تنها کسی که ماجرای پلاسکو را مدیریت بحران کرد، مقام معظم رهبری بود و اگر پیام ایشان در همان ابتدای ماجرا نبود، بین مدیریت محلی و کشور تنش ایجاد می‌شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه امروز در جلسه مدیریت بحران شهری با نگاهی به حادثه ساختمان پلاسکو از تشکیل کمیته نگارش آموزه‌های پلاسکو در پژوهشگاه شاخص‌پژوه خبر داد و اظهار کرد: نباید ایام پیش رو ما را از اتفاقات پلاسکو فراموش شود.

امیر محمودزاده در مورد اهمیت پیام مقام معظم رهبری در مدیریت بحران افزود: تنها کسی که این ماجرا را مدیریت بحران کرد، مقام معظم رهبری بود و اگر پیام ایشان در همان ابتدای ماجرا نبود، بین مدیریت محلی و کشور تنش ایجاد می‌شد.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه عنوان کرد: در مدیریت بحران پلاسکو چند اشتباه را انجام دادیم و در ابتدا زمان را از دست دادیم و نتوانستیم حریق را در یک ساعت اولیه مدیریت کنیم؛ با از دست دادن زمان امکان تخلیه اضطراری و کنترل مردم وجود نداشت.

وی خاطر نشان کرد: باید پس از یک ساعت و نیم باید ساختمانی که اسکلت فلزی بود تخلیه می‌شد اما مدیریت میدان قوی در حادثه پلاسکو وجود نداشت.

محمودزاده تصریح کرد: بزرگ‌ترین اشتباه را در آواربرداری انجام دادیم و ممکن بود بتوانیم افراد را سالم بیرون بکشیم؛ در مدیریت بحران چنین مواردی ساختمان‌های اطراف را به طور کامل تخریب می‌کنیم و آوار را در کنار آن دپو می‌کنند نه آنکه آوار به جای دیگری منتقل شود که زمان زیادی را می‌گیرد.

وی عنوان کرد: پژوهشگاه این وظیفه را دارد که مکتوبات ساختمان پلاسکو را در اختیار مدیران کشور قرار دهد و ما باید از مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک برویم.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه با بیان اینکه زمان، پارامتر طلایی در مدیریت بحران است تأکید کرد: بهتر است به جای ساختمان پلاسکو نمادی را بسازیم که به خانواده‌ها و بچه‌ها نشان دهیم که چه مواردی در این ساختمان رخ داد.

وی اذعان کرد: خطر همیشه هست اما یا ما باید آسیب‌پذیری را کاهش دهیم و یا خطر را کاهش دهیم؛ در مدیریت بحران پلاسکو افراد اکثر سیاسی هستند و با کت و شلوار به سایت پلاسکو وارد می‌شوند که بهتر است اتاق‌های فکرهای دائمی در این باره تشکیل شود.

محمودزاده در ادامه گفت: اکنون که بمباران اطلاعاتی به پایان می‌رسد، همه منتظر پاسخ مسؤولان هستند و این وجه کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر در تهران بحران دیگری هم‌زمان رخ داده بود، ممکن مدیریت آن دیگر به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

وی مطرح کرد: متأسفانه در حال حاضر احساس می‌کنیم که در مدیریت بحران حرف اول را می‌زنیم در حالی که این‌گونه نیست؛ در کشورهای پیشرفته بالاترین بودجه مربوط به تحقیق و توسعه است اما در ایران این‌گونه نیست.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه متذکر شد: به همراه فروریختن ساختمان پلاسکو، اعتماد مردم نیز فرو ریخت که باید این اعتماد را مجدد به دست آوریم.

وی ادامه داد: حدود 12 هزار تن آوار از پلاسکو خارج شد؛ آتش‌نشانان ما بسیار باغیرت هستند اما نباید عدم آموزش به آتش‌نشانان و مدیریت ضعیف را فراموش کرد.

محمودزاده در مورد مکان‌های حادثه‌خیز اصفهان گفت: در اصفهان مکان‌های حادثه‌خیز بسیار زیادی داریم و یکی از مهم‌ترین این اماکن، برج‌‌های پزشکان در کنار مخازن سوخت هزارجریب است که باید مدیریت استان، شهر و آتش‌نشانی برای آن برنامه‌ریزی اساسی کند.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو زنگ خطری برای مدیریت بحران شهری در اصفهان است، ادامه داد: باید مراقب مکان‌های تاریخی و فرهنگی اصفهان باشیم که معمولاً ستون‌های چوبی دارند و همچنین در اصفهان بازارها و پاساژهای با سن بالای زیادی داریم.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه اظهار کرد: جابجایی مخازن سوخت هزارجریب و مدیریت بحران حریق در سازمان سنتی مدیریت اصفهان و تربیت افراد متخصص از مواردی است که باید به آن در شهر اصفهان توجه ویژه داشت.

وی در پایان گفت: عدم توجه به تولید علم در مباحث مدیریت بحران و عدم توجه به ساختار سازمان علمی و تولید نیروی متخصص کیفی در مباحث مدیریت بحران چالش اصلی مدیریت در بحران کشور است.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.