معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن اشاره به جایگاه تحقیاتی دانشگاه های ایران در جهان از نتایج پژوهشی مبنی بر میران سکته های قلبی و علت های آن در سنین زیر 55 سال در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر علمی ایران، با اشاره به سهم 12.3 درصدی کل مقالات علمی کشور در مجلات معتبر بین المللی، گفت: این رتبه با توجه به توان علمی کشور به خصوص توانمدی دانشگاه علوم پزشکی ایران کم است که شاید علت آن، رغبت ما برای انتشار مقالات برتر در مجلات داخلی است درحالی که باید چنین دستاوردهای علمی و پژوهشی معتبری در مجلات برند و معتبر علمی جهان به چاپ برسد. 

وی با اشاره به ارائه 4 هزار و 101 مقاله علمی طی شش سال گذشته از سوی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران که 50 درصد آنها در حوزه پزشکی است، افزود: بسیاری از آنها پایه های علمی بسیار قوی دارند که باید در مجلات علمی معتبر بین‌المللی نیز به چاپ برسد اما علی رغم رتبه نسبتا پایین این دانشگاه از نظر برخی از شاخص های تحقیقاتی بین المللی آنهم به علت جریان ادغام، باز هم پیشرفت ها در حوزه تحقیقات و فناوری قابل تقدیر است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر افزایش همکاریهای علمی بین المللی ادامه داد: طبق رده بندی های سال 2016 تعداد 12 دانشگاه کشور جزء یک درصد دانشگاه های برتر جهان هستند که در این میان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به علت ارائه 11 مقاله و پژوهش پراستناد یکی از این دانشگاه های برتر را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه باید بیشتر پژوهشها در خصوص سه چالش اصلی و جدی علت مرگ و میرها و راهکار های پیشگیری و درمان آنها معطوف شود، تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از بیماریهای مزمن مانند سکته های قلبی، مغزی، سرطان، بیماریهای خودایمنی، حوادث جاده ای، اعتیاد و مسایل روانی، این چالشها را تشکیل می دهند.

ملک زاده افزود: بر اساس آخرین تحقیقات پژوهشی، نزدیک به 35 درصد از افراد کشور در سنین زیر 55 سالگی دچار سکته قلبی می شوند که طبق بررسی های پایش سلامت در 50 هزار هموطن استان گلستان، مشخص شد که 50 درصد آنها دچار فشار خون هستند که از این میان 60 درصد اطلاعی از بیماری خود ندارند که این موضوع مهمترین علت سکته های قلبی و مغزی منجر به مرگ است.

80 درصد بیماری‌های مزمن به راحتی قابل پیشگیری است 
به گفته وی: 80 درصد بیماریهای مزمن علی الخصوص مشکلات ریوی و حتی سرطان‌ها قابل پیشگیری است و بر اساس نتایج به دست آمده از برآوردهای پزشکی 50 هزار هم وطن گلستانی، 50 درصد از سکته های مغزی و قلبی با انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مصرف قرص "پلی پیل وی" به راحتی قابل پیشگیری است؛ دارویی که در تحقیقات پزشکی دنیا امتحان خود را با موفقیت پس داده است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کشور، ادامه داد: طبق آخرین مطالعات بالینی از سال سال 1990 تا 2013 میزان مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها به طرز قابل ملاحظه ای در کشور کاهش یافته و علاوه بر آن در سال 1990 میانگین امید به زندگی و عمر ایرانیان 60 سال بود که هم اکنون به بیش از 70 سال از بدو تولد رسیده است؛ آماری که تقریبا بیش از متوسط جهانی است. 

وی افزود:  بر اسای برنامه ریزی ها هدفمان این است که میانگین سنی امید به زندگی از بدو تولد تا مرگ، تا سال 2030 پنج سال دیگر نیز افزایش یابد. 

ملک زاده اظهار داشت: پیشگیری از تصادفات که دومین علت مرگ و میر در کشور است تنها مربوط به هموارسازی جاده ها یا نظایر آن نیست بلکه فرهنگ سازی جدی برای عموم مردم را نیز می طلبد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار