روز شمار انقلاب اسلامی؛

ژنرال هایزر ایران را ترک کرد

هواپیماهای نظامی دست به پروازی بی سابقه در آسمان تهران زدند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ورود امام خمینی (ره ) به وطن پس از سال ها دوری بارقه نور امیدی در دل ها تابید و فصل جدیدی در تاریخ ایران گشوده شد تا ملت ایران از هر قشر و طبقه اجتماعی و اقتصادی که قرار دارند به هویت ایرانی - اسلامی خود افتخار کنند.

با مروری بر وقایع بعد از 12 بهمن سال 57 به خوبی می توان فرصت و تهدیدها، بایدها و نبایدها و هر آنچه کشور را به سمت دگرگونی پیش می برد را دریافت و با گذر لحظه ها بر عظمت و شکوه انقلابی که با رهبری و درایت امام خمینی (ره) به ثمر نشست پی برد.

17بهمن‌ 57؛

امام خمینی (ره) در سخنان خود گفتند: كار عاقلانه و مفید به حال كشور این است كه بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عكس‌العملی مثبت داشته باشند. در پاسخ به پیام‌های تشكر از سوی مردم و یا شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود حضرت امام (ره ) به كشور، از سوی ایشان پیام تشكری خطاب به عموم انتشار یافت. با فراخوانی مردم به راهپیمایی عمومی در تأیید دولت بازرگان از سوی جامعه روحانیت تهران، مردم ایران حكومت مهندس بازرگان را تأیید كردند و موج راهپیمایی، شهرها را فرا گرفت. 

تظاهراتی با هدف حمایت از دولت بازرگان و مخالفت با بختیار در تمام کشور برپا شد. هواپیماهای نظامی دست به پروازی بی سابقه در آسمان تهران زدند. تمام راه‌هایی که به میدان بهارستان و مجلس می‌رسید، در کنترل نیروهای مسلح بود. بختیار که سعی داشت به مردم بفهماند در انجام وعده های خود کوشاست، در مجلس حضور یافت و نمایندگان مجلس درحضور او طرح‌های انحلال ساواک و دستگیری نخست وزیران و وزیران سال 1342 تا آن سال را که متهم به سوء استفاده از قدرت بودند را تصویب کردند.

افسران جوان در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری از ادای سوگند وفاداری به شاه معاف شدند و به خداوند، قرآن و میهن سوگند سربازی خوردند. در این روز، ژنرال هایزر فرستاده ویژه‌ی آمریکا که ماموریت داشت ارتش را یکپارچه و پشت سر دولت نگهداشته و در صورت لزوم طرح یک کودتا علیه انقلاب را به انجام برساند، بدون هیچ‌گونه نتیجه‌گیری از فعالیت‌های خود، ایران را ترک کند.
 
بازرگان در اولین مصاحبه خود به عنوان نخست وزیر دولت موقت، برنامه و وظایف دولت خود را تشریح كرد. بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی كناره‌گیری نمود و به مدرسه علوی نقل مكان كرد.
 تذكر: در حكم نخست وزیری حضرت امام(ره )  از وی خواسته شده بود تا بدون واسبتگی حزبی و گروهی به پست نخست وزیری اشتغال یابد. 

گزارش از الهام قبادی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار