انتخابات کالج الکترال برای تعیین رئیس‌جمهور آمریکا با اتفاقات بی‌سابقه‌ای همراه بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، در انتخابات مجمع گزینندگان آمریکا برای تعیین رسمی و قطعی رئیس جمهور آتی این کشور، 7 نفر از نمایندگان کالج الکترال نقض عهد کردند و به کسی که انتظار می‌رفت، رأی ندادند. این یک نقض پیمان آشکار میان نمایندگان و نامزدهایی است که قرار بود به آنها رأی دهند. این رقم تاکنون در هیچ انتخابات ریاست جمهوری تا این حد بالا نبوده است. این یکی دیگر از پدیده های انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است.

پیش از این نیز در انتخابات سال 1808، شش نفر از نمایندگان کالج الکترال از دادن رأی به «جیمز مدیسون»، چهارمین رئیس جمهور آمریکا، خودداری کردند. همچنین برای نخستین بار از سال 1832 تاکنون بود که بیش از یک نماینده الکترال رأی مخالف می داد.

بیشترین آرای مخالف از ایالت واشنگتن به ثبت رسید. سه نماینده الکترال این ایالت، از دادن رأی به کلینتون خودداری کردند و رأی خود را به نفع «کالین پاول»، یک ژنرال بازنشسته جمهوری خواه، به ثبت رساندند. این دموکرات ها در حرکتی هماهنگ با حمایت از یک جمهوری خواه در تلاش بودند مانع ریاست جمهوری ترامپ شوند.

یکی دیگر از نمایندگان واشنگتن نیز رأی خود را به «فیث اسپاتد ایگل»، یک فعال بومی آمریکایی، اختصاص داد. یکی دیگر از آرای مخالف با کلینتون نیز از ایالت هاوایی به ثبت رسید. یکی از نمایندگان این ایالت به نفع برنی سندرز رأی داد. تنها دو رأی در مخالفت با ترامپ در انتخابات کالج الکترال به ثبت رسید که یکی از آنها از ایالت تگزاس و دیگری از سوی یک نماینده ناشناس بود.

همچنین 3 نماینده الکترال دیگر نیز در نظر داشتند آرای خود را به ضرر کلینتون به ثبت برسانند؛ اما مقامات ایالتی مانع آنها شدند. نمایندگان الکترال ایالت های مین و مینه‌سوتا در اقدامی قصد داشتند رأی خود را به نام سندرز به ثبت برسانند که بر اساس یک قانون ایالتی انجام چنین کاری غیرقانونی و ممنوع بود. بنابراین، آنها به ناچار آرای خود را به نفع کلینتون به ثبت رساندند.

روی هم رفته در طول تاریخ انتخابات آمریکا تا به امروز 157 رأی خلاف وعده از سوی نمایندگان کالج الکترال به ثبت رسیده است که بیشتر آنها مربوط به پیش از آغاز قرن بیستم بوده است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار