همدان؛

مرمت سند تاريخی آداب عزاداری هيأت‌های همدان

مدير موزه هگمتانه استان گفت: مرمت يک طومار پنج متری که شامل چگونگی مراسم عزاداری 2 هيأت قديمی جولان و امامزاده يحيی همدان به پايان رسيده است.

مرمت سند تاريخي آداب عزاداری هيأت‌های همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ ليلا خوشمو اظهار داشت: اين طومار که قدمت خلق آن به اواخر دوره قاجار باز مي‌گردد توسط هنرمند پيشکسوت همدانی در اواخر دوره قاجار خلق شده است و چندی پيش به ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری همدان اهدا و مرمت شد.

وی ادامه داد: اين طومار تصاويری از نقاشی آبرنگ را در برگرفته است که شامل مراحل مختلف عزاداری عزاداران امام حسين(ع) در هيأت‌های قديمی همدان است و توسط خزائی هنرمند پيشکسوت همدانی به ميراث فرهنگی اهدا شد تا پس از مرمت، شرايط به نمايش گذاشتن آن براي عموم مهيا شود.

خوشمو بيان کرد: هنر نقاشي آبرنگ که روی اين طومار نقش بسته توسط هنرمند همدانی به ثبت رسيده است که مي‌تواند سندی از فرهنگ و هنر استان همدان در دوره‌های گذشته باشد.

مدير موزه هگمتانه استان همدان گفت: مطالعه و پژوهش‌های مردم‌شناسی توسط اين اثر هنری مي‌تواند منجر به کسب نتايج مطلوبی باشد مبنی بر اينکه پيشينه عزاداری های حسينی از گذشته تا امروز چه تغيير و تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

وی همچنين بيان کرد: ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری همواره آماده است تا داشته‌های قديمی و ميراث غنی مردم را که در دوره‌های مختلف به وجود آمده‌اند دريافت کند و پس از مرمت در شرايط مطلوبی به نمايش بگذارد.

مدير موزه هگمتانه افزود: اين طومار اهدايی که توسط هنرمند همدانی برای بازگو کردن پيشينه فرهنگی و هنری استان خلق شده است حالا يک سند معتبر و هنری برای استان است.


انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار