مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که در سرشماری نفوس و مسکن وجود داشت این بود که در یکسری از حوزه‌های سرشماری ما شاهد افزایش 130 درصدی جمعیت بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،نعمت الله اکبری ظهر امروز در گردهمایی مدیران روابط عمومی ادارات و ارگان‌های استان اصفهان اظهار کرد: اهمیت روابط عمومی زمانی مشخص می‌شود که سه حلقه یا مثلثی که اعتبار معنا داری با یکدیگر دارند به هم وصل شوند.

وی با بیان اینکه واژه اقتصاد دانش‌بنیان به درستی نمی‌تواند معنای جامعه دانایی محور و اقتصاد دانش‌محور را ادا کنند‌ عنوان کرد: فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، تحقیق و توسعه و سرمایه انسانی سه رکن دانایی قرار دارند.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان متصل شدن این سه رکن را ایجاد فضایی برای اقتصاد دانش‌محور بیان کرد و گفت: در حال حاضر ما از لحاظ نیروی انسانی مشکلی در کشور نداریم و میانگین فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان ما از متوسط سطح دنیا نیز بالاتر قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان 4.2 درصد از نرخ بیکاری کشور بیشتر است تصریح کرد: این میزان بیکاری را اگر بخواهیم در تحصیل کرده‌های استان بررسی کنیم در بعضی از رشته‌ها به 70 درصد هم می‌رسد و این زمانی رخ می‌دهد که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و تحقیق و توسعه با هم رشد نکنند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات یکی از رکن‌های اساسی جامعه دانایی محور در دنیا است که باید توجه داشت اگر به این مؤلفه‌ها در شهرها می‌پردازیم در عمل نیز به آن پایبند باشیم؛ به نحوی که در شهری مانند اصفهان دیر شاهد ناهماهنگی در کد پستی‌ها و شماره پلاک‌های منازل و یا نبود پلاک و کد پستی برای بخش‌هایی از این شهر نشویم.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با اشاره به اینکه در بعضی از بخش‌های شهر شاهد هستیم که به برخی از کوچه‌ها 5 تا 7 آدرس می‌خورد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سرشماری نفوس و مسکن وجود داشت این بود که در یک سری از حوزه‌های سرشماری ما شاهد افزایش 130 درصدی جمعیت بودیم که چیزی باورنکردنی است.

اکبری در ادامه افزود: با بررسی که در این خصوص صورت گرفت مشخص شد بعضی از افراد به علت اینکه فکر می‌کردند ممکن است از این آمار در جاهای دیگر به ضررشان استفاده شود کد محل سکونت خود در روستا خود را داده بودند به عنوان مثال خانواده‌ای که تهران سکونت داشت نشانی منزل خود در یکی از روستاهای اصفهان را داده بود که چنین مسائلی باعث رشد جمعیت روستاها و شهرها تا 130 می‌شد.

وی وجود این مشکل را یکی از خطاهای استراتژیکی دانست که افراد برای جلوگیری از مشکلات متصور شده در ذهن خود مرتکب آن می‌شوند و گفت: دانایی محل تلاقی دانش و عمل است پس تا زمانی که تولید سرمایه انسانی را نداریم و زمینه استفاده از آن را فراهم نکنیم نمی‌توانیم به سمت جامعه دانش‌محور حرکت کنیم.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان تشخیص، تحلیل و تصمیم را مثلث دوم برای یک روابط عمومی موفق بیان کرد و یادآور شد: در دیداری که با یکی از وزرای دولت داشتیم این نکته را به آن‌ها بیان کردیم که دولت تدبیر و امید تشخیص و تحلیل را انجام داده ولی از تحلیل به تصمیم نرسیده است.

اکبری با بیان اینکه یک روابط عمومی باید بتواند شناخت ذهنی را به شناخت عینی تبدیل کند خاطرنشان کرد: افکار سنجی یعنی تلاش ساختار یافته و هدفمند برای رسیدن به یک موضوع خاص در مکانی خاص که وقتی افرادی پاسخگو در جامعه پیدا نشود افکار سنجی نیز معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از دستگاه‌های ما شایستگی در پاسخگویی را ندارند، اظهار داشت: در ساختار و فضایی که برای دستگاه‌های ما وجود دارد پاسخگویی در آن تبیین و اجرا نشده است.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با اشاره به برنامه 1404 برای تعیین جایگاه کشور در منطقه اظهار کرد: کشور باید در سال 1404 جایگاه برتر علمی و اقتصادی منطقه قرار گیرد و پنج درصد از تولید ناخالص ملی باید به تحقیق و توسعه اختصاص یابد که از این میزان هم اکنون 0.3 درصد محقق شده است.

اکبری مثلث سوم برای تحقق روابط عمومی قابل قبول را افکار عمومی، روابط عمومی و افکار سنجی دانست و افزود: یکی از کارهای شایسته افکار سنجی است به نحوی که باید آینده‌نگری را از پس ذهن مردم بگیریم و خدا نکند که زمانی باورهای مردم به شکل رفتار از آن‌ها بروز کند چرا که وجود چنین رخدادی می‌تواند تبعات زیادی را برای جامعه به بار آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر باورهای مردم ابتدا بیان و اصلاح نشود و به سادگی به رفتار تبدیل شود جامعه به خطر خواهد افتاد.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان در پایان درباره دید غلط ادارات و ارگان‌ها نسبت به روابط عمومی گفت و تصریح کرد: بعضی‌ها روابط عمومی را به گرفتن 4 تا عکس، سایت و بنر می‌نگرند و آن را در همین خلاصه می‌کنند به طوری که جایگاه روابط عمومی نیز معمولاً در ادارات در زیرشیروانی آن مرکز قرار دارد و این نشان از نبود درک صحیحی نسبت به این بخش و تبیین نشدن اهمیت آن است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.