صنعت گرچه دیرینه اما در خطر انقراض نوغانداری گیلان جان دوباره گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛در نشست تخصصی که صبح امروز با حضور کارشناسان و پژوهشگران این صنعت و نوغانداران برگزیده استان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد،

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: در تلاشیم تا با تدوین برنامه های راهبردی ، توسعه روش های کنترل و استفاده از مکانیزم های بیولوژیکی صنعت تولید پیله ابریشم را گیلان بار دیگر احیا کنیم.

علی اصغر داداش پور از تاسیس صندوق ابریشم برای نخستین در گیلان خبر داد و افزود: مجوز راه اندازی این صندوق را برای اعطای تسهیلات کم بهره به نوغانداران دریافت کردیم و امیدواریم این امر گام مهمی در احیای صنعت قدیمی ابریشم در استان شود.

وی شناسنامه دار کردن نوغانداران، برگزاری دوره های آموزشی – توجیهی برای تولید و پرورش با کیفیت پیله ابریشم ، دادن سهمیه کود شیمیایی با نرخ دولتی به نوغاندران برای تعذیه توتستان ها ، اجرای طرح سواد آموزی نوغانداران و بیمه نوغانداران فعال را از مهمترین اقدامات و برنامه های پیش روی این مرکز اعلام کرد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشورگفت: در حال حاضر 18هزار نوغاندار در کشور در زمینه تولید و پرورش ابریشم فعالیت دارنند که از این تعداد بیش از 8 هزار نوغاندار گیلانی هستند.

علی اصغر داداش پور خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه های امسال مرکز توسعه نوغانداری کشور ، توزیع رایگان نهال و قلمه درخت توت به نوغانداران گیلانی است و با همه قوا در تلاشیم تا ضمن تولید با کیفیت پیله ابریشم ، نرخ تضمینی خرید پیله تر ابریشم را نیز برای حمایت هرچه بیشتر از نوغانداران افزایش دهیم.

در پایان این نشست تخصصی چند نفر از نوغانداران برگزیده استان پیشنهادهای خود را برای رفع موانع و مشکلات پیش روی این صنعت بیان کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.