معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: طبق بررسی های انجام شده دو زبانگی یکی از عوامل عقب افتادگی از تحصیل ارزیابی شده است و یکی از علل افت تحصیلی است.

افت تحصیلی در دانش آموزان دو زبانهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دومین همایش از سلسله همایش های پرسش محور توسعه عدالت آموزشی صبح امروز در دانشگاه الزهرا گفت: در دین ما همیشه بر ضرورت آموزش و علم تاکید داشته و در تاریخ همیشه حاکمیت دانایان را داشته ایم و علم و دانش یک عامل راهبردی برای توسعه و ترقی کشور تلقی می شود و طبیعتا ثمره فعالیت های همه ما حرکت در جهت پیشرفت و توسعه کشور و عمل نیکو است.

وی اظهار داشت: هر عاملی که باعث محرومیت عده ای از گروه ها و بخش هایی از جامعه بشری به نعمت‌ها شود عاملی معایر منطق خلقت است و یکی از این عوامل بحث آموزش است. رشد و حرکت انسان ها در مسیر توسعه و پیشرفت به آموزش بستگی دارد.

مهدوی بیان کرد: بندهای متعددی از قانون اساسی به برابری شهروندان در حقوق اساسی خود از جمله مقابله با تبعیض و اموزش رایگان و همگانی برای همه ملت مورد تاکید است، بنابراین برای تحقق آموزش همگانی با محدودیت هایی مواجه هستیم و آن احتیاج مناطق محروم به اموزش در سطح گسترده است که یکی از این راه های همین آموزش پیش دبستانی است.

معاون علمی آموزشی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده دو زبانگی یکی از عوامل عقب افتادگی از تحصیل ارزیابی شده است و یکی از علل افت تحصیلی است. 

وی گفت: اعتبار ۵ میلیارد تومانی به آموزش نوجوانان مناطق روستایی، ۳۶ میلیارد تومان بودجه برای آموزش نوآموزان، ۲.۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

واعظ مهدوی: ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه و آموزش پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه و محروم اختصاص یافته است، همچنین ۵۲ درصد لایحه بودجه سال ۹۶ نسبت به بودجه سال ۹۲ افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: بودجه در بخش آموزش و تحقیقات در حال حاضر ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در بودجه سال ۹۶ به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون علمی آموزشی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه ما از درآمدمان بیشتر است اشاره کرد: از مجموع ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری درآمد،‌ ۵۰ هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی، ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری مالی باید تامین شود.

وی بیان کرد: کشوری دارای آموزش و پرورش ایده‌آل است که نظام درآمدی و مالیاتی قوی داشته باشد که با وضع حال حاضر شرایط مالیاتی کشور بهتر  نمی‌شود.

مهدوی یادآورشد:۴۰ درصد از اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف هستند که شامل سود سپرده بانکی، بورس، مناطق محروم و بخش کشاورزی است و راه نجات ما رسیدن به یک تعادل مالیاتی و بودجه‌ای است و رسیدن به توسعه و خدمات خوب است، همچنین تکیه بر درآمد نفت برای ما ناپایدار است.

دوزبانگی محرومیت نیست
رخساره فضلی رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این مراسم اظهار داشت: آموزش پیش دبستانی به عنوان یک دوره موثر سرمایه گذاری در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: چند سالی است که در کشور ما مورد توجه جدی واقع شده است و سرمایه گذاری روی رشد مغزی کودکان خصوصا تا سن ۸ سالگی برای افزایش ظرفیت یادگیری بسیار حائز اهمیت است.

فضلی تصریح کرد: ما طی ۲ سال به پوشش ۵۶.۷ درصدی آموزش دوره پیش دبستانی رسیده ایم و در سال های ۹۰ و ۹۱ دوران سخت پیش دبستانی را گذرانده ایم.
 
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:  براساس بررسی ها همه مسائل تربیتی مربوط به مسائل اقتصادی نبوده و وجود پراکندگی روانی در کشور مسئله تهدید کننده ای نیست و باید خرده فرهنگ‌ها را به رسمیت بشناسیم و به آن ها احترام گذاریم.

وی اشاره کرد: در سال ۹۱ تا ۹۲ پوشش پیش دبستانی در روستاها ۱۹.۹ درصد بوده که تا سال  ۹۵ به ۴۵.۸ درصد رسیده است.

فضلی گفت: ما 2 زبانگی را محرومیت نمی‌دانیم و مناطقی را وزارت کشور محاسبه و اعلام نموده مناطق ۲ زبانه هستند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره پیش دبستانی دارای اهداف ۱۱ گانه است است، یادآور شد: یکی از این اهداف مورد بحث زبان آموزی بوده که می تواند محوری باشد تا تک تک این اهداف در هم تنیده معنا پیدا کنند.

