رئیس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: در یک دهه اخیر توانستیم ۵۲۶۷ اثر باستانی را از تپه نارنج کابل، لوگر، وردک، خواجه صفای کابل، بلخ، بامیان و غزنی جمع آوری و حفاظت کنیم.

کشف بیش از پنچ هزار آثار باستانی در یک دهه اخیربه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالقدیر تیموری؛ رئیس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که در یک دهه اخیر ما توانسته ایم، به تعداد ۱۱۸ اثر باستانی از تپه نارنج ولایت کابل،۲۳۹۲ اثر باستانی را از ولایت لوگر،۵۳۱ اثر باستانی را از ولایت وردک، ۴۹ اثر باستانی از خواجه صفای کابل، ۱۰۰۷ اثر باستانی از ولایت بلخ، ۶۶۲ اثر باستانی از ولایت بامیان و ۲۲ اثر باستانی از ولایت غزنی جمع آوری شده است که مجموعا تعداد این آثار باستانی به ۵۲۶۷ می رسد.

آقای تیموری در یک نشست خبری تحت عنوان "دست آوردها و فعالیت های سال گذشته در بخش باستان شناسی" در موزه ملی کابل به خبرنگاران گفت: بخش باستان شناسی وزارت اطلاعات فرهنگ تا اکنون توانسته است که به تعداد ۵ هزار ساحه باستانی را از طریق ماهواره شناسایی کند.

آقای تیموری؛ کمبود پرسونل جهت انکشاف و تثبیت ساحات باستانی، کمبود دفاتر کاری غیر استندرد و کمبود ابزار کاری در ساحات باستانی را از چالش هایی عنوان کرد که سد راه اداره باستان شناسی قرار گرفته است.

کمال سادات؛ معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در این نشست گفت: نبود دانشجویان و مختصصین یکی از چالش ها فرا راه این اداره در شناسایی و تثبیت ساحه باستانی است.

معین جوانان، از مردم خواست تا در زمینه جمع آوری آثار باستانی با وزارت اطلاعات و فرهنگ همکار باشد.

آقای سادات در پایان از کشورهای خارجی خواست تا مطابق قوانین جهانی، آثار باستانی این کشور را دوباره به افغانستان بازگردانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.