رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بانک‌ها باید به هیچ طرحی بدون توجیه زیست محیطی تسهیلات ندهند.

طرحی بدون توجیه زیست‌محیطی از بانک‌ها تسهیلات نگیرد / نادیده‌گرفتن پسماند منجر به حل آن نشده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین همایش ملی بانکداری و محیط زیست که امروز (یکشنبه) در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: بانک‌ها باید در ارائه تسهیلات خود وصولی را مورد توجه قرار دهند که سرمایه‌گذاری موجود در طرح توجیه زیست محیطی داشته باشد، امروزه هیچ بانک معتبر بین‌المللی در جهان طرحی را بدون داشتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی از تسهیلات خود بهره‌مند نمی‌کند.

وی افزود: علاوه بر این حمایت بانک‌ها از فناوری‌های سبز، انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر می‌تواند معضلات محیط زیستی را کمتر کند به خصوص انرژی خورشیدی که در ایران توجیه اقتصادی دارد.

ابتکار ادامه داد: جای تاسف دارد که مناطق بکر شمال کشور که نقطه توجه گردشگران محسوب می‌شود با معضلات حاد پسماند دست به گریبان است مرفه نشینان برای تفریح به گیلان و مازندران می‌روند ولی مدیریت شهری منابع کافی برای مدیریت پسماند بسیار آلوده‌ای که از سال‌ها پیش در این مناطق انباشته‌ شده ندارد.

معاون رئیس جمهور گفت: پسماند‌های انباشته‌ شده در شمال کشور آسیب‌های جدی و غیر قابل جبرانی به جنگل‌ها و سواحل مازندران می‌زند قابل قبول نیست که با داشتن چنین منابعی با تله‌ای از پسماند‌ها روبه‌رو شویم.

وی تصریح کرد: مدیریت پسماند در بسیاری از شهر‌ها توجیه اختصاصی دارد و حتی اقتصاد دوار که امروزه در بسیاری از کشور‌های توسعه ‌یافته در حال اجرا است توجیه اقتصادی مدیریت پسماند در آن آشکار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: نظام بانکی باید وارد عمل شود و با تشخیص و اعمال تفاوت بین طرح‌های سودآور و طرح‌هایی که شاخصه‌های زیست‌ محیطی طبیعت و محیط زندگی را ارتقا می‌بخشد حمایت‌های خود را اعمال کند.

ابتکار تصریح کرد: در بحث سود و تسهیلات حمایتی بانک‌ها باید توجه ویژه‌ای به مسئله پسماند‌ها داشته باشند از همین‌جا از نظام بانکی کشور درخواست می‌کنم تا راه حل‌های خود را برای رفع مشکلات زیست محیطی با حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه دهند.

وی تاکید کرد: حمایت از فناوری‌های پاک، سبز، بازیافت و بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار سودآور است و این موضوع هم به نفع نظام بانکی هم به نفع محیط زیست و توسعه اقتصادی کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ایالت متحده آمریکا نزدیک به دو میلیون شغل برای بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد کرده در کشور ما نیز مسئله مصرف انرژی بسیار جدی است، البته با سرمایه‌گذاری خوب می‌توانیم به کاهش انتشار و آلودگی هوا کمک کنیم.

ابتکار با بیان این که نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفند ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: شرکت‌های بین‌المللی داخلی و خارجی حضور قوی در این نمایشگاه داشته و فرصتی برای مقابله تجاری در حوزه فناوری‌های سبز و پاک فراهم خواهند کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: با ترسیم یک چارچوب برای بانکداری سبز و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس عملکردشان در حوزه زیست محیطی، مشابه آنچه هم اکنون در سایر کشور‌های دنیا ایجاد می‌شود می‌توانیم تحول خوبی در نظام بانکی کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسه یک ماه پیش با  مدیر بانک مرکزی افزود: همکاری در ارتباط با تعریف دستورالعمل برای بانکداری سبز و رتبه‌بندی بانک‌های کشور بر اساس شاخص‌های زیست محیطی انجام داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به زودی بانک‌های سبز کشور با برگزاری همایش بانکداری سبز اعلام و رتبه‌بندی این بانک‌ها بیان خواهد شد.

ابتکار با بیان این که وضعیت محیط زیست جهان به ویژه کشور ما نگران‌کننده است، گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده است حتی رئیس جمهور علی‌رغم تمامی اولویت‌های اجتماعی، اقتصادی، تعادل بازار، مسائل بین‌المللی و غیره به طور صریح بر اهمیت و توجه محیط زیست تاکید داشته است.

معاون رئیس جمهور افزود: با توجه به آسیب‌ها و بحران‌های زیست محیطی امروز کشور اگر خواهان توسعه پایدار، رشد اقتصادی ،بهبود کیفیت زندگی ،توسعه انسانی، اشتغال پایدار ،شهر‌های شکوفا و روبه رشد جوامع سالم در جهت رشد مادی و معنوی و اعتلای انسانی هستیم، چاره‌ای نداریم جز این که مسائل محیط زیست را در اولویت سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری قرار دهیم و محیط زیست را یک مولفه جدی و رویکرد تعیین کننده در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: بانکداری سبز یا بانکداری حامی محیط زیست یک رویکرد خوب در جهت حمایت از مولفه محیط زیست است چرا که خود فرآیند‌های بانکی از جمله حذف کاغذ‌ها ،الکترونیک شدن برنامه بانکداری وحذف تردد‌های بی‌هدف منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بانکداری الکترونیک با استفاده بهینه از اینترنت و تکنولوژی ارتباطات در کاهش آلودگی هوا موثر است البته بانک‌ها تاکنون گام‌های خوبی برداشته‌اند و خواسته‌ایم میزان کاهش انتشار و آلودگی هوا را در اقدامات خود محاسبه و ارائه دهند.

ابتکار ادامه داد: کمتر شدن مراجعه به بانک باعث کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: قانون 190 برنامه پنجم توسعه مدیریت انرژی، آب و کاغذ  را در داخل ساختمان‌های عمومی و دولتی ملزم کرده که سه سال پیش ابلاغ شده و بانک‌ها نیز می‌توانند در کاهش مصرف برق آب و کاغذ خود تلاش کنند.

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار