رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد هنوز برای پیش‌بینی درباره اقدامات همتای آمریکایی‌اش در قبال گروه تروریستی داعش زود است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه با رسانه‌های بلژیکی گفت شرط حضور اتحادیه اروپا در سوریه و مشارکت آن در بازسازی این کشور، احترام به استقلال سوریه و دست کشیدن از حمایت از تروریسم است.

وی امروز سه شنبه اعلام کرد اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبارزه با تروریست‌های داعش را در صدر اولویت‌های برنامه کاری خود قرار داده است، «دلگرم کننده» است، ولی هنوز پیش‌بینی در این باره زود است. 

رئیس جمهور سوریه در ادامه اظهارتش گفت: نشست اول آستانه (درباره سوریه) مثبت بود؛ زیرا بر اساس اصل وحدت سوریه برگزار شد. صلح در سوریه به طور اساسی به نشست آستانه، که یکی از طرح ها برای گفتگو بین سوریها بود، مربوط نیست.

اسد افزود: تحقق صلح به توقف حمایت کشورهای منطقه مانند ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و نیز بعضی کشورهای اروپایی از تروریست‌ها مرتبط است. ورود تروریست ها به سوریه باید متوقف شود. 

وی اضافه کرد: بخش دیگر صلح در سوریه مربوط به گفتگو بین سوری‌ها برای تعیین آینده کشورشان و نظام سیاسی آن است.

رئیس جمهور سوریه گفت: همکاری‌های روسیه و آمریکا در مبارزه با افراط‌گرایان در روند جنگ با تروریسم در سوریه، اقدامی مثبت قلمداد می‌شود. 

اسد در ادامه گفت: اروپایی ها از آنچه که اربابان آمریکایی آنها می‌خواهند پیروی می کنند و استقلالی از خود ندارند. تعیین رئیس جمهور سوریه و برکناری او بر اساس قانون اساسی کشور و صندوق های رای مشخص می شود و تصمیم گیری در این باره برعهده مردم است. اگر ملت سوریه رئیس جمهور دیگری انتخاب کند، در آن زمان من نباید برای کناره‌گیری تصمیم‌گیری کنم، بلکه در عمل خارج از این سمت خواهم بود. 

وی افزود: قدردان عملیات ائتلاف آمریکایی نیستیم؛ زیرا مانع از قتل شهروندان سوری به دست داعش نشده است. عملیات ائتلاف آمریکایی در سوریه نقض حاکمیت ملی ماست. ائتلاف آمریکایی ضدداعش یک ائتلاف خیالی است؛ زیرا در زمان عملیات آن، داعش کنترل مناطق بیشتری را در دست گرفت. 

رئیس جمهور سوریه خاطر نشان کرد: آمادگی داریم هر فرد مسلحی را که تصمیم بگیرد به زندگی عادی بازگردد و سلاح خود را تحویل دهد، عفو کنیم. برای دفاع از ملت سوریه می توان در جنگ ضد داعش و جبهه النصره از همه ابزارها استفاده کرد. توافق آتش بس در سوریه همچنان پایدار است. سراسر خاک سوریه را باید از دست تروریست ها خارج کنیم. صلح در سوریه دو بخش دارد که شامل مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها و جلوگیری از ورود آنها به سوریه و ممانعت از تامین کمک‌های لجستیک برای آنها است.

در حال تکمیل...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار