به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: رویکرد وزارت نیرو در خصوص اجرای چنین طرح هایی ، رویکرد حمایتی می باشد و شرکت برق منطقه ای خراسان حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان فعال در بخش انرژی الکتریکی و کاهش آلودگی هوا داشته است و توانسته در این زمینه قدم های مهمی در کشور بردارد.
قاضی زاده افزود: باید در تولید انبوه این موتور سیکلت به خریداران اطمینان داد که این محصول تا ارتقاء کامل مورد حمایت و پشتیبانی است.
وی ادامه داد: دست اندرکاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند و در صورت وجود مشکلات در تامین منابع ، صندوق پژوهش و فن آوری وزارت نیرو در این زمینه حمایت های لازم را انجام میدهد.
مشاور مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در حال حاضر بالغ بر 10 میلیون موتور سیکلت بنزینی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت نیاز به جایگزینی با ارزان ترین موتور سیکلت های الکتریکی ، هزینه بسیار سنگینی را برای کشور در بر دارد.
دیده ور افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی این کار عملا امکان پذیر نمی باشد ، معقول ترین و ممکن ترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیکلت های موجود و جایگزینی برق به جای بنزین ، مجهز نمودن موتورسیکلت ها به پیشرانه الکتریکی و استفاده از این پیشرانه در مراکز کلان شهر ها است.
دیده ور در ادامه داد : شرکت برق منطقه ای خراسان با هدف قراردادن این استراتژی، پشتیبانی از این طرح را بر عهده گرفته و خوشبختانه با همکاری مشترک محققین و فن آوران در قالب کنسرسیومی با نام "مرکب های سبز" در پارک علم و فن آوری خراسان در سایه پشتیبانی های شرکت برق منطقه ای خراسان ، به دست آورد ارزشمند طراحی و ساخت اولین نمونه ها از این نوع موتور سیکلت انجامید.
مشاور مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: در این طرح علاوه بر پیش بینی پوشش تمامی نیاز انرژی موتور در مرکز شهر و محدوده های LEZ ، در خارج محدوده مذکور نیز در صورت تخلیه باطری راکب موتور می تواند کماکان از بنزین برای ادامه مسیر استفاده کند .
وی در خصوص تولید انبوه این نوع موتور سیکلت ها افزود: با شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قرارداد منعقد شده و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیکلت تفاهم اولیه انجام شده است.
وی هزینه تبدیل موتور سیکلت بنزینی به هیبریدی را بسیار کمتر از موتور سیکلت های تمام برقی بیان نمود و پشتیبانی موثر شرکت برق منطقه ای خراسان ، تلاش پارک علم و فن آوری در قالب کنسرسیوم "مرکب های سبز" ، حمایت های استانداری خراسان رضوی ، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد ، سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی و سایر دست اندرکاران را در اجرای موفق این پروژه بسیار مهم ارزیابی کرد.
وی گفت: در صورت حمایت دولت ، امکان تسری این فن آوری به عنوان راهکار ارزان قیمت و کوتاه مدت برای خودروهای سبک بنزینی از سوی کنسرسیوم مذکور در دست بررسی و اجرا می باشد.
رئیس پارک علم و فن آوری خراسان افزود : بخش عمده آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها از طریق موتور سیکلت های بنزینی ایجاد می شود.
علم الهدایی گفت: کنسرسیوم "مرکب های سبز" که در پارک علم و فن آوری خراسان با حمایت شرکت برق منطقه ای خراسان تشکیل شده ، توانسته است برای اولین بار درکشور به فن آوری موتورهای الکتریکی دست یابد که می تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا باشد.
وی ادامه داد: این موتور سیکلت ها با همکاری شهرداری مشهد ، در آینده برخوردار از ایستگاه های شارژ خواهند بود که برای بومی سازی این پروژه ، حمایت وزارت نیرو در این زمینه بسیار موثر است.
صادق زاده مدیر عامل سازمان انرژی های نو ایران طی سفر به مشهد ، از این طرح بازدید کرد و راهکارهای توسعه این پروژه مهم را بر شمرد.
انتهای پیام// ز.ی