مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده است.

نمونه برداری  از 18 هزار پرنده در واحدهای پرورش طیوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر مجید روحانی نژاد افزود: پایش مستمر دامپزشکی استان در تمامی واحدهای پرورش طیور برای پیشگیری از بروز این بیماری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در قالب این پایش 15 هزار بازدید از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور انجام شده و بیش از 18 هزار و 500 مورد نمونه برداری از طیور در این واحدها صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: خرید جوجه های مطمئن از مراکز مورد تایید دامپزشکی کشور، رعایت دستورات قرنطینه ای دامپزشکی، اصول مدیریت امنیت زیستی مزارع پرورش مرغ صنعتی و بومی و هم چنین نظارت دامپزشکی بر نقل و انتقال غیر مجاز پرندگان بومی از جمله راهکارهای پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان است.

روحانی نژاد اظهار کرد: هرساله با مهاجرت و جابه جایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس های جدید و تیپ های نامتعارف آنفلوآنزای پرندگان در بین طیور بومی، صنعتی و وحشی وجود دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مناطق شمالی و غربی کشور مشاهده شده است که گرگان یکی از این استان ها می باشد و این بیماری در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان، کشورهای آسیایی و هم چنین پاکستان و افغانستان نیز مشاهده شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: پرندگان بومی و سنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر، بیمار شده و می توانند باعث انتشار ویروس عامل بیماری در محیط شوند، بنابراین هر چند بیش از یک دهه است که هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در بین طیور استان مشاهد نشده ولی رعایت موازین بهداشتی ضروری است.

انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.