کرمان؛

برگزاری کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت

کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت با حضور نماینده فائو در استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حمیدرضا ارجمند مدیر صنایع کشاورزی این سازمان در کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت استان کرمان گفت: با وجود منابع محدود و شرایط خشکسالی های اخیر در سطح خاورمیانه برنامه کاهش ضایعات کشاورزی در دستور کار فائو قرار گرفته است و در مبحث گوشت کشور ایران محور برنامه قرار گرفته که وزارت جهاد کشاورزی مجری اجرای این طرح می باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ایران 11 درصد از گوشت به ضایعات تبدیل می شود، بیان داشت: در سه مرحله نگهداری و کشتار، فرآوری و مصرف ضایعات گوشت وجود دارد و هدف فائو از اجرای این طرح کاهش15 درصدی ضایعات بوده و بایستی مقدار ضایعات در خاورمیانه از 25 درصد به 10 درصد تقلیل یابد و به دلیل مصرف قسمت های بیشتر دامها در ایران این رقم در ایران 11 درصد می باشد که بایستی با تمهیدات لازم این مقدار کاهش یابد.

در این کارگاه مقدسی نماینده فائو حضور یافته و گفت: با توجه به دستور کار فائو جهت کاهش ضایعات مواد غذایی، طرح کاهش ضایعات گوشت توسط فائو به ایران محول شده است.

ملک شاهی کارشناس صنایع دام و آبزیان این سازمان در این کارگاه گفت: یک سوم مواد غذایی توسط انسان هدر می رود که این مقدار معادل 198 کیلومتر مربع اراضی، 173 میلیارد مکعب آب شیرین و 28 میلیون تن کود شیمیایی می باشد.

ملک شاهی افزود: تولید محصولات کشاورزی در سال 93 حدود 103 میلیون تن بوده که در سال 94 به 112 میلیون تن رسیده و ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع کشاورزی از شش ونیم میلیارد دلار در سال 93 به پنج و شش دهم میلیارد دلار در سال 94 رسیده و ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از 12 میلیارد دلار در سال 93 به حدود 9 میلیارد ریال در سال 94 کاهش یافته است.

رشیدی مدیر کل اداره دامپزشکی در این کارگاه بیان داشت: به دلیل محدودیت منابع آب و تخریب محیط زیست بایستی با رعایت اصول بهداشتی از مزرعه تا مصرف تا حد زیادی می توان از ضایعات جلوگیری نمود و محصول نهایی با کیفیت بالا تولید نمود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار