یاسوج؛

آغاز طرح های توسعه ای در بیش از یکهزار دهستان کشور

رئیس سازمان بسیج عشایر گفت: اجرای طرح های توسعه ای و زیرساختی در بیش از یکهزار دهستان، مناطق روستایی و عشایری آغاز شده است.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛سردار علی پاشا محمدی در نشست بررسی وضعیت جامعه عشایری کهگیلویه وبویراحمد در یاسوج اظهار داشت که برای سال های 95 و 96 تعداد 100دهستان در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در همین راستا در سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفان تشکیل شده، گفت: متولی اصلی برای ساماندهی و ارایه خدمات به جامعه عشایر دولت است و سپاه نیز در این راستا نقش همیار و پشتیبانی از دولتمردان را ایفا می کند. 

افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار، 104 ایل مستقل و 550 طایفه عشایر کوچ رو در کشور وجود دارد. 

به گفته سردار محمدی حدود 48 درصد، معادل 525 هزار نفر از جامعه عشایر کشور عضو بسیج هستند. 

وی همچنین طرح اسکان عشایر را در بلند مدت فاقد کارایی و به ضرر جامعه مولد عشایری کشور دانست و گفت که البته اجرای این طرح در کوتاه مدت و در شرایط خاصی که خشکسالی در برخی مناطق حاکم شده، تصمیم درستی است. 

رئیس سازمان بسیج عشایر کشور یادآور شد که یکی از دلایل اسکان کاهش و یا جلوگیری از تخریب عرصه های مرتعی و جنگلی توسط دام های عشایر عنوان شده که گرچه این موضوع مورد تایید است اما بررسی ها نشان می دهد که پس از اسکان عشایر تغییر محسوسی در کاهش اینگونه تخریب ها مشاهده نشده است. 

سردار محمدی با تبیین برخی دلایل ناکارآمد بودن این طرح گفت که عشایر بر اساس ساختار قومی و قبیله ای و زندگی شبانی مبتنی بر رمه گردانی و با بهره گیری از سنن، آیین، رسوم و فرهنگ خاص خود شکل گرفته که با زندگی ماشینی و صنعتی این ساختار به هم می خورد. 

وی تصریح کرد که چادر عشایری نمادی از ساختار اجتماعی و انسانی در جغرافیای دور دست این سرزمین است. 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: جامعه عشایری این استان سالانه قابلیت عرضه 94 هزار راس گوسفند و بره، 320 هزار راس بز و بزغاله و 2 هزار و 600 راس دام سنگین گاو و گوساله را به بازار دارد. 

مجید علیپور اظهار داشت که ظرف 2 سال گذشته تاکنون افزون بر 65 میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد به افراد متقاضی جامعه عشایری و روستایی این استان پرداخت شده است. 

وی یادآور شد که ظرف 2 سال گذشته و با انجام خدمات مطلوب دولت تدبیر و امید در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد، افزون بر 720خانواری که از مناطق مختلف عشایرنشین این استان به حاشیه شهرها مهاجرت داشتند، درخواست صدور دفترچه های دام و بازگشت مجدد به زندگی عشایری کردند. 

وی، مجموع اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافته به بخش عشایر این استان در سال جاری را افزون بر 78 میلیارد ریال ذکر کرد. 

علیپور اظهار داشت که 37میلیارد ریال از این میزان در بخش اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای استانی و 40 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی بوده است. 

وی با اشاره به دیدار صمیمی رئیس جمهوری با جامعه عشایری استان در سی امین سفر استانی در روزهای 24 و 25 مرداد سال جاری به کهگیلویه وبویراحمد، گفت: افزون بر 20مصوبه راهگشا و حتی با رویکرد ملی در این سفر در حوزه عشایر به تصویب رسید. 

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد گفت: همچنین در این سفر پربرکت افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر این استان ابلاغ که تاکنون 80 درصد از آن به متقاضیان پرداخت شده است. 

سالهای 42 و 43 و پیش از انجام اصلاحات ارضی و فرمانداری کل در استان کهگیلویه وبویراحمد بیش از 70 درصد از جمعیت این استان عشایری بودند اما اکنون تنها 12درصد معادل 70 هزار نفر از جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند. 

این میزان جمعیت عشایری در کهگیلویه و بویر احمد از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی ، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110تش(اولاد) شکل گرفته است. 



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.