هشدار نسبت به سونامی بیماری‌های غیرواگیر بدلیل فقر حرکتی کودکان
در ادامه این مراسم مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در آموزش و پرورش با کودکانی سروکار داریم که دارای ابعاد مختلف شخصیتی هستند و این ابعاد باید به طور متوازن مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: مهم ترین موضع برای شکل گیری سواد حرکتی مهد کودک و پیش دبستانی ها هستند که اگر در این دوران شکل بگیرد فرد می تواند مفهوم حرکت را درک کند.

حمیدی تصریح کرد: ما در آینده به دلیلی گسترش زندگی ماشینی با فقر حرکتی مواجه هستیم که این اتفاق در آینده می تواند به سونامی فقر حرکتی در کشور منجر شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: بازی و حرکت یک نیاز فطری در کودک است و امروز در مدارس دوزبانه و مهدکودک‌ها برای اینکه نوآموزان با محیط آن مانوس شده باید به بازی‌ و ورزشی در برنامه اموزشی گنجانده شود.

وی گفت: در مرحله پیش دبستانی می‌توانیم سواد حرکتی را رشد دهیم که اگر کودک با الفبای حرکت آشنا نشود در آینده از انجام حرکات ساده نیز ناتوان می شود.

حمیدی عنوان کرد: برای ارتباطات اجتماعی موثر باید حتماً بخش مهمی از فعالیت‌های ورزشی و بازی کودکانه وجود داشته و بی‌توجهی به آن باعث می‌شود نسلی نامتعادل، کم توان و کم سواد حرکتی به وجود آید.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: در پیش دبستانی باید بخش مهمی از برنامه ها برمبنای حرکات ورزشی و بازی های کودکانه باشد که بی توجهی به این نکته موجب ناتوانی نسل و کم سوادی می شود و برای پیشگیری از سونامی بیماری‌های غیرواگیر که جامعه را تهدید می کند نیازمند به تمرکز بر این حوزه هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرج
۱۱:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
دوصد گفته چون نیم کردار نیست ...
من یک ترک هستم که در یکی از روستاهای استان زنجان‌ به دنیا آمده ام . در روستا کاملا به زبان ترکی حرف می زدیم و تا لحظه ورود به مدرسه فارسی بلد نبودیم . من خود این راه را رفته و حاصل تجربه خودم را بیان‌می کنم .‌ پس،از ورود به مدرسه و طی،همان ماه های اول فارسی را یاد گرفتیم و در یادگیری درس های دیگر هم‌مشکلی نداشتیم . من تا ۱۵ سالگی و تا پایان دوره راهنمایی ( متوسطه اول) در همان روستا درس خواندم و سپس بر ای ادامه تحصیل به تهران رفتم . آنجا هم شاگرد اول دبیرستان بودم و پس از گرفتن دیپلم ریاضی وارد دانشگاه صنعتی،شریف در رشته مهندسی مکانیک شدم . بسیاری از افرادی که در همان دانشگاه قبول شده بودند از خوی و گرگر و آذرشهر و ... بودند . دوست من که از خوی به دانشگاه صنعتی آمده بود الان در آمریکا استاد دانشگاه است ( از دانشگاه شریف فوق لیسانس بیو مکانیک گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت) .
اینکه گفته می،شود دوزبانه بودن مشکل اصلی افت تحصیلی و ضعیف بودن دانش،آموزان است من قبول ندارم . اگر اینگونه رود ما هم باید این‌مشکل را حس می کردیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ایرج
۱۱:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
دوصد گفته چون نیم کردار نیست ...
من یک ترک هستم که در یکی از روستاهای استان زنجان‌ به دنیا آمده ام . در روستا کاملا به زبان ترکی حرف می زدیم و تا لحظه ورود به مدرسه فارسی بلد نبودیم . من خود این راه را رفته و حاصل تجربه خودم را بیان‌می کنم .‌ پس،از ورود به مدرسه و طی،همان ماه های اول فارسی را یاد گرفتیم و در یادگیری درس های دیگر هم‌مشکلی نداشتیم . من تا ۱۵ سالگی و تا پایان دوره راهنمایی ( متوسطه اول) در همان روستا درس خواندم و سپس بر ای ادامه تحصیل به تهران رفتم . آنجا هم شاگرد اول دبیرستان بودم و پس از گرفتن دیپلم ریاضی وارد دانشگاه صنعتی،شریف در رشته مهندسی مکانیک شدم . بسیاری از افرادی که در همان دانشگاه قبول شده بودند از خوی و گرگر و آذرشهر و ... بودند . دوست من که از خوی به دانشگاه صنعتی آمده بود الان در آمریکا استاد دانشگاه است ( از دانشگاه شریف فوق لیسانس بیو مکانیک گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت) .
اینکه گفته می،شود دوزبانه بودن مشکل اصلی افت تحصیلی و ضعیف بودن دانش،آموزان است من قبول ندارم . اگر اینگونه رود ما هم باید این‌مشکل را حس می کردیم ...