دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کاهش شتاب رشد علمی کشور و تاثیر آن بر وضعیت کشور توضیح داد.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رشد علمی کشور گفت: از نظر مطلق تعداد تولیدات علمی کشور، سالانه با مقداری افزایش روبه رو هستیم اما درباره شتاب رشد علمی کاستی هایی وجود دارد.

وی با اشاره به شیب سرعت رشد علمی بیان کرد: طبق مطالعات جهانی انجام گرفته و گزارش برخی منابع علم سنجی دنیا اگر مانند گذشته با همان سرعت رشد فوق العاده ( که 13 برابر متوسط جهانی بود) حرکت می کردیم قاعدتا باید در سال 2018 به رتبه چهارم یا پنجم دنیا دست می یافتیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اما اکنون در بهترین شرایط رتبه 16 یا 17 را داریم که حتی در برخی از منابع جهانی این رتبه، 19 یا 20 دنیا هم مطرح می شود.  

وی با بیان اینکه مسئله فوق باید با دقت پایش و بررسی شود، اظهار داشت: در کنار تلاش برای برنامه سازی و برنامه ریزی حتما باید جلوی آفت‌هایی مانند سرقت های علمی را گرفت، چرا که عده ای می خواهند با طرح موضوعاتی مثل سرقت و تخلف علمی، جنجال برپا کنند.

به گفته دزفولی، طبق مکاتبات انجام گرفته از طرف جمهوری اسلامی ایران، منابع و مجلات علمی دنیا اذعان کردند که پیشرفتهای علمی و فناوری کشور را قبول دارند و این اتفاقات جزئی، تلاش و جریان بزرگ علمی کشور را نفی نمی کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اکنون که آنها این مسئله را اعتراف کردند ما نیز نباید اجازه دهیم که این عارضه ها گریبانگیر جامعه علمی کشور شود. 

وی با اشاره به تدوین آیین نامه، دستورالعمل و سیاست های مختلف، یادآور شد: جلسات مشترکی را با وزارتخانه های ذیربط علوم، بهداشت و غیره برگزار می کنیم تا ضمن تاکید و پافشاری در این جلسات، نه تنها حفظ رشد و پیشرفت علمی کشور را داشته باشیم بلکه ساحت جریان علمی را از آسیب های مختلف پاک کنیم و بتوانیم تصمیم های مناسبی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار