تبریز ؛

صرفه جویی چشمگیر درمصرف برق در کشور

وزیر نیرو گفت : امسال بیش از 3 هزار مگاوات در مصرف برق در کشور صرفه جویی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛چیت چیان صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: این مهم از طریق مدیریت بار با همکاری صنایع و مردم صورت گرفت و با مدیریت ساعات اوج مصرف امسال خاموشی نداشتیم.

وی گفت: امسال همچنین تلفات شبکه برق نیز 4.5 درصد کاهش داشت که معادل عملکرد 2 هزار و پانصد مگاوات نیروگاه بود.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در حوزه سدسازی افزود : در سه سال گذشته در کشور 31 سد به بهره برداری رسیده است که توانستیم 4 میلیارد متر مکعب افزایش استحصال آب داشته باشیم.
وی خشکی دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از آن را مشکل مضاعف آذربایجان در کنار مشکلات اقتصادی و خشکسالی کشور عنوان کرد و افزود : قبل از دولت کنونی هر سال 40 سانتی متر کاهش ارتفاع آب این دریاچه را داشتیم که با صرف مبالغ قابل توجه کار تثبیت دریاچه انجام شد و اکنون شاهد افزایش 30 سانتی تراز آبی دریاچه نسبت به سه سال قبل هستیم.
چیت چیان ادامه داد : با اجرای طرح رهاسازی آب از سدهای اطراف محدوده دریاچه ارومیه سالانه شاهد کاهش مصرف 8 درصدی آب در کشاورزی هستیم که در مجموع در 3 سال 24 درصد برای دریاچه ذخیره آب داشتیم که نه تنها کشاورزان متضرر نشدند بلکه باعث افزایش راندمان محصول نیز شده است.
وی از طرح هدایت پساب فاضلاب های تصفیه شده در اطراف دریاچه به حوضه آبریز این دریاچه بعنوان یکی از طرح های موفق یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح معادل آبی که از میاندواب به تبریز می رسد یعنی 5 متر در ثانیه به دریاچه وارد می شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم تاکید کرد : اگر احیای دریاچه ارومیه تسریع شود نگرانی ها برطرف خواهد شد.
آیت الله مجتهد شبستری گفت: خشکی دریاچه ارومیه معضل مهمی است و اگر طوفان نمک برپا شود، نه تنها آذربایجان شرقی، استانهای دیگر نیز در خطر خواهند بود.
وی با بیان اینکه انسداد چاههای غیر مجاز و هدایت پساب تصفیه فاضلاب ها تا حدی در احیای دریاچه ارومیه امیدوار کننده است افزود : در کنار بهبود وضعیت نزولات جوی، همت دولت نیز سبب حل مشکل احیای دریاچه می شود .

 انتهای پیام / ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.