به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
کرمان محمدمحسن بیگی مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در همایش استانی برنامه تعالی مدیریت مدرسه در استان کرمان گفت: ایفاء نقش رهبری آموزشی در مدارس، لازمه کیفیت بخشی به فعالیتها و برنامههاست.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم نگاه جامعی به مدیریت داشته باشیم مدیریت هنوز نتوانسته تعریف جامع و واحدی از خودش ارائه کند، زیرا مدیریت فرایندی ثابت، راکد و ساکن نیست، بلکه دائما در حال شکوفا شدن، پیشرفت و تعالی است.
محسن بیگی افزود: مدیریت فرآیندی مبتنی بر مطالعه، شناخت، برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل، نظارت و ارزشیابی است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه مدیریت در مدارس سختترین و حساس ترین نوع مدیریت است اظهار کرد: مدیران موفق در حوزههای دیگر نمیتوانند به خوبی در مدارس مدیریت کنند، زیرا نیروی انسانی در بعضی از دستگاهها یک رابط است اما ابزار کار مدارس انسانی است که با فرمان، دستورالعمل و تکلیف نمیتوان بر او مدیریت کرد.
محسن بیگی از مدیریت بر اساس «زور و استبداد» و «تنبیه و تشویق» به عنوان نمونه های از مدیریت نام برد و افزود: این نمونه از مدیریت ها پایدار نیستند و در مدارس جواب نمی دهند.
وی با تاکید بر اینکه مدیر مدرسه باید نقش رهبری آموزشی داشته باشد، گفت: مدیریت مبتنی بر نفوذ همان رهبری آموزشی است و یک پله از مدیریت بالاتر است که اگر مدیریت در مدارس به رهبری آموزشی تبدیل شود دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی آسانتر میشود.
محسن بیگی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مدیریت ها تحت تاثیر حضور افراد قرار میگیرند، اما اگر مدیریت مبتنی بر نفوذ و رهبری باشد افراد خود را در فرآیند مدیریت سهیم میدانند و برای موفقیت سیستم با جان و دل فعالیت میکنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه وقتی میگوییم مدیریت فرآیند است باید هر روز خود را با مطالعه و پژوهش بروز رسانی کنیم، در حوزه سازمانی اهداف را بشناسیم، در حوزه برنامه ریزی راههای رسیدن به اهداف را بررسی کنیم و توجه ویژهای به نیروی انسانی جهت رسیدن به اهداف سازمانی داشته باشیم.
محسن بیگی با بیان اینکه معلمان به تنهای منابع انسانی مدارس نیستند بلکه دانش آموزان رکن اصلی در حوزه مدرسه هستند، اظهار کرد: مدیران مدارس حلقه اتصال تمام عوامل انسانی در حوزه تعلیم و تربیت هستند.
وی فرهنگسازی را از رسالتهای مهم آموزش و پرورش دانست وزبا عنوان این سوال که آیا فرهنگسازی از بالا به پایین و دستورالعملی انجام میشود، گفت: فرهنگ آن چیزی است که در مدارس میبینیم و باید در راستای اصلاح آن حرکت کنیم.
محسن بیگی مقبولیت را لازمه ایفای نقش رهبری آموزشی دانست و اظهار کرد: بخشی از مقبولیت با علم و دانش بوجود میآید اما بخش اصلی ان زمانی ایجاد میشود که علم و دانش را در عمل نشان دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر مدیران مدارس واقعا به عنوان مدیران اهل مطالعه، شناخت، برنامهریزی، هدایت ، رهبری برنامهریزی، کنترل و ارزشیابی باشند، اهداف تعلیم و تربیت آسانتر محقق میشود.
همایش استانی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با حضور مدیر کل آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و در این همایش از 64 نفر از مدیران ممتاز و موفق مجری برنامه تعالی در مدارس استان تجلیل شد.
انتهای پیام/س