کرمان؛

تجهیز1500 هکتار از اراضی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری تا کنون

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: رتبه اول کیفیت، طراحی، نظارت و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری کشور در جنوب استان کرمان است.

تجهیز1500 هکتار از اراضی جنوب کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری تا کنونبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمان، عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای 165 درصدی سیستم‌های نوین آبیاری در جنوب کرمان گفت: رتبه اول کیفیت، طراحی، نظارت و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری کشور در جنوب استان کرمان است.

 زارع  تصریح کرد: در قالب اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده است طی یک سال 250 هزار هکتار از اراضی کشور به سامانه‌های آبیاری مجهز شود.

وی افزود: در حال حاضر 40 هزار هکتار از اراضی پیش‌بینی شده به آبیاری‌های نوین مجهز شده‌ و حدود 65 هزار هکتار در دست اجراست که به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد.

زارع عنوان کرد: 250 هزار هکتار اراضی افق طرح یک ساله تا پایان سال مالی امسال محقق شود.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: جنوب استان کرمان از مناطق پیشرو در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور است به طوری که سال گذشته با اجرای 9 هزار هکتار آبیاری نوین رتبه اول کشور را از آن خود کرد.

وی بیان داشت: قرار است امسال 7 هزار و 800 هکتار از اراضی جنوب استان کرمان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند که تاکنون یک‌هزار و 500 هکتار آن انجام و مابقی در دست اجراست.

زارع با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان رتبه اول کیفیت اجرای طرح‌های آبیاری کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع جنوب کرمان سازمان جهاد کشاورزی این منطقه با اجرای 100 درصد تعهد خود 65 درصد بیشتر هم پروژه را اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه جنوب کرمان به عنوان الگوی نمونه از اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور مطرح است، گفت: اجرای 4 هزار هکتار از اراضی کشت گندم به آبیاری با روش نوار تیپ از کارهای ارزشمند سازمان جهاد کشاورزی در جلوگیری از هدر رفت آب در این منطقه است.

زارع افزود: از مجموع 25 هزار هکتار اراضی کشت شده گندم با روش نوار تیپ، 4 هزار هکتار آن در جنوب کرمان است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نوار تیپ 50 درصد در مصرف آب، 50 درصد در مصرف کود صرفه‌جویی و 100 درصد عملکرد محصول را در هر هکتار افزایش می‌دهد.

زارع از تخصیص 230 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه و 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیز مزارع و باغ‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری در کشور خبر داد.

وی گفت: به ازای اجرای هر هکتار طرح آبیاری نوین کلاسیک ثابت 5 میلیون تومان، آبیاری قطره‌ای 7/5 میلیون تومان و ماشین‌های آبیاری 6 میلیون تومان در قالب کمک‌های بلاعوض دولتی برای متقاضیان این طرح‌ها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار