خداحافظی هزاران کنگویی در بروکسل با رئیس مخالفان کشورشان

هزاران شهروند کنگويی در بروکسل با رئيس فقيد مخالفان کشورشان وداع کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هزاران نفر از جامعه کنگوییهای مقیم اروپا روز یکشنبه از نقاط مختلف این قاره خود را به بروکسل رساندند تا برای آخرین بار از اتیین تشیزکدی رهبر تاریخی مخالفان کشورشان که چهار روز پیش در بیمارستانی در پایتخت بلژیک جان باخت، تجلیل کنند.

جسد رهبر تاریخی مخالف کنگو یکشنبه شب به مدت چندین ساعت در یک سالن بزرگ در مرکز بروکسل قرار داده شد تا طرفداران وی که از کشورهای مختلف اروپایی به ویژه فرانسه و انگلیس خود را به بلژیک رسانده بودند، برای همیشه با وی وداع کنند.

مجری مراسم تجلیل از رهبر فقید مخالفان کنگو اعلام کرد: تشیزی (طرفدارانش او را این گونه خطاب می کردند) از میان ما رفت اما روح او در میان ماست و ما میراث او را جاودانه خواهیم کرد.

 رهبر احزاب و گروههای سیاسی مخالف در جمهوری دموکراتیک کنگو که به علت مشکلات ریوی در بروکسل بستری شده بود، پس از هشت روز چهارشنبه هفته پیش درگذشت.

رهبر تاریخی مخالفان کنگو در شرایطی درگذشت که جناح مخالف کنگو با اکثریت حاکم حامی ژوزف کابیلا رئیس جمهور این کشور درباره تقسیم قدرت تا انتخابات ریاست جمهوری آتی مذاکره می کند.

به همین علت بسیاری از تحلیلگران از این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که شاید درگذشت تشیزکدی ابهامات مربوط به روند مذاکرات مخالفان و حزب حاکم کنگو را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تشیزکدی که در سن هشتاد و چهار ساله درگذشت یکی از متنفذترین و برجسته ترین رهبران جناح مخالف کنگو بود. وی سالهای طولانی با رژیم موبوتو مبارزه کرد و در سالهای اخیر موفق شده بود ائتلافی از احزاب و گروههای سیاسی مخالف با رژیم ژوزف کابیلا رئیس جمهور کنونی کنگو تشکیل دهد به امید این که بتواند با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری کابیلا وی را به کناری گیری از قدرت مجبور کند.

تشیزکدی اواخر ژوئیه سال گذشته پس از گذراندن دو سال نقاهت در بروکسل بازگشت پیروزمندانه ای به کنگو داشت و صدها هزار نفر از طرفدارانش برای استقبال از وی به فرودگاه آمدند به طوری که بسیاری از منابع این رویداد را بزرگ ترین تجمع سیاسی پنج سال اخیر در کینشازا توصیف کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار