معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: «مرکز بین‌المللی صنایع دستی» در مجموعه تاریخی «ریسباف» اصفهان تاسیس می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: «مرکز بین‌المللی صنایع دستی» در مجموعه تاریخی «ریسباف» اصفهان با امضای تفاهمنامه میان سازمان جهانی گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاسیس می‌شود.

 مهران زینلیان  افزود: با این اقدام، هنرمندان بین‌المللی صنایع دستی با هدف توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی در حوزه صنایع دستی کشور‌های مختلف در این مجموعه به فعالیت خواهند پرداخت.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه تأسیس این مرکز بین‌المللی با موضوع توسعه، ترویج و تحقیقات کاربردی صنایع دستی، توسط ایران پیشنهاد شد، اظهار داشت: این پیشنهاد پس از بررسی در سازمان گردشگری ملل متحد در کمیسیون مشترک آسیا نیز بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.

زینلیان افزود: در نهایت از سوی دبیرکل این سازمان، اهمیت این موضوع تاکید و بعنوان یک اقدام مهم و مبتکرانه از سوی ایران معرفی و بدنبال آن تفاهمنامه میان سازمان گردشگری ملل متحد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز‌های اخیر منعقد شد.

او گفت: با توجه به مصوبه حمایتی دولت سیزدهم مبنی دائر بر واگذاری کارخانه ریسباف به وزارت میراث فرهنگی و با توجه به مرمت مجموعه و افتتاح آن، می‌توان امیدوار بود که با ایجاد این مرکز شاهد آمد و شد و تبادل تجربیات میان هیأت‌های تجاری صنایع دستی و هنرمندان مختلف باشیم و حوزه صنایع دستی و گردشگری استان بیش از پیش رونق بگیرد.

 مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف از جمله آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در وسعتی حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالای اصفهان واقع شده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم تصمیم بر آن شد تا مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه‌ای اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده می‌شد، معطل ماند تا اینکه در آذر سال گذشته (۱۴۰۲) برای نجات این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

این بنا اردیبهشت امسال برای احیا و نجات بخشی در اختیار شهرداری قرار گرفت تا مرمت و احیا شود.

«سازمان جهانی گردشگری»، یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل است که در باره امور جهانگردی تحقیق و گزارش سالانه منتشر می‌کند. مقر آن در شهر مادریدِ اسپانیاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.