در میان الگوهای مصرف، از الگوی مصرف فرهنگی کمتر سخن به میان آمده است.

وزیر ارشاد: توجه به مصرف فرهنگی باید در دستور کار قرار گیردبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم پایانی دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی با حضور دکتر صالحی امیری؛ وزیر ارشاد و مقامات عالی رتبه از سایر دستگاه ها و نهادهای ذیربط عصر امروز در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

سید رضا صالحی امیری در مراسم پایانی دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی- اسلامی، اظهار داشت: مسئله کالاهای فرهنگی بخشی از موضوع مهم‌تری با عنوان سبک زندگی است که در آن مقوله مهمی با نام زیست و مصرف فرهنگی وجود دارد. در حقیقت میان این دو رابطه معناداری وجود دارد و افزایش مصرف فرهنگی موجب اخلاقی‌تر شدن و سازگاری هرچه بیشتر جامعه می شود.

وی افزود: در کشور ما میان الگوهای مصرف، کمترین توجه به الگوی مصرف فرهنگی بوده است که توجه و تحریک آن باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید با برخورداری از نگاهی بلند مدت به سمت برندسازی برویم و کالاهای فرهنگی ما در فراتر از مرزها مورد توجه قرار گیرند.

صالحی در ادامه ابراز داشت: عزم و اراده ملی موضوع مهم دیگریست که در این راستا برای یک جهش ملی ضروری و در عین حال امکان پذیر است. ذائقه سنجی اصل مهم دیگری است که احتیاج به نیازسنجی دارد. در حقیقت بحث تنوع اساسا حق انتخاب ایجاد می کند و در مسیر حرکت و تصمیم گیری بسیار تعیین کننده است. توجه به این نکته نیز ضروری است جامعه ایران در دهه چهارم از عرصه سیری به تنوع گرایش بیشتری پیدا خواهد کرد و این تغییرات در حوزه ذائقه فرهنگی نیز محسوس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زیباشناختی و جذابیت کالا نیز یکی از نکات تعیین کننده بوده که باید مد نظر تولیدکنندگان قرار گیرد. همچنین اغناسازی لازمه حرکت به سمت پذیرش کالاهای فرهنگی است، اینکه فرد به لحاظ درونی به این باور برسد که کالا از جذابیت و کیفیت بالایی برخوردار است. در حقیقت الگوی مصرف باید یک فرهنگ درونی شود و این نیازمند اغناسازی، جذابیت کار و سایر موارد ذکر شده است.

سپس دکتر فریدونی دبیر مراسم ابراز داشت: آنچه که امروز به عنوان مراسم پایانی دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی گرد هم آمدیم بنا بود در پایان نمایشگاه تخصصی برگزار شود که متاسفانه با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و شرایط محزون آن زمان به امروز موکول شد.

وی افزود: در این دوره سه حوزه اسباب بازی، نوشت افزار و کتاب شرکت داشتند که در میان 3400 کالای ارسالی 650 اثر به کتاب و اسباب بازی، 850 اثر نوشت افزار و 935 اثر هم به بخش پژوهشی که در این دوره برگزار شد اختصاص یافت. در این دوره یک تعامل و هماهنگی خوبی را شاهد بودیم که جزو ضرورت های توجه به حوزه فرهنگ بود.

فریدونی در ادامه گفت: در این راستا بنگاه ها، موسسات و نهادهایی چون صندوق کارآفرین امید، صندوق اعتباری امید، بانک صادرات و اداره کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در به سرانجام رساندن این مهم مشارکت و مساعدت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستم که این جایزه در سال های آتی با حمایت های بیشتر و ایده ها و خلاقیت های بهتری صورت گرفته و شاهد هر چه بهتر شدن تاثیر فرهنگ بر اقتصاد کشور و تعاملات این دو حوزه با یکدیگر باشیم.

در ادامه این مراسم سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی اظهار داشت: امروزه  فرهنگ جزو جدایی ناپذیر زندگیمان شده و همگان مصرف کننده جدی آن محسوب می شویم. به عنوان مثال در کنار خانواده و مدرسه، ابزارهای فرهنگی تربیت کننده کودکان بوده و شکل دهنده شخصیت آن ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه بحث کاراکترها و شخصیت سازی است که ما با وجود فرهنگ غنی و ادبیات بی نظیر کشور همواره از آن غافل بوده ایم. ما باید به سمتی برویم که علاوه بر شکل گیری تولید داخلی توان رقابت با کالای بیگانه را داشته باشیم و ان‌شاءالله در آینده ای نه چندان دور شاهد این باشیم که مردم عزیزمان از محصولات کاربردی، با نشانه های فرهنگ ایرانی - اسلامی استفاده و بهره ببرند.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.