تقویت پژوهشگری جامعه ریشه در فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد و باید برنامه های جدی کشور مبتنی بر کتاب باشد که این مهم نیازمند سیاستگذاری متولیان امر و فرهنگسازی در جامعه است

محسن حاجی زین‌العابدینی استاديار دانشکده علوم تربيتي و روان‌شناسي دانشگاه شهیدبهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید و برای تربیت نسلی پژوهشگر باید در صدد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بود.

وی بیان کرد: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان مراکز اصلی گردآوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی ابزار لازم را برای پژوهشگران و توسعه پژوهش فراهم می‌کنند و از آنجا که هیچ پژوهشی نمی‌تواند بدون برقراری پیوند با پیشینه پژوهشی در حوزه موضوعی خود موفق باشد، دسترسی به منابع اطلاعاتی روزآمد یکی از مهمترین نیازهای پژوهشگران است. 

زین‌العابدینی گفت: برای تسهیل در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ورود دانش آموزان به کتابخانه و ترغیب به مطالعه و کتابخوانی با مشارکت و همکاری آموزش و پرورش سایر نهادهای فرهنگی کمک بزرگی در این امر می کند.

استاديار دانشکده علوم تربيتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی افزود: برای ارتقای کتابخوانی باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم و مشوق و امتیازاتی را برای جامعه درنظر بگیریم تا به کتاب به عنوان کالای لوکس نگاه نشود. 

وی اظهار داشت: اگر برنامه های جدی کشور مبتنی بر کتاب و فرهنگ کتابخوانی باشد، کتابخانه های کشور پویا شده و بهانه گرانی خرید کتاب از اذهان برداشته می شود. 

زین العابدینی بیان کرد: نیاز به کتابخوانی و نهادینه سازی آن بلندمدت است و باید از کودکی در عرصه خانواده و مدرسه این کار را شروع کنیم تا کودک با مشاهده پدر، مادر و معلم کتابخوان شود و به پرسشگری خود در کتابخانه ها جواب بگیرد. 

عضو هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران افزود: جشنواره مروجان کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی، تور کتابخانه گردی، نمایشگاه مطبوعات با معرفی 300 روزنامه و مجله عصرقاجار، تخفیف فروش کتاب های مرجع، اهدا جوایز به فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی برخی برنامه های دانشگاه شهیدبهشتی در راستایارتقاء کتاب و کتابخواانی است.

وی ضمن اظهار خرسندی از استقبال دانشجویان از کتابخانه ها افزود: قشر تحصیلکرده باید با استقبال از کتابخانه ها و کتابخوانی باید عموم را آگاه کنند.  

زین العابدینی انتخاب پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، باشگاه های کتابخوانی در استان های کشور را بخشی از برنامه های  مطلوب جهت ارتقای کتاب و کتابخوانی دانست. 

وی افزود: واقعیت این است که ما بدون مطالعه و آگاهی نمی‌توانیم ادعا کنیم کشور ما توسعه یافته است و تنها با توجه به کتابخانه، کتابفروشی، تولید و چاپ منابع اطلاعاتی درست، اعتقاد داشتن به آنها و استفاده صحیح از آنها است که می‌توانیم این توسعه را در کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.