیا کاهش پرداخت‌های میلیاردی خوب است یا بد؟ در این لایحه به این موضوع توجه شده است آیا وضع قانون برای حقوق‌های نجومی که برای شرکت‌های غیردولتی برداشت نادرستی ایجاد شد و متأسفانه با این برداشت اشتباه جامعه دچار تشویش شد می‌توانیم به کلیات رأی ندهیم.

دلخوش اضافه کرد: در بخش اشتغال حدود 2.5 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است باید ببینیم آیا در بخش کسب و کار و بهره‌وری این لایحه به آن پرداخته است یا خیر برخی نمایندگان گفتند 680 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری غیرکارشناسی پیش ‌بینی شده است اینکه مال دولت است بحثش جداست چرا که در گذشته نیز دولت 724 هزار میلیارد تومان برای این بخش را در لایحه پیش‌بینی کرده بود.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه رشد 8 درصدی را در بخش اقتصاد دولت به ارمغان آورد گفت: پس از تصویب کلیات قطعا جزئیاتی مانند احکام که دارای ویژگی‌های دائمی و بار مالی‌اند در سایر قوانین قابل بررسی است و یکی از محاسنش این است که مجلس به دولت فرصت داد و به فوریت آن رأی داده است.

دلخوش تأکید کرد: روند گذشته درست نبود ولی معتقدیم این روند را در کمیسیون تلفیق می‌توان بررسی کرد یک تفاوت مهم کمیسیون تلفیق با کمیسیون‌های دیگر در این است که می‌توان جایگزینی لایحه دولت یا اصلاح و امثال آن را مطرح کرد در این کمیسیون که اسناد راهبردی مانند کاهش بحران آب و ارتقای بخش کشاورزی توجه شده است که می‌تواند در آینده نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مجلس ، دلخوش ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار