حمله داعش به تدمر، بار دیگر نشان داد که داعش خطری بزرگ است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: هماهنگی عملی در زمینه عملیات نظامی علیه تروریسم و همکاری کشورهای دیگر و در درجه اول آمریکا، می‌توانست به همه طرف‌ها این امکان را بدهد که مانع از وقوع چنین حملاتی شوند اما واشنگتن حتی از شروع همکاری با روسیه هم سر باز می‌زند.

وی افزود: حمله عناصر داعشی به تدمر، بار دیگر نشان می‌دهد که داعش خطری بزرگ است و روسیه به حمایت از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.


چرا شهر تدمر با اهمیت است + تصاویر

پسکوف با اشاره به اینکه گروه‌های زیادی از تروریست‌ها مجبور به خروج از سوریه و عراق شدند گفت: این مسأله به آن‌ها امکان تشکیل گروه‌های نسبتاً بزرگ در اراضی سوریه و شروع حملات جدید را می‌دهد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، ابراز امیدواری کرد که در اسرع وقت، به حملات داعش در سوریه پایان داده شود. پسکوف با بیان اینکه تدمر شهری سوری است، افزود: «از دست دادن تدمر، ضربه‌ای به تمام تمدن بشری است.»

شهر تاریخی تدمر 

"تدمر" یا "پالمیرا" یکی از شهرهای مهم و باستانی استان حمص است که در فاصله 160 کیلومتری پایتخت(دمشق) واقع شده است و یک شهر استراتژیک به حساب می‌آید. "پالمیرا" در طول تاریخ، یکی از مهم‌ترین شهرهای سوریه مرکزی بوده است و یک شهر گذرگاهی اساسی برای مسافران صحرای سوریه محسوب می‌شده است و آن را با نام  "عروس صحرا" می‌شناخته‌اند. 

مسلمانان در سال 636 هجری قمری به رهبری «خالد ابن ولید» وارد این شهر شدند و قلعه‌ای را بر فراز کوه مشرف به شهر ساختند اما پس از گذشت زمان و از سال 800 هجری قمری، ساکنین آن به تدریج شروع به ترک شهر کردند و امروز به عنوان یک شهر باستانی شهرت بسیاری یافته است. 

چرا شهر تدمر با اهمیت است + تصاویر

در استراتژیک بودن این شهر، همین کافی است که بگوییم  "تدمر" از شمال به شهر "حلب"، از شرق و جنوب شرق به گذرگاه راهبردی "ابوکمال" و شهر "قائم" و "دیرالزور" و از غرب و جنوب غرب به جبهه جنوبی سوریه محدود می‌َشود. از لحاظ جغرافیایی، شهر تدمر از طریق گذرگاه التنف، سوریه را به عراق وصل می‌کند. همچنین تدمر، یک حلقه ارتباطی است که مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق را تشکیل می‌دهد و در نتیجه آزادسازی این شهر، توهم دخالت زمینی عربستان در سوریه را که قرار بود از طریق این مثلث به‌سمت شهر تدمر صورت گیرد، نقش بر آب کرد.

چرا شهر تدمر با اهمیت است + تصاویر

پیشروی داعش در محور تدمر باعث شد تا تهدید منطقه مرکزی در سوریه که ناحیه‌ای استراتژیک برای دولت سوریه و هم‌پیمانان آن است، به غایت بیشتر شود.

نخست آنکه؛ خبر می‌رسد که این پیشروی با هدف تحت‌الشعاع قراردادن موفقیت‌هایی است که ارتش در حلب به دست آورده تا از طریق قطع راه خناصر، به این پیروزی آسیب بزند. 

دوم آنکه؛ با قطع راه‌های لجستیکی، ارتش سوریه حلب را به محاصره درآورد.

مهم‌ترین عوامل محاصره تدمر، یکی آن است که راه‌های امدادرسانی کاملاً باز و از دیرالزور تا الرقه را شامل می‌شود و هم‌چنین ارتش توانایی مقاومت زیاد در این شهر را ندارد چراکه باعث فرسایش توان ارتش می‌شود. 

چرا شهر تدمر با اهمیت است + تصاویر

حزب‌الله پس از حمله داعش، تعداد زیادی از نیروهای ضربتی زبده خود را به ریف حمص شرقی گسیل داشت و همچنین از تیپ‌الامام‌ الرضی(افرادی از حمص که توسط حزب‌الله آموزش دیده‌اند) نیز بدان‌ها ملحق شدند. این نیروها توانستند جلوی پیشروی داعش را بگیرند. 

منابع غربی می‌گویند: اساساً حزب‌الله جبهه حمص را کاملاً از شرق و غرب آن نبرد خود می‌دانند و آن را رها نمی‌کند چراکه این محور هم بر لبنان و هم بر تمام سوریه تأثیرگذار است. 

این منابع مدعی هستند مناطقی که حزب‌الله نیروهای خود را در آنجا تثبیت کرده است، دور از خط مقدم لبنان، موقعیت این نیرو را در حمص و القلمون تثبیت کرده اما اکنون، خط دفاعی جدیدی رابرپا کرده تا از بدتر شدن اوضاع برای ارتش بشار اسد جلوگیری کند. 

امروز، خط مقدم دفاع در منطقه، میان صدد و مهین است و تدمر به عنوان خط دفاع حمص تلقی نمی‌شود چراکه از منظر نظامی، پایداری در این منطقه، بدون پیشروی به سوی السخنه و آغاز نبرد دیرالزور، غیر ممکن است.


چرا شهر تدمر با اهمیت است + تصاویر

 اهمیت شهر تدمر در درجه اول، موقعیت جغرافیایی این شهر است که حلقه واصل و ارتباطی بین استان‌های شرقی و جنوب سوریه به شمار می‌رود. همچنین تدمر، شهری تاریخی و باستانی است که آثار تاریخی آن در دنیا کم‌نظیر است. از لحاظ اقتصادی هم تدمر، با توجه به دارا بودن چاه‌های نفت، گاز و معادن فسفات، یک پایگاه حیاتی بزرگ برای سوریه به شمار می‌رود.

به هر حال، امیدواریم به زودی داعش را در زباله‌دان تاریخ و در کنار هم‌قطاران خود از جمله گروه‌های تروریستی منافقین، فرقان و جندالشیطان ببینیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، تدمر ، تروریسم ، آمریکا ، روسیه ، حلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار