برای نخستین بار در کشور پژوهشگران گروه مواد و فناوری‌های ساخت و شکل‌دهی پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان موفق به شکل‌دهی آلیاژ تیتانیم گرید 5 شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،برای نخستین بار در کشور پژوهشگران گروه مواد و فناوری‌های ساخت و شکل‌دهی پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان وابسته به پژوهشگاه فضایی ایران موفق به شکل‌دهی آلیاژ تیتانیم گرید 5 شدند.

آلیاژ تیتانیم Ti6Al4V به دلیل استحکام بالا و در عین حال وزن کم کاربردهای فراوانی در صنایع فضایی دارد، یکی از مهم‌ترین کاربردهای این آلیاژ، مربوط به مخازن تحت فشار کروی شکل است.

فلز تیتانیم و آلیاژهای آن به طور کلی به دلیل ساختار اتمی خاصی که دارند، به سختی شکل‌دهی می‌شوند چراکه پیش از شکل پذیری دچار شکست شده و بنابراین شکل‌دهی این آلیاژ به صورت کره با روش‌های معمول مشکل است.

پژوهشگران گروه مواد و فناوری‌های ساخت و شکل‌دهی پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان با استفاده از فناوری‌های نوین شکل‌دهی مواد (شکل‌دهی سوپر پلاستیک) برای نخستین بار در کشور موفق به شکل‌دهی این آلیاژ به صورت کروی شدند.

این فناوری سبب می‌شودخواص مکانیکی آلیاژ مطلوب و یکنواخت گردیده و در عین حال عیوب مکانیکی و شکل‌دهی محصول را نسبت به سایر روش‌های شکل‌دهی به حداقل می‌رساند.

لازم به ذکر است در حال حاضر کشورهای معدودی در جهان از دانش و تکنولوژی لازم جهت انجام این فرایند برخوردار هستند، اما خوشبختانه با همت متخصصان داخلی به صورت کاملاً بومی در کشور به انجام رسید.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.