به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری برنامه تعالی مدیریت مدرسه که صبح امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش در شرایط فعلی با دو جهت یکی بحث مطالبه آموزش و پرورش همراه با کیفیت و دیگری دغدغه کیفیت در این حوزه روبرو است.
وی ادامه داد: به همین جهت در سند تحول همین بحث تبیین نظام تعلیم و تربیت و شاخصهای کیفیت مدیریتها در آموزش و پرورش به عنوان یک اصل مطرح شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: مطالبه نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی به تنهایی نیست بلکه در جهان همین رویکرد وجود دارد.
زرافشان بیان کرد: در سال ۲۰۰۰ که برنامه جدید آموزش برای همه آغاز شد موضوع کیفیت هدف اصلی آموزش برای همگان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: دسترسی به آموزش و فراگیر کردن آموزش کفایت نمیکند بلکه ارائه آموزش همراه با کیفیت جزو لوازم تعلیم و تربیت است.
معاون آموزش و پروش اضافه کرد: بحث توسعه پایدار به عنوان یک برنامه و توافق جهانی برای ایجاد توسعه پایدار در دنیا بیش از دو دهه است که مورد پیگیری است.
زرافشان گفت: آموزش با کیفیت باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از دغدغههای امروز ما دستیابی آموزش با کیفیت به دانش آموزان است.
وی بیان کرد:آنچه در سند تحول آمده مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت یاد میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید در مدارس شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند به این امر تحقق و دست یابند.
زرافشان گفت: مدرسههای ما باید بتواند طبق سند تحول ۲۰ درصد توان و زمان آموزش را متناسب با نیازهای مدرسه و دانش آموزان تامین کند.
وی ادامه داد: آنچه در زیر نظام سند تحول انجام گرفته یک سطح تجویزی، نیمه تجویزی است که در سطح ملی تا کنون انجام شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: لذا رویکردی که به سمت توانمندسازی هرچه بیشتر مدرسه پیش میرود رویکرد سند تحول است که به عنوان مدرسه محوری تبلور یافته است.
زرافشان بیان کرد: بحث تربیت یکپارچه و همه جانبه باید اجرایی شود و سند تحول یک سند یکپارچه است.
معاون آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز دغدغه نظامهای تعلیم و تربیت این است که دانش آموزان صرفا یادگیری حوزههای دانشی آنها را توانمند نمیکند برای اینکه بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
زرافشان یادآور شد: همه این موارد تنها فقط باید درون مدرسه اتفاق بیافتد و مدرسه باید یک سازمان یاد گیرنده باشد.
گفتنی است؛ در این نشست از ۹۹ مدرسه ممتاز کشوری تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/