اصفهان؛

طرح‌های پیشنهادی فضای سبز ویژه ایام نوروز بررسی شد

در جلسه شورای عالی راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان طرح‌های پیشنهادی فضای سبز میادین و خیابان‌ها در شش نقطه سطح شهر اصفهان، بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،جلسه شورای عالی راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان  امروز با حضور مسؤولان این سازمان اساتید دانشگاهی و مرکز علمی تحقیقاتی شهر اصفهان، تهران و صاحب‌نظران فرهیخته، برگزار شد.

در این جلسه طرح‌های پیشنهادی جهت میادین و خیابان‌های سطح شهر اصفهان ازجمله میدان‌های انقلاب، بزرگمهر، آزادی، خیابان‌های چهارباغ پایین، پل فلزی و باغچه‌های مقابل ساختمان شهرداری مرکزی مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت، همچنین در خصوص طراحی فضای سبز نقاط ویژه سطح شهر در ایام نوروز نیز بحث و تبادل‌نظر کردند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این نشست با ارائه خلاصه‌ای از وضعیت فضای سبز این شهر گفت: فضای سبز اصفهان بالغ بر 5 هزار و 300 هکتاراست که 3 هزار و 700 هکتار از آن در اختیار شهرداری قرار دارد و نیاز آبی سالانه آن ۵۴ میلیون مترمکعب است که با توجه به وضعیت فعلی و کم‌آبی، تنها با 38 میلیون مترمکعب آبیاری می‌شود.

احمد سلیمانی‌پور اظهار داشت: از 280 حلقه چاه 130 حلقه به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی و بسته شدن زاینده‌رود خشک شد و مجبوریم در سال آینده از پساب به عنوان کمک کسری آب استفاده کنیم استفاده از پساب‌های محلی با تصفیه تکمیلی نیز در دستورکار قرار گرفته است.

وی گفت: اکنون حدود 580 هکتار چمن در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان است و باتوجه به کمبود آب در برنامه جایگزین با چمن‌های مقاوم و نیاز آبی کم و همچنین در مکان‌هایی که امکان انتقال آب در آن‌ها وجود ندارد، اقدام به حذف چمن کرده‌ایم، همچنین با کاشت 260 گونه گیاهی متحمل از جمله درخت و درختچه به سمت استفاده از گونه‌های گیاهی با نیاز آبی کم فضای سبز پایدار را توسعه داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان به باغ شهر معروف بوده و اکنون میانگین بارش در این شهر به زیر 80 میلی‌متر رسیده است، ادامه داد: با وضعیت خشک‌سالی و کم‌آبی ریشه درختان کنار مادی‌ها مورد تهدید خشک‌سالی قرار گرفته و درختان سطح شهر ضعیف شده‌اند و آفات و بیماری‌ها در بین این درختان دیده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای جبران کم‌آبی، کاشت درختان با نیاز آبی کم و متحمل را دردستور کار قرار داده‌ایم و با توجه به این بحران و تغییر اقلیم در شهر اصفهان، با پیشنهاد شهردار محترم از پتانسیل بخش خصوصی در طراحی و اجرای فضای سبز شهری استفاده می‌نماییم.

سلیمانی‌پور در این نشست با معرفی شش نقطه از میادین و خیابان‌های مهم شهر گفت: نظرات کارشناسان در خصوص طراحی این نقاط و تصمیمات شورای عالی راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری به مراجع تصمیم‌گیری منعکس خواهد شد.

در ادامه این نشست، دو کارگاه آموزشی نیز برگزار شد و اساتیدی از دانشگاه‌های شهر تهران با آموزش و معرفی گونه‌های مختلف با نیاز آبی کم، ایده‌های نو در طراحی‌های فضای سبز شهری و چگونگی ایجاد دیوار سبز، بام سبز و مسائل مربوط به حفظ درختان مخصوصاً درختان واقع در ایستگاه‌های مترو و BRT را مورد بررسی قرار دادند.

در انتها کارشناسان با بازدید از میادین و شش نقطه مهم شهر اصفهان که طرح‌های آن‌ها در شورای عالی راهبردی سازمان پارک‌ها و فضای سبز مورد ارزیابی قرار گرفت با جمع‌بندی نظرات خود، بر ایجاد فضای سبز زیبا در اصفهان و گل‌کاری موقت در میادین، ویژه نوروز، تأکید داشته و خواستار حفظ و نگهداری فضای سبز موجود شدند.

در این نشست تخصصی با اشاره به تغییر اقلیم، ریزگردها، آلاینده‌ها و گرمای غیرقابل کنترل، پیشنهادهایی برای حفظ درختان خصوصاً درختان چنار در محور چهارباغ ارائه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار