پنجاه و پنجمین جلسه علنی مجلس، از حواشی بی‌بهره نماند.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع پنجاه و پنجمین جلسه علنی مجلس، آغاز بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بود؛ جلسه‌ای که رقابت بر سر تصویب پیشنهادات در لایحه، به حواشی آن دامن زد.

دومین روز از جلسه بررسی لایحه برنامه ششم، در حالی با ریاست علی لاریجانی آغاز به کرد که روز گذشته نیز در دو شیفت، بررسی این لایحه در دستور کار مجلس قرار داشت.

«قاضی‌پور» از یک سو، «محجوب» از سویی دیگر و از سویی هم «تاجگردون»، بازار پیشنهادات به لایحه را داغ کرده بودند. 

رقبای برنامه 

البته در این بین، پیشنهاد غلامرضا تاجگردون، در جریان مخالفت‌های نمایندگان با اکثر پیشنهادات، مورد موافقت قرار گرفت؛ نماینده‌ای که خود، کاندیدای ریاست کمیسیون تلیفق برنامه بود و اما رأی لازم را برای این کرسی در مجلس کسب نکرد تا جایی که برخی از هم فراکسیونی‌های خود در این رابطه می‌گفتند: «ما خیالمان از ریاست تاجگردون در کمیسیون تلفیق راحت» ... اما ورق برگشت.

با این حال، تاجگردون، امروز که به نوعی رقیب حاجی‌بابایی برای ریاست کمیسیون تلفیق قلمداد می‌شد سعی می‌کرد تا با برخی از پیشنهادات به تصمیمات حاجی بابایی و کمیسیونش خط بکشد که در برخی از پیشنهادات، این اتفاق رخ داد؛ البته این از حرارت رقابت این دو نمی‌کاست و در برخی موارد، این دو نماینده، درست دور صندلی فیلسوف بهارستان، بر سر جزئیات متون برنامه بحث و جدل داشتند و هر دو قصد داشتند رئیس را درباره اظهارات خود متقاعد کنند.

پپسی برای خارجی‌ها باز نکنید!

اما این پایان حواشی بررسی برنامه ششم نبود. در ادامه، محجوب نماینده مردم تهران، پپسی برای مجلس باز کرد.

وی که در جریان بررسی بند 2 ماده 4 لایحه برنامه که به سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 30 میلیارد دلار در قالب فاینانس اشاره داشت، دست به تذکر شده بود. در مخالفت با این بند، ماده 4 گفت: این ماده پپسی باز کردن برای خارجی‌ها است.

وی ادامه داد: چرا مشخص نیست که آیا 15 هزار میلیارد در قالب فاینانس خارجی تحقق پیدا می‌کند و یا خیر؟ این خوش‌بینی و خوش‌باوری چیست که در اینجا(لایحه برنامه) می‌نویسید.

شعار مرگ بر ...

البته قاضی‌پور که در اکثر اوقات به نوعی نظراتش همراه با محجوب بود، در ادامه تذکری داد و گفت: بنده از نقطه نظرات ضد استکباری محجوب تشکر می‌کنم. البته وی در انتهای دیدگاه‌های خود با این جمله «مرگ بر شرق و غرب» به تذکر خود پایان داد که لاریجانی با خنده‌ای به آن پاسخ داد.

حذف شد!

بازار پیشنهادات در ادامه باز هم داغ شد؛ اما این‌بار برچسب مخالفت به حذف بند دیگری از ماده 4 لایحه خورد؛ ماده‌ای که حذفش جان به لب رساند.

پیشنهاد پشت پیشنهاد و داد و فریاد بر سر ماده‌ای بود که قصد داشت استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بدون مدرک مهارت‌آموزی ممنوع کند. از کاتب تا دامادی و محجوب و عثمانی، پیشنهادات به صف شد اما این پیشنهادات به جایی نمی‌رسید و تقریباً مجلس یک ساعت و نیم بر سر تصویب این بند معطل ماند تا اینکه بالاخره با پیشنهاد دیگر عثمانی، حذف این بند رأی آورد.

وقتی مطهری به حساب کتاب کاتب می‌رسد

البته پیش از این، مطهری که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، درباره این بند توضیحاتی داده بود که کاتب با آن‌ها مخالفت کرده بود و به نوعی نام آن در صحن آورده شد تا اینکه مطهری بعد از اظهارات کاتب، به سبک داماد خانواده‌شان سر شوخی را با کاتب باز کرد.

وی که می گفت نام بنده در نطق آقای کاتب آورده شده و بنابراین بنده می‌توانم تذکر 79 آئین نامه‌ای داشته باشم، در ادامه از این مسئله با خنده گذشت و گفت: من جواب آقای کاتب را نمی‌دهم و بعداً در هئیت رئیسه به حساب ایشان خواهیم رسید.

نمایندگان شب یلدا «برنامه‌ای» ندارند!

اما با پایان حذف این بند از ماده 4 لایحه مجلس، به نوعی به ساعات پایانی نوبت صبح خود در بررسی لایحه برنامه ششم رسید تا اینکه عضو هئیت رئیسه مجلس به یاد شب یلدا افتاد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که می‌خواست در انتهای جلسه علنی در نوبت صبح، نمایندگان را از برنامه روز آینده که شبش به شب یلدا معروف بوده و بلندترین شب سال است، آگاه کند، خطاب به بهارستان‌نشینان گفت: فردا شب، شب یلداست! با شنیدن این کلمه بسیاری از نمایندگانی که می‌خواستند صحن را ترک کنند، به آنی در جای خود ایستادند تا ببیند چه شده است؟

قاضی‌زاده ادامه داد: با توجه به برگزاری مراسم شب یلدا و ضرورت حضور نمایندگان در کنار خانواده‌های خود، جلسات کمیسیون‌های تخصصی فردا سه‌شنبه 30 آذرماه از ساعت 12:30 تا 14:30 برگزار خواهد شد و جلسه علنی نوبت عصر مجلس از ساعت 14:30 تا اذان مغرب و عشاء دایر خواهد بود.

از «برنامه» شب یلدای نمایندگان تا پپسی «محجوب» برای خارجی‌ها !/ مطهری: به حسابش می رسیم!/ ماده‌ واحده‌ای که جان به لب رساند

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: برگزاری جلسه نوبت صبح صحن علنی مجلس نیز از ساعت 8 صبح فردا تا ساعت 12:30 به قوت خود باقی است.

این اظهارات عضو هئیت رئیسه مجلس، در حالی در مجلس بیان می‌شد که در ادامه، برخی از نمایندگان با خنده‌ای از صحن خارج شدند.

در ادامه اما از حواشی صحن رفته‌رفته کاسته شد تا اینکه نمایندگان بعد از تنفس دو ساعته دوباره در صحن حاضر شده و لایحه برنامه ششم را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار