معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از بهبود 8 درصدی تراز تجاری بخش کشاورزی در 9 ماهه امسال خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ حسن رکنی در بازدید از نمایشگاه دام و طیور در قزوین گفت : این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 5 میلیارد دلار بهبود داشته است.

بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی

رکنی افزود :  تراز تجاری از منفی 8 میلیارد و 100 میلیون دلار در سال 92 به منفی 3 میلیارد دلار در سالجاری رسیده است.

وی این بهبود تراز تجاری را حاصل اقدامات دولت ، تعامل بخش خصوصی و ارتباطی دانست که بر اثر برپایی این نمایشگاهها بین تولید کننده و صاحبان صنایع  ایجاد شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین به اقدامات پس از برجام در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود : تجار پیش از برجام برای واردات باید دو تا سه بار ارز تبدیل می کردند و این هزینه های صرافی و تمام شده محصول را بسیار بالا می برد و در حال حال حاضر این فرایند بسیار روانتر شده است.

رکنی اضافه کرد : در پسا برجام بانکهای خارجی نهاده های خود را به صورت مدت دار با سود حداقلی و شش ماهه در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار می دهند.

وی افزود : پیش از برجام در واردات دستاوردهای جدید ژنتیکی  بویژه در زمینه دامهای پر بازده ، اسپرمهای ممتاز و دامهای ژنومیک شده محروم بودیم که بستر واردات آنها مجدد فراهم شده است.

به گفته رکنی ، بسیاری از کمپانی های معروف خارجی برای سرمایه گذاری مشترک اعلام آمادگی کرده اند و بدنبال آن هستیم محصول نهایی را بصورت یک  شرکت مشترک برای حضور در بازارهای  بین امللی تولید کنیم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه یکی از کشور های مهم منطقه در تولید مواد پروتینی هستیم افزود : سالانه 9 میلیون و 600 هزار لیتر  شیر در کشور تولید می شود و با توجه به وسعت صنایع لبنی ، امکان تبدیل شیر به محصولات مختلف و متنوع لبنی برای بازارهای داخلی و خارجی  وجود دارد .

رکنی از صادرات محصولات لبنی به 30  کشور دنیا خبر داد و افزود : در 9 ماهه امسال بیش از 580 هزار تن  محصول لبنی  صادر شده است و بدنبال آن هستیم تا این محصولات متنوع لبنی هم در سبد غذایی مردم قرار گیرد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به باز شدن بازار بزرگ روسیه  برای صادرات محصولات لبنی گفت : در کشور های همسایه هم برای این محصولات تقاضا و بازار داریم .

رکنی در زمینه صادرات تخم مرغ هم گفت : پارسال بیش از  90 هزار تن تخم مرغ صادرات شده است .

وی افزود : ظرف دو سال گذشته 300 هزار تن مرغ و تخم مرغ روانه بازار های خارجی شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی به صادرات تخم مرغ از استان قزوین هم اشاره کرد و گفت: پارسال 10 هزار تن تخم مرغ از این استان  بهخارج از کشور صادر شده است .

رکنی قزوین را یکی از استانهای شاخص در تولید شیر دانست و گفت : تولید میانگین بیش از 31 لیتر شیر دراستان ،  قزوین را  به یکی از استانهای شاخص تبدیل کرده است.

وی افزود : صادر کنندگان و تولید کنندگان استان  برای تولید بیشتر و حضور در بازار منطقه نیازمند نقدینگی هستند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار