میثم یوسفی کارگردان نمایش «هفتخوان» در گفتگو با خبرنگار
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون مضمون و ساختار این اثر نمایشی گفت: نمایش «هفتخوان» به سفارش کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در ساختاری عروسکی تولید شده است. پیش از این توانسته در جشنواره عروسکی حضور داشته باشد و با معرفی مرضیه برومند به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه قصه نمایش «هفتخوان» برگرفته از داستان اسطورهای شاهنامه است، درخصوص محتوای داستانی و جلوه های بصری این اثر نمایشی اظهار داشت: نمایش «هفت خوان» به نوعی تصویرسازی شده قصه شاهنامه است که با عناصر نمایشی چون؛ نقالی، ماسکهای بزرگ نمایشی، در ساختاری از ترکیب بازیگر و با کمک ماسکهای بزرگ به روی صحنه میرود.
یوسفی افزود: ایده و شکلگیری اصلی نمایش «هفت خوان» در وهله اول به عنوان تئاتر مدرسه و برای دانش آموزان بود و با مفاهیم درسی قابل ارتباط و درک است. ما پیش از این «هفت خوان» را در قالب فیلم های سینمایی، انیمیشن و روایت داستانی داشتیم و این قصه به بلوغ شخصیتی کامل رسیده است و امروز نسخه گونه نمایشی آن هم در حال اجرا است.
وی در ادامه با بیان اینکه تمام جشنوارهها حسن و ضعف های خود را دارند، درباره برگزاری و ارزیابی سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر بیان کرد: همه جشنوارههای دنیا بعضاً با یکسری از نقاط مثبت و منفی همراه و از جمله نکات منفی هر جشنواره ویترینی برای جشنواره است که در کنار آثار راه یافته و تعاملی بین گروههای نمایشی، اتفاق خیلی بدی نیست.
وی با یادآور شدن ساختار نمایشی «هفت خوان» در خصوص تغییرات این نمایش برای رسیدن به جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: نگارش اولیه با ترکیبی از ماسک و بازیگران است که با بازنگری مجدد تعداد دیگری بازیگر اضافه کردیم و در کنار اجرای تصویرسازی قصه «هفت خوان»، سعی کردیم زبانی شیوا و قابل فهم را برای مخاطبان داشته باشیم.
یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همانطور که مردم به خوراک، پوشاک و... اهمیت میدهند برای سبک فرهنگی هنری و تئاتر هم ارزش قائل باشیم و این شعار تئاتر برای همه مردم در عمل رخ دهد.
انتهای پیام/