سرطان سینه یا سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در جهان به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  سرطان سینه یا سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان در جهان به شمار می آید و طبق آخرین آمار سالیانه بیش از ۱.۷ میلیون زن در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند.

البته استفاده از عبارت سرطان سینه از نظر علم آناتومی صحیح نیست و باید از عبارت سرطان پستان استفاده نمود. اما در فرهنگ ما بیشتر از عبارت سرطان سینه برای این بیماری استفاده می شود.

با توجه به اهمیت و شیوع بالای این سرطان، در ایران ام دی توجه ویژه ای به این بیماری خواهیم داشت. اما امروز در مورد علایم سرطان پستان صحبت می کنیم.


معمولا در نخستین مراحل بیماری هیچ علامتی وجود ندارد اما با رشد تومور توده سلول های سرطانی ممکن است هر کدام از علایم زیر پیدا بشوند:

 توده ای در پستان یا زیر بغل که بعد از عادت ماهیانه هم باقی بماند. این معمولا نخستین علامت سرطان پستان است. اغلب توده های سرطانی بدون درد هستند. اما برخی هم دارای احساس سوزش اند. این توده ها مدت ها پیش از اینکه قابل لمس باشند در تصاویر ماموگرافی قابل مشاهده اند.

 تورم در زیر بغل.

 درد، التهاب و یا حساسیت به لمس. هرچند خود توده ها بدون درد هستند. اما وجود درد در پستان می تواند از نشانه های سرطان پستان باشد.

 ایجاد برجستگی یا صاف شدگی قابل مشاهده روی پستان.

 هر گونه تغییر در اندازه، بافت، دما و یا فاصله میان دو پستان. ایجاد رنگ قرمز یا پوست شبیه پرتقال می تواند نشانه ای از سرطان پیشرفته پستان باشد.

 هر گونه تغییر در نوک پستان. مانند جمع شدگی، فرورفتگی، خارش، احساس سوزش یا زخم شدن. وجود بثورات پوسته دار در نوک پستان نشانه ای از بیماری پاژه است که ممکن است همراه با سرطان پستان باشد.

 هرگونه ترشح غیرمعمول که شفاف، خونی یا به رنگ دیگر باشد.

 ایجاد نمای مرمر گونه در زیر بخشی از پوست.

 ایجاد تفاوت واضح در یک بخش از پستان نسبت به بخش دیگر.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن توده در پستان یا وجود درد یا احساس ایجاد تغییر ظاهری به معنی وجود سرطان نیست. 

اما مهم است که علت آن را هر چه سریع تر مشخص کنید. بنابراین به پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که به جز علایم گفته شده، دارای تورم در زیر بغل هستید تورم غدد لنفاوی باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که این گونه تورم ها می تواند با سرطان پستان در ارتباط باشد.

سرطان پستان بسیار خطرناک است. اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، جای امیدواری بسیار زیادی وجود دارد. 

بنابراین بسیار مهم است که به این علایم توجه کنید و درصورت مشاهده آنها، تا مشخص شده نتیجه نهایی به پیگیری بپردازید.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار