افزایش قیمت گوشت در بازار مصرفی کشور و از سویی شنیده شدن ردپای آنفولانزای مرغی در کشور باعث نگرانی مردم نسبت به ابتلا به این بیماری شده است که وزارت بهداشت در این راستا تمهیداتی اندیشیده است.

اقدامات وزارت‌بهداشت در مواجهه با آنفولانزای مرغی/ گرانی گوشت ربطی به شیوع آنفولانزا ندارد
محمدمهدی گویا مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: کاری که وزارت بهداشت انجام می‌دهد همکاری تنگاتنگ با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور است که مردم نباید در رابطه با بیماری آنفلوانزای مرغی نگرانی خاصی داشته باشند.

وی افزود: در راستای همکاری‌های وزارت بهداشت با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور به تمام مأمورین بهداشتی اعلام کردیم که اگر لاشه پرنده‌ای دیدند به اطلاع هر از یک از دو سازمان برسانند و مردم را آگاه کنند که با لاشه‌ها تماس پیدا نکنند و از مأمورین برای حاضر شدن در صحنه و بررسی لاشه اقدامات لازم را انجام دهند.

گویا اظهار داشت: اگر جایی با تلفات یک لاشه یا بیشتر مواجه شدیم به راحتی از آن نگذریم چرا که یک لاشه هم اهمیت ویژه‌ای دارد و باید بررسی‌های لازم را برای آن انجام داد.

وی در ادامه آموزش اطلاع‌رسانی محلی و عملی با کمک سازمان دامپزشکی، آموزش ویژه و اطلاع‌رسانی افرادی که با پرندگان در تماس هستند و آموزش به سایر افراد را از دیگر تمهیدات وزارت بهداشت در مواجهه با آنفلوانزای مرغی دانست.

گویا گفت: افرادی نظیر کارگران مرغداری و سایر افرادی که با پرندگان در تماس هستند واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون سایر افراد هم در حال انجام است و در ادامه مسیر افراد را 10 روز جهت پیشگیری از ابتلا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی گفت: افراد واکسینه و سایر افراد که در مواجهه با پرندگان هستند 10 روز تحت نظر ما هستند که با مشاهده علایم بیماری به مأموران بهداشتی اطلاع داده می‌شود هر چند که اصولا این بیماری در انسان ایجاد بیماری نکرده و تاکنون در پرندگان بوده است اما ممکن است در آینده نه چندان دور این ویروس با یک جهش در انسان هم ایجاد بیماری کند که آن زمان رویکرد و تمهیدات وزارت بهداشت متفاوت خواهد بود.

گویا در پایان گفت: با توجه به قیمت مصرفی گوشت رجوع مصرف‌کنندگان به مرغ بیشتر شده است که خوشبختانه تمام عرضه بازار گوشت پرندگان توسط دامپزشکی کنترل شده و هیچ نگرانی در این حوزه نداریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.