پيشنهاد انتقال شورای عالى بيمه به وزارت بهداشت برای كمک به پيشبرد طرح تحول سلامت رد شد اما خرابی دستگاه رأی گيری صحت اين رأی گيری را در هاله ای از ابهام فرو برد و شورای عالی بيمه بلاتكليف ماند.

انتقال شورای عالی بیمه در هاله ای از ابهامبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدت هاست که تیتر داغ رسانه ها به خصوص در حوزه سلامت به بدهی میلیاردی سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها ، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز آزمایشگاهی، تصویربرداری و داروخانه ها اختصاص پیدا کرده است.
 
اختلاف وزارت رفاه و بهداشت در مورد بدهی بیمه ها به جایی رسید که 243 نماینده برای حمایت از طرح تحول سلامت و به نفع مردم بی بضاعت بیانیه ای را امضا که در نهایت رییس جمهور در جریان این کش مکش ها خود به موضوع ورود کردند و دستوراتی برای ایجاد حساب جدا درمان در تامین اجتماعی دادند.

در پى بحث ها و رسانه ای شدن اختلافات بين وزارت بهداشت و كمک به پيشبرد طرح تحول سلامت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه در خانه ملت گرد هم آمدند تا بر سر موضوع کوچ سازمان بیمه سلامت و شورای عالی بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت  تصمیم بگیرند.

در جریان رأی گیری برای اين پيشنهاد، دستگاه رأی گیری حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کار افتاد و رأی مثبت او ثبت نشد. او با رفتن در جایگاه هیات رئیسه، این موضوع را اعلام کرد که دستگاهش برای رأی دادن خراب بوده كه رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که از نظر آیین نامه ای نمی توان مجددا رأی گیری کرد.
 
در پی اعتراض دکتر شهریاری، مبنی بر ثبت نشدن رأی و اثبات خرابی دکمه، نمایندگان زیادی خواستار احقاق حق و بررسی دوباره شدند که در نهایت سکان داری شورای عالی بیمه در هاله ابهام قرار گرفت.
 
**پول را دست صاحبش بدهید تا درست خرج شود
احمد حمزه ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از آنجا که طبق سیاست های رهبری، تولیت نظام سلامت و درمان به وزارت بهداشت واگذار شده است، شورای عالی بیمه باید منابعش را در اختیار این وزارتخانه قرار داده تا این وزارتخانه بتواند به وظیفه تولیتی و حاکمیتی خود عمل کند.

وی افزود: شورای عالی بیمه ۹ رای در اختیار دارد و این در حالی است که تولیت سلامت کشور یعنی وزارت بهداشت تنها یک رای دارد و این بدان معنا است که وزارت بهداشت به حال خودش رها شده که قاعدتا نباید این طور باشد. تا زمانی که این منابع در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد، این وزارتخانه نمی تواند کاری از پیش ببرد.
 
حجت الاسلام سالک نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با مثبت ارزیابی کردن انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، عنوان کرد: ما در نظام سلامت به یک مدیریت یکپارچه نیاز داریم که کار متمرکز شود. نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در هیچ حوزه ای مدیریت چند پاره جواب نمی دهد و نمی تواند مشکلات مردم را حل کند.
 
وی با بیان اینکه مدیریت متمرکز، سطح پاسخگویی را هم بالا می برد، عنوان کرد: هم اکنون در حوزه سلامت شاهد مدیریت یکپارچه نیستیم و نهادهای مختلفی در این حوزه، تصمیم گیر هستند، در حالی که انتظار داریم برای جلوگیری از پاسکاری مشکلات نظام سلامت، فقط یک متولی واحد و پاسخگو داشته باشیم که تنها آن مدیریت واحد در مقابل مردم و مجلس پاسخگو باشد.

**خراب بودن دکمه رویای وزارت بهداشت برای تجمیع بیمه ها را نقش برآب کرد
علی لاریجانی، رییس مجلس لحظاتی بعد از رأی گیری و در پی اعتراض دکتر شهریاری در پی خرابی دکمه و ثبت نشدن رأی ایشان در انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت گفت: با بررسی‌هایی انجام شده، مشخص شد که دستگاه اخذ رأی دکتر شهریاری در زمان رأی گیری انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت، خراب بوده اما بازگشت رأی ، به خاطر عبور از این پیشنهاد، امکانپذیر نیست.
 
علی نوبخت، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد شدید از لحاظ نشدن رای دکتر شهریاری عنوان کرد: من شهادت می دهم که با وجود شلوغی و ازدحام دکتر شهریاری بلافاصله به هیات رئیسه خرابی دستگاه را اطلاع دادند و مسئول فنی هم آن را تایید کرد و از لحاظ عقلی و اخلاقی و قانونی باید این رأی منظور شود.
 
امیر خجسته ، نماینده همدان تاکید کرد: بنده از آن جهت که در صندلی های همجوار دکتر شهریاری قرار دارم، شاهد اعتراض ایشان به خرابی دستگاه رای بودم دکتر شهریاری قبل از مرحله رای گیری، بارها نسبت به این مساله اعتراض کرد، اما اعتراضش در شلوغی صحن مجلس، دیده نشد.
 
**واکنش وزیر بهداشت به خرابی دکمه نماینده مجلس
وزیر بهداشت درباره اتفاقی که هنگام اخذ رای از نمایندگان در خصوص انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت در مجلس افتاد، گفت: امیدوارم حقی از دکتر شهریاری ضایع نشود.
 
وی نقش سیاستگذاری در حوزه سلامت را مهم ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم حقی از دکتر شهریاری در رای گیری به یکی از بندهای مهم حوزه سلامت برنامه ششم توسعه، ضایع نشود تا سیاستگذاری حوزه سلامت که در جهت منویات مقام معظم رهبری است و اینکه سیاست گذاری باید در اختیار تولیت باشد،  تعیین تکلیف شود و در سال های آینده شاهد حل مهمترین مشکل موجود یعنی مدیریت منابع و توازن بین هزینه ها و مصارف، باشیم.
 
**نمایندگان خانه ملت در انتظار احقاق حق از دست رفته
محمد حسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه ونایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خرابی دستگاه دکتر شهریاری همان لحظه اعتراض ایشان مورد بازبینی مسئول فنی قرار گرفت و تایید شد، ما انتظار داریم رئیس مجلس طبق آیین نامه عمل کند و شأنیت و جایگاه نمایندگان را حفظ کرده و رأی ایشان را منظور نمایند.
 
 وی تاکید کرد: هیات رئیسه مجلس الزاما باید همان موقع که خرابی دستگاه آقای دکتر شهریاری تایید شد، رای ایشان را که  از مدافعان انتقال شورای عالی بیمه  به وزارت بهداشت هستند می پذیرفتند و ما انتظار داریم بر اساس آیین نامه عمل شود.
 
مصطفی ذوالقدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: اگر به هر دلیلی مثل مشکل فنی در جریان رای گیری از نمایندگان مجلس، رای نماینده ای ثبت نشود، طبق قانون نتیجه آن آرا باطل است.

و افزود: نباید به هیچ دلیلی، حق مسلم رای از یک نماینده مجلس تضییع شود. این اتفاق نه از بعد قانونی و نه از بعد اخلاقی و شرعی مورد قبول نیست و در چنین شرایطی باید رای گیری مجدد انجام شود تا حق رای همه نمایندگان محفوظ بماند ونمی‎توان بدون لحاظ کردن رأی نماینده ای که تمایل داشته رأی خود را اعلام کند، نتیجه قطعی رأی گیری مشخص شود.
 
امیر خجسته، نماینده مردم همدان وی با بیان اینکه نباید تحت هیچ شرایطی، حق ثبت رای از نماینده ای گرفته شود، تاکید کرد: در این راستا، هیات رئیسه مجلس قول پیگیری داده اند تا به اعتراض بحق دکتر شهریاری رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: به احتمال قوی، اوایل هفته آینده، نتیجه اعتراض دکتر شهریاری مشخص شده  و شکی نیست که رأی دکتر شهریاری، منظور می شود زیرا مجلس، تحت هر شرایطی قانون را رعایت می کند و اجازه نخواهد داد که جریان رای گیری به دلایل مشکلات سخت افزاری، مخدوش شود.
 
**وزارت بهداشت را با کوهی از مشکلات تنها نمی گذارم
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با خودم عهد کردم به مجلس بیایم ودنبال عقبه وزارت بهداشت را بگیرم و الحاق شورای عالی بیمه و یک کاسه شدن منابع بیمه ای را درمجلس پیگیری کنم، پای این عهد هم ایستاده ام و وزارت بهداشت را تنها  نمی گذارم، چون بر این اعتقاد خود هستم که طرحی که این وزارتخانه شروع کرده، به نفع مردم محروم است و بر وظیفه دینی خود ایستادگی می کنم.
 
نوبخت افزود: مگر وزارت بهداشت جز خدمت به مردم تهیدست کاری می کند، بی انصافی است که با ایجاد مشکلات مالی که در نتیجه تاخیر بیمه ها در پرداخت بدهی خود برایش به وجود آورده اند و آن هم ناشی از جدایی شورای عالی بیمه از این وزارتخانه است، این وزراتخانه را با کوهی از مشکلات رها کرد.   
 
**قدم های سست دولت برای انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت
محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت، گفت: این موضوع به طریق اولی برای دولت که در حال اجرای طرح تحول سلامت بوده بسیار مهم تر از دغدغه نمایندگانی است که این موضوع را در کمیسیون ها بررسی کردند، از این جهت لایحه جامع انتقال شورای عالی بیمه از وزارت کار به وزارت بهداشت را در دست تهیه داریم .

وی افزود: قطعا با استزاجه قانونی این فرایند حقوقی که مجلس باید تایید و تصویب کند، آن را در آینده اجرایی کرده و در این مرحله که برنامه پنج ساله را برای سال های 96 تا 1400 اجرایی می کنیم، دولت معتقد است که این موضوع نیازمند لایحه جامعی بوده که به زودی آن را ارائه می کنیم و به همین جهت در این مرحله دولت موافق این انتقال نیست.
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره مخالفت دولت با این انتقال گفت: متاسفانه دولت در لایحه تقدیمی خود به مجلس به این بحث ورود نکرد وآن را مسکوت گذاشت و نماینده دولت هم نمی تواند نظر شخصی بدهد. دولت یک شخصیت حقوقی است و وظیفه نماینده دولت در مجلس حمایت از مصوبات دولت است.

وی تاکید کرد: نماینده دولت روز گذشته به وظیفه خود عمل کرد و ما هم به عقیده خود عمل می کنیم و تلاش می کنیم  قوانینی تصویب شود  که مصلحت مردم در آن باشد.
 
**خلاف هایی که با تجمیع بیمه ها جمع می شود
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه همه منابع درمان باید درجهت درمان هزینه شود، افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت درخصوص رفع همپوشانی بیمه ها بسیار مصمم است بنابراین با انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت همپوشانی بیمه ها حذف خواهد شد، در حال حاضر برخی افراد همزمان از دو یا چند بیمه استفاده می کنند که به هدررفت منابع منجر شده و بنابراین جدیت در وزارت بهداشت برای رفع همپوشانی بیشتر است.
 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر با انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت ازتحمیل هزینه های مازاد به بخش بهداشت و درمان جلوگیری می شود زیرا در حال حاضر و پس از تصویب این قانون چون وزارت بهداشت ناظر است و از بار اضافی هزینه ها جلوگیری می کند، به عنوان مثال اجازه داده نمی شود یک پزشک برای تشخیص یک بیماری 2 تا 3 بار آزمایش و یا 2 بار اسکن تجویز کند؛ ضمن اینکه مجلس در آینده درصورت نیاز و لزوم براین موضوع نظارت کرده و وزارت بهداشت بابت هر نوع مشکلی باید پاسخگو باشد.
 
**ثانیه شماری برای تعیین تکلیف شورای عالی بیمه
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اظهار امیدواری از تصویب انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت گفت: شخصا شنبه پیگیر رای دکتر شهریاری می شوم.
 
حمید بنایی ، نماینده گناباد عنوان کرد: بعد از ظهر دیروز جلسه دیگری تشکیل شد و بار دیگر از سوی رئیس مجلس این تاکید صورت گرفت که رای دکتر شهریاری بررسی شود و نتیجه رای گیری در روز یکشنبه اعلام می شود وامیدواریم نتیجه نهایی اعلام شده یک تصمیم معقول و منطقی برای نظام سلامت ایران باشد.
 
علی سبحانی فر نماینده سبزوار، ضمن اشاره به حساسیت بالای این رای تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که این رای داشته و مخالفت با طرح انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت تنها با اختلاف یک رای صورت گرفته است، اعتراض به این رأی گیری می تواند اصل تصمیم را تغییر دهد و احتمال اینکه شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل شود بسیار زیاد است.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ،نماینده رشت با یادآوری اینکه اشکالاتی همچون ثبت نشدن این رأی و حق شکایت برای نماینده وجود دارد، بیان کرد: هیات رئیسه برای رسیدگی به همین دست شکایات تشکیل شده است. در این موارد، رای گیری مجدد انجام نمی گیرد، اما رای فرد را از او می پذیرند و با ثبت آن، نتیجه رأی گیری تغییر می کند، همان طور که در مورد پیشین که این اتفاق افتاد و همین حساسیت نیز وجود داشت، در نهایت نتیجه رأی دهی تغییر کرد.
 
شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: به نظرم روز شنبه نتیجه بررسی ای که رئیس محترم مجلس قول دادند اعلام شود. به هر حال انتظار من به عنوان نماینده مردم در مجلس این است که طبق آیین نامه به این موضوع رسیدگی شود و عدالت اجرا شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که ورق به سمت وزارت بهداشت بر می گردد و آرزوی دیرینه این وزارتخانه به تحقق می رسد یا همچنان تجمیع نشدن بیمه ها و اجرایی نشدن این قانون مجلس به قوت خود باقی می ماند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.