مدیر فرهنگ سرای حجاب گفت: بانوان هویت‌ساز و موثر در انقلاب مشهد در نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» به روایت گری از 5 مقطع تاریخی حضور زنان در مشهد می پردازند.

بنت الهدی جغتایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه فرهنگسرای حجاب در نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» نقش پر رنگی دارد؛ افزود: در نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» دو بخش وجود دارد یکی بخشی که به ترسیم مشهد جدید پرداخته و بخش دیگر با بازسازی مشهد قدیم به معرفی آن می‌پردازد.

وی ادامه داد: در بخش اول آن 14 محوطه تاریخی مشهد ساخته شده و گذر تاریخ این شهر با آثار هنری از زمان ورود امام رضا(ع) به مشهد تاکنون به تصویر کشیده شده که شامل بخش‌هایی مانند بازار مشهد، اصناف و مشاغل سنتی، محوطه تاریخی و مسجد گوهرشاد است همچنین برای بازسازی وقایع تاریخی مشهد بزرگ‌ترین گروه نمایش مشهدی شامل 250 بازیگر و هنرور برای اجرای نمایش‌ها در این مجموعه حضور دارند.

مدیر فرهنگ سرای حجاب با بیان اینکه در این نمایشگاه بخشی ویژه بانوان طراحی شده است؛ اظهار داشت: این بخش در حسینیه نمایشگاه واقع شده و محوریت فعالیت‌های آن زنانه است به عبارتی این بخش از نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» ویژه بانوان است و فقط خانم‌ها می‌توانند از آن بازدید کنند.

جغتایی گفت: با توجه به اینکه هر نمادی که در نمایشگاه وجود دارد به نوعی با جریان انقلاب مرتبط است نام این حسینیه نیز «پزندگان» نامیده شده، حسینیه پزندگان در خیابان 17 شهریور مشهد واقع شده است و در زمان قیام 17 دی سال 56 بانوان مشهدی از این حسینیه راهپیمایی‌های خود را انجام می‌دادند و به نوعی محل تجمع و تظاهرات بانوان مشهد در قیام 17 دی بوده است.

وی افزود: هر شب به صورت نمادین تظاهراتی به سبک 17 دی 56 توسط بانوان از حسینیه پزندگان به سمت میدان شهدای نمایشگاه انجام می شود.

وی با بیان اینکه این حسینیه دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است؛ عنوان کرد: در بخش اندرونی این حسینیه بحث آموزش‌های امدادی، کمک‌های اولیه و آموزش‌های نظامی به خانم‌ها آموزش داده می شود.

مدیر فرهنگ سرای حجاب ادامه داد: روایتگری از پنج مقطع تاریخی حضور زنان در مشهد نیز موضوع دیگری است که در اندرونی این حسینیه به آن پرداخته می شود؛ که بخش اول آن به زنان نوغان می‌پردازد؛ سپس واکاوی نقش زنان در دبار مغول بیان می‌شود، پرداختن به گوهرشاد آقا بخش دیگر این روایتگری را شامل شده و در ادامه نقش زنان در دوران رضاخان و مقاومت 8ساله آنها در برابر کشف حجاب رضاخانی مطرح می‌شود.

جغتایی اضافه کرد: بخش آخر این روایتگری نقش زنان در جریان‌سازی انقلاب و پس از آن را عنوان می‌کند و راوی در تمام این بخش‌ها به روایت مقاطع تاریخی که زنان در آن نقش داشته‌اند؛ می‌پردازد.

وی گفت: در بخش بیرونی حسینیه به صورت نمادین تعدادی از خانم‌ها به آماده‌سازی اعلامیه‌ها و اخبار زمان انقلاب می‌پردازند و در قسمتی دیگر نمایش‌های کوتاهی اجرا می‌شود که به نقش زنان در فعالیت‌های زمان قبل و پس از انقلاب می‌پردازد.

مدیر فرهنگسرای حجاب ادامه داد: در ایوان این حسینیه نیز هر شب ساعت 18 گفتگویی ویژه با خانم‌هایی داریم که حضور مؤثر و ویژه‌ای در جریان سازی‌های انقلاب داشته‌اند مثلا خانم‌هایی که در واقعه 17 دی 56 و 57 نقش داشته یا بانوان امروزی که نقش مؤثری در جهاد و فعالیت‌های قبل از انقلاب داشتند.

جغتایی افزود: 12بهمن معلم‌های پرورشی، 13بهمن نهضت سوادآموزی، 14 بهمن نقش تربیتی؛ 15بهمن حوزه‌های علمیه،16بهمن جهادسازندگی، 17بهمن روضه‌های سیاسی و مبارزه سنتی، 18بهمن خانه‌های تیمی و حلقه‌های معرفتی و مبارزاتی،19بهمن دانشجویان مبارز، 20بهمن پشتیبانی جنگ و 21بهمن همسران و مادران مدافع حرم؛ محور گفتگوهای ویژه در شب‌های مختلف نمایشگاه هستند.

وی بیان کرد : ویژه‌نامه‌ای دو صفحه‌ای بنام " مردم داری" به سبک روزنامه‌های آن دوران( قبل از انقلاب) نیز چاپ شده که در آن به موضوعاتی مثل بانوان هویت‌ساز و موثردر انقلاب، نقش حوزه‌های علمیه بانوان در زمان انقلاب، پیشرو بودن مکتب اسلام‌شناسی و قیام‌های مختلف بانوان در زمان انقلاب می پردازد.

نمایشگاه مشهد فجر آفرین به صورت مردمی و با عنوان «مشهد دوست داشتنی» در فضایی سرپوشیده به وسعت 10 هزار مترمربع و در محل مجتمع کوثر، واقع در انتهای بلوار وکیل آباد هر روز از ساعت 16 الی 21 برای بازدید علاقمندان دایر است.

انتهای پیام//ف.ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار