چپاول اموال و دارایی های مردم، فریب، دروغ و نیرنگ جزئی جدا ناپذیر از فعالیت شرکت های مذکور به شمار می رود که جوانان و خانواده های بسیاری را به خاک سیاه نشانده است.
بعد از گذشت سالها عدهای در قالب و بستری جدید،فعالیت هایی را دنبال می کنند که با تغییراتی در رنگ و لعاب شرکت های هرمی و در ظاهری مُوَجَه، تحت عنوان بازاریابی شبکه ای،کالا و محصولات خارجی را به دست مصرف کنندگان می رسانند.
*بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکهای به فعالیتی اطلاق می شود که بازاریاب، علاوه بر پاداشی که بابت فروش مستقیم محصول دریافت می کند، از بابت افرادی که توسط او استخدام شده اند و به تعبیری به زیر مجموعه او اضافه می شوند نیز کسب در آمد می کند،این زیرمجموعه ها تا چند سطح ادامه پیدا می کند و در چنین قالبی هر آنچه بر تعداد لایه ها و زیر مجموعه ها افزوده شود،سرشاخه ها به سود بیشتری دست خواهند یافت.
*ایرادات فنی بر بازاریابی شبکه ای یا هرمی
امید شاهرخی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفتوگو با
خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح ایرادات و معایب فنی به این ساز وکار گفت: به واقع،اصل و اساس این فعالیت بر رشد تصاعدی و قارچ گونه زیرمجموعه ها استوار است و هر آنچه به تعداد این افراد و زیرشاخه ها افزوده شود،میزان سود دریافتی از سوی سرشاخه ها و افراد در راس هرم نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی افزود: اگرچه در نگاه اول این نوع از فعالیت خوشایند به نظر می رسد،اما بعد از گذشت مدتی با پدیده ای مواجه شویم که از آن تحت عنوان اشباع بازار یاد می شود.
شاهرخی عنوان کرد: این یک اصل و قاعده انکار ناپذیر است که یک محصول قادر نخواهد بود تمام مشتریان نظام تقاضا را به خود اختصاص دهد و بنابراین قاعده،بعد از گذشت مدتی(با افزایش تصاعدی زیرشاخه ها)با یک انسداد غیر قابل اجتناب مواجه می شویم که عملا فضایی برای جذب مشتری بیشتر باقی نمی ماند، زیرا عرضه کنندگان در نهایت به مرحله ای می رسند که در مواجهه با یکدیگر هر دو عرضه کننده خواهند بود و به تبع،قادر نخواهند بود در آنِ واحد،در قالب متقاضی ایفای نقش کنند.
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت: به واقع در این شرایط،شاهد فروپاشی هرم خواهیم بود زیرا وقتی هرم با رشدی حداکثری مواجه شود که تعداد بازار یاب ها بر میزان ضریبِ تقاضای بازار غلبه کند،با پدیده ای مواجه می شویم که عملا امکان جذب مشتری میسر نخواهد شد و این قاعده ای است که در شرایطی فزونی یافتن عرضه بر تقاضا،ظهور و بروز پیدا می کند.
وی افزود:در چنین شرایطی،سودهای هنگفت نصیب سرشاخه ها می شود و عملا زیرمجموعه ها متضرر اصلی این قاعده شوم و منحوس خواهند بود.
*مثال هایی که حاکی از مصادیق استثنائی است
فریبرز غفاری،کارشناس حوزه بازاریابی در گفتوگو با
خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح پشت پرده تبلیغات شرکت های بازاریاب هرمی یا شبکه ای گفت: عمدتا در تبلیغات شرکت های مذکور اینچنین عنوان می شود که فلان شخص از محل چنین فعالیت هایی به سودهای کلانی نائل شده است.
وی افزود: اگرچه به ظاهر در بیان مصادیق و مثال ها،انحرافی مشاهده نمی شود،اما در واقع مصادیق مذکور استثنائاتی هستند که با فراوانی چندانی همراه نیست و در میان هزاران نفر،تنها چندین سرشاخه به سودهای کلان دست می یابند و ما بقی افراد،بازیگرانی هستند که در زمین سرشاخه ها و در جهت کسب سود و درآمدهای آنچنانی برای بالا نشین ها،بازی می کنند.
این کارشناس بازاریابی عنوان کرد: به واقع تمامی بازاریاب ها با شکست مواجه نمی شوند،اما کسب سود آنچنانی برای تمامی فعالان این عرصه،سرابی است که تنها در رویا پردازی ها تداعی می شود و در مقام عمل،حصول سودهای آنچنانی،امکان پذیر نخواهد بود.
وی افزود: به واقع،در تبلیغات شرکت های بازاریابی هرمی،مصادیقِ موفق مشمول سرشاخه ها می شود،اما اینکه سرنوشت و میزان سود زیرشاخه ها و بازاریابان جدید و تازه کار چیست،از موضوعاتی است که با اندکی تامل و دقت نظر،به روشنی قابل درک خواهد بود.
*تبلیغ مصرف گرایی،آفتی که جامعه را تهدید می کند
شهرام قریانی،کارشناس حوزه اقتصادی در گفتوگو با
خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،در تشریح پیامدهای مخرب بازاریابی شبکه ای گفت: عنصر و محور اصلی فعالیت در این ساز وکار به تبلیغات شفاهی برای فروش محصول معطوف می شود و به تبع هر آنچه ضریب فروش کالای عرضه شده افزایش یابد، سود بیشتری نیز نصیب بازاریابان خواهد شد.
وی افزود: به واقع،خروجی و پیامد این فعالیت به تعمیق پدیده مصرف گرایی در جامعه منتهی می شود زیرا مصرف بیشتر،معادل کسب سود بیشتری برای بازاریابان و سرشاخه ها خواهد بود.
این فعال حوزه اقتصادی عنوان کرد: این رویه و پدیده غلط در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد و با عنایت به فروش محصولات و تولیدات خارجی در ساز و کار مورد اشاره بیش از پیش به عمق تخریبی فعالیت اشاره شده در این ارتباط پی خواهیم برد.
وی افزود: با تاملی بر پیشینه و عقبه فعالیت مذکور در کشورهای دیگر و ممنوعیت ساز و کار اشاره شده در کشورهایی همانند چین که از مقتدرترین اقتصادهای جهان به شمار می رود، پیامدهای منفی این فعالیت محرز می گردد، زیرا در نهایت به بروز بن بست و انسدادی منجر می شود که عملا هرم با از هم گسیختگی روبه رو خواهد شد که جز سرشاخه ها،باقی نفرات از زیان های آن مصون نخواهند بود.
*بازاریابی شبکه ای،حرام شرعی است
در کنار ایرادات فنی و منطقی که از حیث معدلات اقتصادی و اجتماعی به این فعالیت وارد است، بنا بر نظر مراجع عظام، ساز و کار مذکور حرام شرعی به شمار می رود.
آیت ا...العظمی مکارم شیرازی در خصوص حکم شرعی فعالیت در چنین عرصه ای گفت: با پیگیری های ریشه ای و دقیقی که در این زمینه کرده ایم،ثابت شده که این کار به یقین،شرعا حرام است و"اکثر مراجع تقلید " نیز به حرمت آن فتوا داده اند.
با چنین اوصافی،انتظار می رود وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر دستگاه های ذیربط، این بساط شوم،غیر شرعی،مخرب و زیان بار را جمع کنند.
در پایان انتظار می رود نهادهای مربوطه و در راس آن وزارت صنعت،پیش از اجرای چنین فعالیت هایی،تمامی جنبه های اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی آن را مد نظر قرار دهد.
امید آن می رود در شرایطی که سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از دستورکارهای اساسی و کلان کشور مطرح و سالهاست مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن آن تاکید می فرمایند،مسئولان با دور اندیشی شایسته تری به اتخاذ تصمیمات مقتضی مبادرت ورزند و از هر گونه اقدامی که در تراز و جایگاه وزین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قابل فهم نیست مجدانه اجتناب کنند.
انتهای پیام/
جنس ها شون خارجی به اسم ایرانی میفروشن
جنس هاشون خراب هست
به امید خدا جمع شن
تا کسی به درد من دجار نشه
چرا از نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارت بازرگانی تحقیق نکرده اید؟
و سوال آخر آیا واقعا تحقیق کرده اید یا صرفا نظرات شخصیتان را انتقال داده اید؟
در بازار یابی شبکه ای اساس کار بر مبنای کیفیت بالا کالاست چرا که کالایی که برند نیست فقط با کیفیت بالا قابلیت برند شدن دارد.کالاهایی که مشاهده میکنید که وارداتی هستند فقط بدلیل عدم تشابه از نظر کیفیتی در بازار داخلی وارد میشوند که وزیر محترم بازرگانی به تمامی شرکتهای دارای مجوز تا سال ۹۷ فرت داده تا حداقل ۷۰ درصد از کالاهای خود را داخلی کنند.و شرکتها هم در این راستا مشغول انجام تدابیری هستند.
که با اجرایی شدن این دستور شاهد اشتغالزایی فراوان و حتی صادرات و ارز آوری برای کشور خواهیم بود.
اگه چیزی به عنوان اشباع وجود داشت باید واسه شرکت های تولیدی مثه ال جی،سامسونگ و...یه عالمه شرکت دیگه اتفاق می افتاد،تازه محصولات این شرکت ها کالای مصرفی خانوار می باشد یعنی کالایی که در طی طول سال حداقل 5یا6بار استفاده شود.
این صحبت ها و مقالات یک طرفه با قاضی رفتن است.
میشه بفرمایید چه جوری کار کردید که زیان دیدید؟
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد کسی که خودشو زده به خواب رو نمیشه هیچ جوره بیدار کرد .
من زمان گذاشتم
ولی زمانم رو از بین نبردم
نگرشم رو عوض کردم
و حالا صاحب دو تا شرکت هستم
شرکت هایی که با یاری خدا تونستم از هیچ بسازمشون
به کمک و یاری خداوند الان هم مشغول ثبت 2 شرکت کارآفرینی با گردش سرمایه بالا هستم و تا الان باعث اشتغال زایی برای 5 نفر در یکی از این شرکت ها شده ام
عزیزان خواننده توجه داشته باشند بازاریابی شبکه ای نباید شغل اصلی آنها باشد
بازاریابی شبکه ای باید دومین و یا حتی سومین شغل آنها باشد
نباید روزانه بیش از 4 ساعت را به فعالیت در این تجارت بپردازند
این تجارت یک سکوی پرتاب فوق العاده برای پرتاب شدن به سمت موفقیت است به این صورت که در ابتدا شخصی که تازه شروع میکند میفهد که برای موفقیت نباید کارمند برای کسی باشد
ذهنیت و نگرش اشخاص به گونه ای پرورش پیدا میکند که بتوانند به جای کارمند بودن ، کارآفرین باشند
دوما محصولات این شرکت ها از محصولات با کیفیت می باشد چون اگر کیفیت نداشته باشه هیچ کس حاضر به توصیه محصول بی کیفیت به اطرافیان خود نمیشود.
عزیزان ما میگیریم کخ فروش کالاهاش هیچی اون درست
ولی چرا باید شما از کارکردن زیر مجموعه ها که حتی شما ندیدینشون سود باد آورده به شما برسه مگه شما چقدر برای زیرمجموعه ها زحمت کشیدین که باید هرماه سود به این زیادی به شما برسه!
به نظرتون یکم غیر عادی نیست؟؟؟؟
ما تولید کنندهامون که توی کارشون موندن کارمندامون که از همه بدتر کارگرا که دیگه نگم بهتره پس چجوریه شما بایک ماه کار نه چندان زیاد و شست و شوی مغزی دیگران این همه پول به دست بیارید.
یکم فکر کنید پول حلال با زحمت به دست میاد یکم فکرکنید
اولا اینکه تا ۷۰ درصد محصولات باید تولید داخل باشد
یعنی خودت تولیدد کننده باشی یا تولید ککتده داخلی را حمایت کنی
این یعنی حمایت از تولید داخل
محصولاتی هم هست که نیاز مردم هست اما تکنولوژیش یا در ایران نیست یا شناختی نیست یا اعتمادی نیست و درواقع جنس خارجی هست
مثل لوازم آرایشی و یا تصفیه آب
دوما محصولات باید اولا طبق دستورالعمل دولت عرف جامعه باشد چه از نظر ارزش کالا و کیفیت کالا و قیمت کالا
سوما اینکه کسانی که قراره با شما کار کنن کسانی هستند که دوستشان دارید پس اصولا راضی به ضرر ایشان نیستید
چهارما ما اول مصرف کننده کالا هستیم و در صورت رضایت از کلا و اعتماد طرفین به اطرافیان معرفی میکنیم
پنجما این شرکتها موظف به پرداخت مالیات هستند
ششما هیچ پولی جهت آموزش و ثبت نام نباید بدهید
هفتما هیچ سرمایه گذاری قرار نیست انجام دهید
صرفا الویت خرید مایحتاج خودتان خانوادتان و اطرفیانتان است
هشتما میزان خرید به توان و تمایل خودتان است و شنا میتوانید حتی خرید نکنید هیچ اجباری نیست
نهما آمدن و کار کردن شما و ماندن شما دست خودتان هست
نه کسی شما را به زور مجبور می کند که بیایید نه کسی به زور شما را بیرون میکند
دهما بجای پیش داوری اول کلاسهاشو تمام و کمال بشینید بعد نظر بدید بدرد میخورد یا نه
نترس مجانیه پولی نمیگیرن دوست من
مزیتش اینکه عده زیادی از جوون هارو از بیکاری درمیاره!
اینهمه اگهی استخداماستخدام در مورد بازاریابی هست و یک نمونه هم بازاریابی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی که خودم مستقیما زنگ زدم برای استخدام و مصاحبه. گفتند ما زیرمجموعه ای کار میکنیم. بعد از چند ماه اگر فروش خوبی داشته باشی خودن میتونی عضوگیری کنی. تمام بازار کار را همین بازاریابیها قبضه کرده و چون هرمی هم هستند محدودیت سنی ندارند.
این شرکتها در صورتی میتونن اینطور فعالیت کنند که مجوز شبکه ای دریافت کنند طبق قوانین
به نظر شخص بنده اشبا نمیشه چون همه وارد نمیشن چون میتونن با ازاد کردن ی قانون جلو اشبا شدن بگیرن هر نفر بتون تو چند شرکت بازار یابی کار کنه
باید کلاساشو شرکت کنی
به سایت پلیس فتا و پلیس ۱۱۰ و وزارت معدن صنعت تجارت مراجعه کن حتی میتونی حضوری بری به صنف بازاریابی شبکه ای و کسب تکلیف کنی
ولی زمان کلاساشو شرکت کن رایگانه چیزی که از دست نمیدی
افرادزیادی الان درگیرشن خیلی از دوستان منم شروع به کار کردن به منم خیلی پیشنهاد دادن...
حالا دست رو دست بزارید چندوقت دیگه که کار از کار گذشت و افراد زیادی بدبخت شدن که اکثرا هم جوون هستن بیایید هی برنامه هایی مثل شوک بسازید هی مستند بسازید بگید وای این بدبخت شد این خودکشی کرد این ورشکست شد و ارین حرفا...
ان شا الله
کالاهایی که توزیع می شوند 96درصد تولید داخله
این چه وضعشه ؟
اگه مشکل داره چرا به این شرکت ها مجوز میدن؟
کجای این شرکت ها و محصولات شون بدرد نخوره ؟
شما یه چی میگین ...
اتاق اصناف و صنت معدن یه چیز میگه ...
مرجع تقلید میگه حرومه حرومه ...
به نظرتون چرا بعد از 60 سال فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در برخی کشورها هنوز این تجارت و فروش محصول در این کشور اشباع نشده و هر روز هم داره قدرتمندتر و محبوب تر میشه ؟؟؟؟