فیروز زنوزی جلالی بازمانده از نویسندگانی است که ادبیات را چون مومی در دست دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نقد و بررسی کتاب برج 110 با حضور فیروز زنوزی جلالی نویسنده اثر، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کامران پارسی نژاد، احمد شاکری و دکتر پرویز نماینده انجمن قلم ایران در کتابخانه عمومی شهید دستغیب برگزار شد.

در ابتدای مراسم فیروز زنوزی جلالی با ایراد سخنانی اظهار داشت: "برج 110" محصول 5 سال تلاش بنده است که با وجود کسالت و بیماری که داشتم توانستم آن را به سرانجام برسانم.

وی افزود: همواره در نگارش آثار دینی و مذهبی بر این عقیده هستم که زمان آن رسیده که به این گونه ادبی از زاویه جدیدتری نگاه و پرداخته شود. در بسیاری از آثار موجود حرکت و رویکرد جدیدی دیده نمی شود و من با این مسئله بسیار مخالف هستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اثر از یک کلیت جامع و جهان شمول با رابطه های علت و معلولی برخوردار است به طوری که شما می توانید همه بشریت را از هر طبقه ای در آن  بیابید. با این وجود نمی دانم که در نگارش آن تا چه حد موفق بوده ام اما همه تلاشم بر این بود که در نگارش آن شعارگونه عمل نکنم.

در ادامه کامران پارسی نژاد یکی از منتقدین حاضر در نشست اظهار داشت: باعث افتخار بنده است که در این محفل به عنوان منتقد حضور دارم هر چند که بنده سمت شاگردی استاد زنوزی را داشته و ایشان با تشویق ها و سخنان ارزشمندشان از مشفقین بنده در این حوزه هستند.

وی افزود: آثاری که در خصوص سیره و زندگی ائمه اطهار نوشته می شوند اگر از پختگی لازم برخوردار باشند بدون شک مورد قبول واقع می شوند و به امید خدا این کتاب هم از جمله آثار پذیرفته شده است.

پارسی نژاد تصریح کرد: من فکر می کنم که مخاطب این کتاب عامه مردم نخواهند بود زیرا در آن با حجم بسیار بالایی از واژگان مواجه هستیم. همچنین در این رمان مباحثی از حوزه های دین، فلسفه، انسان شناسی و هستی شناسی مشاهده می شود و از جنبه اندوخته و انبوهی از مطالب و دانسته ها اثر سنگینی به حساب می آید که خواننده آن باید از سعه صدر ، وقت و دقت بسیاری برخوردار باشد.

وی در پایان ابراز داشت: فضایی که در کتاب حاکم است چیزی شبیه اسطوره بوده که حالتی فراواقعی و فراحسی را به مخاطب منتقل می کند، اما معتقد هستم که نویسنده از همه جوانب بر کتاب تسلط داشته است. در پایان باید بگویم در حوزه ادبیات دینی و مذهبی شاهد آثار خوبی هستیم که کمال این اتفاق را در "برج 110" مشاهده کردم.

در ادامه این مراسم احمدی شاکری با قدردانی از برگزارکنندگان این جلسه اظهار داشت:همکاری انجمن قلم ایران و نهاد کتابخانه های عمومی در ایجاد جریان فعال نقد و خوانش متفکرانه آثار ادبی سازنده و ارزشمند است.

وی افزود: فیروز زنوزی جلالی بازمانده از نویسندگانی است که ادبیات را چون مومی در دست دارند. تبحر این نسل از نویسندگان در واژه سازی و ترکیب سازی های جدید و قوت و توان آن ها در توصیف های خیال انگیز از او چهره ای توانا ساخته است.

شاکری در ادامه ابراز داشت: اما درباره "برج 110" آخرین اثر داستانی بلند فیروز زنوزی جلالی باید بگویم که تعداد کمی از خوانندگان این رمان به دلیل کندخوان و بدخوان بودن و همچنین قطور بودن به پایان آن خواهند رسید و تعداد کمتری برای فهم بیشتر نقاط مجهول فراوان، دوباره به آن رجوع خواهند کرد و تعداد انگشت شماری برای یافت صحت و سقم ادعاهای فلسفی این کار آن را با معیارهای فلسفه اسلامی خواهند سنجید.

وی افزود: دلایل متعددی بر این امر می توان وارد کرد که عدم انسجام ساختاری، ابهامات متعدد منطقی در پیرنگ داستان، مستقیم گویی، عدم برخورداری اثر از قصه ای جذاب و پیش برنده و شخصیت های غیرقابل همذات پنداری در اثر؛ از جمله آن هاست.

شاکری تصریح کرد: فیروز زنوزی جلالی در دهه پنجم نویسندگی و دوران بلوغ و پختگی قلم است. اما با نگاهی اجمالی به آخرین اثر وی می توان گفت که این رمان کاری متمایز از دیگر آثار این نویسنده نیست و فارغ از خصوصیات سبکی که ویژگی دریافت هر نویسنده ای است نتوانسته فکری تازه را به نمایش گذارد.

وی خاطرنشان کرد: فیروز زنوزی جلالی در "برج 110" نیز همچنان دل مشغولی خود را به مقوله جبر، اختیار و فهم ناپذیری قرار داده است و شخصیت ها در فضایی اسطوره ای، لازمان و لامکان درگیر تقدیری هستند که کاتب باید برایشان رقم بزند. 

دکتر محسن پرویز نماینده انجمن قلم ایران نیز با ایراد سخنانی اظهار داشت: تصور می کنم این کتاب اثری خوب و ماندنی بوده که از لایه های پنهان و قابل تاویلی برخوردار است. فیروز زنوزی جلالی از مفاخر ادبیات ماست که امیدوارم بر عمر با برکتشان افزوده و همچنان آثار ارزشمندی را برای کشور به یادگار گذارند.

در پایان مراسم نیز با اهدای لوحی از فیروز زنوزی جلالی تقدیر و تجلیلی به عمل آمد.

شایان ذکر است؛ در روز سه شنبه 14 دی مراسمی جهت پاسداشت و نکوداشت فیروز زنوزی جلالی در خبرگزاری فارس برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار