تبریز؛

افتتاح سامانه تولید همزمان انرژی الکتریکی، گرمایشی در تبریز

طرح ملی بهره‌‌برداری از حرارت و دودی خروجی یک سیستم DG-CHP برای پرورش جلبک‌های مولد سوخت زیستی و پرورش گیاه در گلخانه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛چیت‌چیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح حرارت و دودهای خروجی سیستم dg_chp مرکز بیوتکنولوژی شمال‌غرب کشور در تبریز گفت: مساله کربن برای دنیا بسیار پیچیده است که باعث گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و کمبود آب شده و زندگی را برای مردم سخت کرده است.
وی با بیان اینکه کربن کپچر مساله جدی دیگری است که صنعت جهان را با چالش مواجه می‌کند و چگونگی جذب کربن برای جلوگیری از تبعات منفی بعدی دغدغه‌ای اساسی به شمار می‌رود، افزود: با استفاده از منابع آب کم کیفیت باید بتوانیم و مشکلات فرسایش خاک را حل کنیم.  
وزیر نیرو گفت: افزایش پوشش گیاهی آبخیزها موجب می‌شود رسوب کمتری ایجاد شود و هر سال شاهد هستیم مقادیر بسیاری رسوب شسته شده و به دریا می‌رود و  باید با هم‌افزایی مراکز بر مشکلات غلبه کنیم.
چیت‌چیان اذعان داشت: باید از خاک هزینه کنیم؛ همه ساله خاک زیادی شسته شده و از چرخه خارج می‌شود که با این طرح می‌توان از خاک حفاظت کرد.  
وی ادامه داد: یقینا بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری اگر بخواهیم اقتصاد ما تکانی بخورد باید بتوانیم مبتنی بر دانش حرکت بکنیم که با کارهای ساده ارزش افزوده چندانی نخواهیم داشت.  
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم توجه به مسئله بهره‌وری تصریح کرد: بهره‌وری یعنی اینکه با کمترین منابع بیشترین محصول را تولید کنیم.
وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم از کربن دودکش برای تولید استفاده کنیم یکی از مصادیق افزایش بهره‌وری است.
وی افزود: از اهداف دیگر اجرای این پروژه استفاده از دی اکسید کربن و حرارت تولیدی برای پرورش جلبک‌های تولیدکننده سوخت های زیستی و تولید محصولات گلخانه ای و توسعه فناوری جذب و حذف گازهای بیولوژیکی گازهای آلاینده است.  
چیت‌چیان با اشاره به دستاوردهای این سامانه گفت: از دستاوردهای این پروژه تولید انرژی گرمایی موردنیاز گلخانه، تولید فرآورده‌های با ارزش از زیرجلبک ها و حذف بیولوژیکی گازهای آلاینده توسط سامانه فتویبوراکتور است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه امکان حذف ۱.۸ تن دی اکسید کربن معادل ۹۰۰ مترمکعب دود خروجی را دارد.  
چیت‌چیان اضافه کرد: همچنین این سامانه قادر به تولید بیومس جلبک به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال را دارد.
این پروژه به همت پژوهشکده انرژی و محیط زیست  پژوهشگاه نیرو و پژوهشکده بیوتکنولوژی منطقه غرب و شمال غرب کشور اجرا شده است.
 این طرح که برای اولین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می شود، به منظور طراحی، ساخت و ارزیابی یک سامانه آزمونه (پایلوت) دوستدار محیط زیست با قابلیت تولید انرژی و محصولات زیستی و کشاورزی عملیاتی شده است.
اجرای این طرح با بهره‌مندی از توان رشته‌ای مهندسی برق، الکترونیک، مکانیک و فناوری نوین زیستی میسر شده است.
بومی‌سازی تکنولوژی و نوآورانه بودن سیستم جذب زیستی دی اکسید کربن از شاخصه‌های مهم این طرح است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.