خطرات و ضررهاي استفاده از مواد آرايشي و بهداشتي قاچاق به دليل استمرار در مصرف روزانه، مي تواند به مراتب بيشتر از داروهاي قاچاق، سلامت مردم را تهديد کند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا؛ دکتر هاشم منتصري، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شيراز با بيان اين مطلب، گفت: بسياري از مردم داروها را در مدت کوتاهي در هنگام بيماري مصرف مي کنند اما مواد آرايشي و بهداشتي هر روز به تناسب روي پوست، چشم، مو و يا ناخن مورداستفاده قرار مي گيرند که اين استمرار در مصرف مي تواند در صورت ناسالم بودن مواد مصرفي و رنگي مورد استفاده خصوصا مواد اوليه حاوي سرب و فلزات سنگين و يا بکار گيري شرايط و شيوه هاي ساخت، حمل و نقل و انبار داري و عرضه نامناسب، موجب زيان ها زيادي از جمله ايجاد ضايعات پوستي و مو، بيماري هاي مختلف کليوي، کبدي، اعصاب، عفونت و حتي حساسيتها و آلرژي هاي متعدد پوستي وتنفسي در کودکان و بالغين شود.

وي افزود: مردم فهيم بايد به اين نکته توجه جدي داشته باشند که مواد آرايشي و بهداشتي مورد نياز خود را نيز مانند داروها از داروخانه يا نمايندگي هاي مجاز توزيع اين فرآورده ها که تحت کنترل ونظارت وزارت بهداشت وساير سازمانهاي مرتبط هستند، تهيه کنند.

وي گفت: در مراکز مجاز عرضه مواد آرايشي و بهداشتي کليه کالاها بايد داراي مجوز توليد و بهره برداري و يا مجوز ورود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي کشور باشند.

دکتر منتصري بيان کرد: تاريخ توليد، تاريخ انقضاء معتبر، نشاني توليد کننده و يا نام شرکت توزيع کننده، شماره پروانه ساخت و سري ساخت براي فرآورده هاي آرايشي توليدي ايران بايد برروي برچسب اصلي نوشته شده و همچنين در مورد فرآورده هاي خارجي اين اطلاعات به صورت برچسب فارسي براي تمامي فرآورده هاي خارجي، بر روي بسته بندي اصلي فرآورده هاي آرايشي و بهداشتي مجاز قابل مشاهده باشد.

وي افزود: توجه نکردن به اين موارد در هنگام خريد و مصرف مواد آرايشي و بهداشتي مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري براي مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد، گزارشات متعدد، مبني بر بستري شدن و يا تحت درمان قرار گرفتن افراد بواسطه مصرف فرآورده هاي آرايشي بي کيفيت و غيرسالم و قاچاق در مراکز درماني و بخشهاي پوست و چشم مؤيد اين موضوع است.

دکتر منتصري تصريح کرد: در مواردي مشاهده مي شود که برخي از شهروندان مواد آرايشي و بهداشتي مورد نياز خود را از مراکز غير مجاز عرضه مواد آرايشي و بهداشتي، مانند دست فروش ها و يا به صورت اينترنتي و تلفني و يا تحت تاثير تبليغات اغراق آميز ماهواره ها و يا ارزاني قيمت و فشارهاي فروشندگان تهيه مي کنند که به اين گروه در مورد خطر جدي اين محصولات هشدار داده مي شود.

وي گفت: امروزه بعلت وجود متقاضي و خريدار ناآگاه به مسائل سلامت در دنيا، افراد سودجو فرآورده هاي بي کيفيت، ناسالم و تاريخ گذشته را در کارگاه هاي زير زميني و در بسته بندي هاي مختلف وحتي با برچسب هاي جعلي شرکت هاي معتبر داخلي و خارجي تهيه و با استفاده از تبليغات غير قابل کنترل در اينترنت و ماهواره ها و حتي تلفن و پيامک آنها را تبليغ و با بکارگيري مراکز و سيستم قاچاق آنها را در بازارهاي مصرف جهاني توزيع و از طريق دست فروشان و بازارهاي غير مجاز و پيک در ميان متقاضيان توزيع مي کنند.

عضو هيئت علمي گروه کنترل کيفيت دانشکده داروسازي و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي شيراز در پاسخ به اين سوال که راه حل پيشنهادي در بر خورد با معضل وجود فرآورده هاي تقلبي و قاچاق آرايشي و بهداشتي در جامعه چيست، گفت: امروزه اين مسئله يکي از دغدغه هاي مسئولين سلامت کشورها در جهان شده است. تا وقتي که بازار مصرف و خريدار براي اينگونه فرآورده ها وجود داشته باشد، افراد سودجو به توليد، تبليغ، توزيع و عرضه آنها در محل ها و با امکانات جديد ادامه مي دهند و کنترل کامل آنها با شيوه هاي معمول و قوانين و امکانات موجود مشکل است.

وي افزود: متخصصان و کارشناسان معتقدند اقدامات جدي کليه سازمانهاي مرتبط در تامين کالاهاي سالم آرايشي و بهداشتي و نظارت بر بازار مصرف آنها و برخورد جدي با متخلفين ضروري است ولي موثرترين راه در تامين و حفظ امنيت سلامت در جامعه آموزش و اطلاع رساني به مردم در مورد معيارهاي کالاي آرايشي بهداشتي سالم و خطرات و عواقب مصرف کالاهاي قاچاق و ناسالم و افزايش مشارکت مردمي در امر مبارزه با موارد مخل سلامت و خودداري از خريد و مصرف اين فرآورده هاست.

وي متذکر شد که امروزه تنها مراکزي که مي توان بااطمينان بيشتر از آنها فراورده هاي آرايشي و بهداشتي مورد مصرف خود و خانواده ها را تهيه کرد، مراکزي است که تحت نظارت دائم معاونت هاي غذاودارو دانشگاه ها و يا ساير مراکز ذيربط رسمي است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار