تبریز ؛

اقتصاد کشور ما مردمی نیست

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری :همه منتظر سرمایه گذاری دولت هستند که این رویه در اقتصاد جواب نخواهد داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور ما مردمی نیست، همه منتظر سرمایه گذاری دولت هستند و قطعا در نحوه این سرمایه گذاری ها اشتباه خواهیم کرد و این رویه در اقتصاد جواب نخواهد داد.

سورنا ستاری در حاشیه افتتاح ساختمان نوآوری مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز گفت: ما به پول جیب خود متکی هستیم و به فکر تاسیس کارخانه های دودکش دار، در حالی که دنیا دنیای دودکش نیست، دولت با اهداف دیگری به دنبال ایجاد اشتغال هست، ولی قطعا نتیجه مطلوب را نمی گیرد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی استان اصفهان گفت: اصفهان با داشتن کارخانه های سیمان، فولاد سومین استان از نظر بیکاری است.

وی ادامه داد: هم اکنون ظرفیت صدور مجوز برای تاسیس حتی یک دودکش جدید را نیز ندارد و ظرفیتهای زیستی آن تمام شده است و آینده این استان مبهم است.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد مبتنی بر حذف دودکش ها اولویت دولتمردان قرار بگیرد گفت: اقتصاد جای هنرنمایی جوانان است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 94 درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است گفت: این در حالی است که فقط 5 درصد سهم صادرات متعلق به زعفران است.

وی ادامه داد: هم اکنون وقت راه اندازی دودکش نیست و صرف تولید هنر نیست، باید دانشگاه و تفکرات فرهنگی جدید ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی فوق العاده ای داریم، اما سیستم سنتی فعلی ما را به چالش می کشد یادآور شد: فرزندان ما باید به دنبال کارآفرینی باشند و استخدام را خفت بدانند.

وی ادامه داد: فرهنگ مفت خوری کارآفرینی ایجاد نمی کند، هیچ وقت از فرهنگ مفت خوری اقتصاد بالنده ایجاد نمی شود و این یک اصل اساسی در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه پایه اقتصاد جوانانی هستند که در دانشگاه تحصیل می کنند و معدن اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی خلاق است گفت: باید دانشگاهها خود را از وابستگی به بودجه دولتی منفک کنند، بودجه دولتی شیرین است و به نوعی همان پول مفت است که مانع از شکوفایی و بالندگی می شود.

وی یادآور شد: دانشگاهها باید به فکر تامین بودجه خود از محل فروش تکنولوژی و فروش شرکتها باشند، تا زمانی که بخش خصوصی وارد پژوهش نشود، کیفیت پژوهش توسعه پیدا نمی کند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.