رسانه‌های غربی و سعودی، چند روزی است که مکرراً خطر فعالیت بدافزار شمعون 2 و آسیب دیدن بخش‌های مختلف زیرساختی در عربستان را گوشزد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آغاز به کار مجدد بدافزار شمعون 2، چند ماهی است که سوژه رسانه‌ای سعودی‌ها و طرفداران غربی آن‌ها شده و هرچند روز یک‌بار خبری از حضور مجدد این بدافزار در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در اخبار منتشرشده، هرروز بخشی از سازمان‌های دولتی و خدماتی عربستان به‌عنوان یک قربانی حملات سایبری ایران اعلام می‌شود و به نظر می‌رسد تلاش متحدی برای پررنگ کردن خطر ایران در فضای سایبری، این روزها در حال شکل‌گیری است؛ تلاشی که با استقرار ترامپ در کاخ سفید، با شدت بیشتری در حال پیشروی است.
به اعتقاد کارشناسان امنیتی، این جنگ سایبری بین عربستان و ایران، در روزگاری که آمریکا در حال نوسازی و بازسازی توان سایبری خودش است نیز ادامه دارد و در حال تشدید شدن است. مایکل فلین (Michael Flynn)، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به‌تازگی در پیامی، اقدامات ایران را در منطقه، اقداماتی تحریک‌آمیز قلمداد کرد و اعلام کرد که ما ایران را در این زمینه زیر نظر و موردبررسی قرار می‌دهیم.
البته صحبت‌های ضدونقیض کارشناسان امنیتی نیز دراین‌باره جالب‌توجه است. این کارشناسان امنیتی از طرفی ایران را دارای توانایی‌های پیشرفته سایبری قلمداد می‌کنند و آن را تهدیدی برای امنیت و صلح پایدار جهانی می‌دانند و از طرف دیگر؛ معتقدند که توانایی سایبری ایران، در فاصله بسیار دوری نسبت به آمریکا، روسیه، چین و رژیم صهیونیستی قرار دارد. این تناقض در گفتار، سبب شده است تا در مواردی، کارشناسان امنیتی، نسبت به این موضوع انتقاد کنند و سیاست‌های آمریکا را غیرقابل‌قبول توصیف کنند.
گبی سیبونی (Gabi Siboni)، از مقامات پیشین ارتش رژیم صهیونیستی، در اظهارنظری درباره توان سایبری ایران گفت: «ایرانی‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری در این زمینه انجام داده‌اند. آن‌ها مدت طولانی در این وضعیت نخواهند بود.»
عربستان سعودی، سال‌ها است که شرکت‌های فناوری جهانی و امنیتی را برای امن سازی فضای سایبری خودش به خدمت گرفته است و تلاش می‌کند تا در برابر حملات سایبری اتهامی به ایران، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را اتخاذ نماید، اما برخی کارشناسان امنیتی معتقدند هنوز مشخص نیست که برخی حملات سایبری صورت گرفته علیه تأسیساتی در ایران، توسط عربستان سعودی انجام ‌شده باشد.
نکته قابل‌تأمل در این زمینه، تبدیل‌شدن عربستان به میدانی برای آزمایش تسلیحات غربی در تمامی زمینه‌ها، خصوصاً سایبری است.
کشورهایی نظیر آمریکا، تلاش می‌کنند تا از بازار بکر و دست‌نخورده عربستان در فضای سایبر، بیشترین بهره‌برداری را بکنند. به‌نوعی می‌توان گفت که آن‌ها از هدف قرار گرفتن عربستان در مواردی نظیر حملات سایبری، چندان هم ناراحت نیستند و این فضا را، میدانی برای تحقق اهداف خود می‌دانند. در حقیقت، القاء ترس و بزرگ‌نمایی در مورد حملات سایبری احتمالی ایران، مجوز حضور شرکت‌های امنیتی آمریکایی، به بهانه امن سازی ساختارها است.

مزیت دیگر این نزدیک شدن آمریکا به عربستان، می‌تواند هم‌جواری با کشورهایی نظیر ایران باشد. در حقیقت، این احتمال وجود دارد که حملات سایبری به عربستان و تأکید چندباره در یک بازه زمانی کوتاه بر وجود ناامنی در این فضا، راهکاری مناسب برای حضور هر چه پررنگ‌تر در میان سعودی‌ها باشد.

انتهای پیام /
برچسب ها: پلاسکو ، پاساز ، حادثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.