اجرای آزمایشی طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در مدارس استان فارس اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) با محوریت سازمان آموزش و پرورش و با مشارکت نه دستگاه مسئول از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی، سازمان مدریت و برنامه ریزی، بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان فارس به صورت آزمایشی اجرا می شود.

 
وی بیان کرد: علیرغم اهمیت بالای موضوع به علت نداشتن شناخت و کم توجهی از سوی مسئولان و مردم، نبود وجود اعتبار و همچنین جدید بودن این دانش در دنیا و عدم بومی سازی آن منطبق با موازین اسلامی و ایرانی، تاکنون برنامه پیشگیری های رشد مدار در کشور اجراء نشده و یا به صورت ضعیف اجراء شده است.
 
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس ادامه داد: اگر در کشور پیشگیری های رشد مدار به صورت فراگیر و گسترده اجرا شود، می توان به یقین ادعا کرد کودکان و نوجوانان تا حدود بسیار زیادی به صورت بنیادی و اساسی در برابر جرایم و آسیب های اجتماعی در امان خواهند ماند.
 
رحمانیان افزود: برای موفقیت این طرح همه باید تلاش کنیم، زیرا آینده کشور در اختیار کودکان و نوجوانان امروز است و اگر کودکان و نوجوانان ما توانمند و مصون در برابر آسیب های اجتماعی و جرایم نشوند یقیناً در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.  
 
این مقام مسئول تشریح کرد: ائتلاف ملی طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان اولین تجربه کاری بین بخشی به صورت ملی و فرا قوه ای و منطبق با موازین علمی در کشور است که پس از تأئید و تصویب شورای عالی رفاه و ریاست جمهوری در استان فارس به صورت آزمایشی اجراء می شود.
 
رحمانیان با بیان اینکه یکی از اولویت های مهم دستگاه قضایی استان فارس، پیشگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه پیشگیری های رشد مدار است، گفت: بررسی های علمی نشان می دهد شروع درصد بالایی از آسیب های اجتماعی از یک اختلال فردی یا خانوادگی است که اگر روند شکل گیری این آسیب ها در دوران مناسب کنترل و مهار شود روند توسعه کندتر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: اگر آسیب ها در زمان مناسب شناسایی، کنترل و مهار نشود الگوی آن ها در فرد پیچیده‌تر خواهد شد و درمان آن به سختی صورت می گیرد، پس بهترین زمان برای شناسایی اختلالات و زمینه های آسیب در دوران تحصیل و شکل گیری شخصیت در دوره کودکی و نوجوانی در این دوره است.
 
معاون اجتماعی و  پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس گفت: این معاونت سه دوره را در حوزه پیشگیری های رشد مدار شامل مداخلات ارتقایی قبل از ولادت برای مادران، آموزش های ارتقایی و مداخلات مرتبط با دوره سنی پیش از مدرسه و معاضدت و پشتیبانی در اقدامات و مداخلات زودهنگام در مدارس،  پشتیبانی می کند.
 
این مقام قضایی اظهار کرد: هدف از اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان شناسایی به هنگام افراد نیازمند مراقبت و خانواده های آسیب پذیر و آسیب دیده است که نقش دستگاه قضایی در این طرح حمایتی، معاضدتی، پشتبیانی و جلب مشارکت دستگاه ها به نفع نظام آموزشی کشور است.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار