بر اساس برخی گزارشات واصله،عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و گرانی قطعات، باعث ایجاد دغدغه های جدی برای مالکان خودروهای چینی در ایران شده است.

دام خودرویی چینی‌ها برای مشتریان ایرانی/از نارسایی در خدمات پس از فروش تا گرانی قطعات
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم طرح گلایه‌هایی جدی در خصوص کیفیت محصولات چینی، بخش قابل توجهی از بازار خودرو در ایران به کشور مذکور اختصاص یافته است.

با همه این اوصاف و با وجود ذهنیت نه چندان خوشایند و مثبتی که در خصوص کالاهای چینی در افکار عمومی جامعه، جاری و ساری است، ضریب تمایل نسبت به خرید خودروهای چینی در طول سالیان اخیر به شدت افزایش یافته است.

در این میان طرح برخی انتقادات از سوی مالکان خودروهای چینی در خصوص ارائه خدمات و گرانی قطعات لزوم واکاوی و بررسی این معضل را بیش از پیش ضروری ساخته است.

شهیاد کاظم زاده، یکی از مالکان خودروهای چینی که چندی پیش با صرف هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی به تهیه خودرویی چینی مبادرت ورزیده، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: متأسفانه خدمات پس از فروش در خصوص برخی از خوردهای مذکور بسیار ضعیف است و می‌طلبد شرایطی تعریف و طراحی شود که به موجب آن، نمایندگی‌های خدمات‌رسان در ارائه خدمات پس از فروش، دقت‌نظر هر‌چه بیشتری را لحاظ کنند.

وی افزود: نه تنها در ارائه خدمات پس از فروش نارسایی‌هایی جدی مشاهده می شود، بلکه قیمت محصولات و قطعات برخی از خودروهای مذکور، نامتعارف و فراتر از حد تصور است.

کاظم زاده گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی با اعمال نظارت هر چه بیشتر، بساط این وضعیت را برای همیشه جمع کرده تا امکان سوء استفاده از مالکان چنین خودروهایی سلب و محدود شود.

وی افزود: بدون تردید نظارت هدفمند و مؤثر وظیفه مشتریان خودروهای مذکور نیست و خریداران خودروهای چینی با این ذهنیت که مؤلفه‌های لازم برای تأمین قطعات و کیفیت محصولات مذکور و ارائه خدمات مؤثر در نظر گرفته شده، اقدام به خرید چنین اتومبیل‌هایی می کنند، اما بعد از مدتی شاهد بروز چالش‌هایی جدی در این خصوص هستیم که قطعاً بخشی از آن ناشی از عدم رعایت پیش نیازهای لازم و منطقی در واردات این خودروها از سوی دستگاه های متولی است.

*سودهای کلانی که از محل فروش قطعات به جیب چینی ها می رود

یوسف اصلان زاده، یکی از فعالان عرصه اقتصادی در استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به افزایش چشمگیر خودروهای چینی در بازار ایران، گفت: به واقع، تولید کنندگان چینی با طراحی ظاهری شکیل و جذاب و تعریف آپشن های متعدد و متنوع برای خودروها، میل و رغبت فزاینده‌ای را برای تهیه این خودروها از سوی مشتریان ایرانی ایجاد کرده اند.

وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در گرایش به خرید خودروهای چینی، به قیمت نسبتاً مناسب آن معطوف می شود، بصورتیکه برای تهیه مشابه چنین خودروهایی از برندهای ژاپنی، کره‌ای، و...باید چندین برابر قیمت لحاظ شده (در مقایسه با محصولات چینی) هزینه کرد.

این فعال عرصه اقتصادی عنوان کرد: اما در واقع امر، بخش عمده هزینه‌ها به خریداران و مالکان این خودروها زمانی تحمیل می شود که قطعه‌ای از خودروهای چینی معیوب و یا مستهلک می شود، در چنین شرایطی باید برای خرید آن قطعه مبالغ هنگفتی را هزینه کرد.

اصلان زاده گفت: ظاهراً بخش عمده‌ای از سود تولیدکنندگان خودروهای چینی از محل قطعات و لوازم یدکی آنها تأمین می شود که ظاهراً این سیاست گذاری بصورتی کاملا زیرکانه و هدفمند طراحی شده است.

*لزوم توجه مضاعف به حمایت از حقوق مصرف کننده

فرشید ذاکرزاده، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به لزوم توجه فزاینده به حق و حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت: بر اساس ضوابط و قواعد تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودرو سازان داخلی یا خارجی موظف هستند موضوع خدمات پس از فروش را به نحو شایسته ای عملیاتی کنند که به تبع در چنین ساز و کاری، موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان نمود و بروز پیدا می کند.

وی افزود: اما آنچه که باعث برخی نارضایتی‌ها در خصوص خودروهای چینی در کشور ایران می شود، عمدتاً ناشی از عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب است که باید تجدید نظری اساسی در این خصوص لحاظ شود.

ذاکرزاده گفت: به واقع، شرکتی که از ارائه خدمات به هر دلیلی امتناع می کند، حقوق مصرف کنندگان را نادیده می گیرد و این موضوع یک ضعف اساسی و جدی در عرصه مذکور به شمار می رود.

وی افزود: اگرچه عمده این نارسایی‌ها به خودروهای تازه وارد معطوف می شود و به تبع تا مدتی پس از ورود چنین کاستی ها و نارسایی‌هایی در عرصه اشاره شده ظهور و بروز پیدا می کند.

ذاکرزاده گفت: به نظر بنده، این امر توجیه منطقی ندارد، زیرا متولیان و دستگاه‌های نظارتی باید شرایطی را فراهم سازند که شرکت تولید کننده، بلافاصله بعد از صادرات خودروی تولیدی به کشور هدف، خدمات مطلوب و کافی مرتبط با محصول ارائه شده را فراهم کنند.

این فعال حوزه فروش خودروهای خارجی عنوان کرد: بخش دیگری از نارسایی عرصه تأمین قطعات و لوازم یدکی، به تولیدکنندگان متفرقه‌ای باز می گردد که متأسفانه استاندارهای لازم را در تولید ادوات و تجهیزات یدکی رعایت نمی کنند.

وی افزود: طبیعتاً در چنین شرایطی، علاوه بر تسریع فرآیند بروز نارسایی در کارکرد صحیح خودرو، احتمال بروز آسیب‌ها و خساراتی جدی به دیگر بخش‌ها و قطعات خودرو، افزایش خواهد یافت و مجموعه این عوامل باعث سلب رضایت و اعتماد مشتریان خودروهای مذکور خواهد شد.

ذاکر زاده در خاتمه یادآور شد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که بر مبنای آن، کنترل و نظارت هرچه بیشتری بر میزان کیفیت محصولات وارداتی و مجاب ساختن کمپانی‌های تولیدکننده به ارائه خدمات پس از فروش  انجام پذیرد و به تبع، در چنین بستری ضریب بروز نارضایتی‌ها به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
واقعیتش من خیلی روی بازار خودرو در کشور خودمون مطالعه داشتم نتیجش این بود که برای قشر ضعیف جامعه قدرت انتخاب خیلی پایینه و یا باید خودرو داخلی سوار بشه و یا خودرو چینی ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
اگر ماشین چینی خراب است خوب کیفیت ماشین داخلی را بالا ببرید تا مردم خود تصمیم بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
تاسف این است که سایپا و ایران خودرو هم، خودروهای چینی مونتاژ می کنند. منفعت فروش چینی آنقدر زیاد است که خودروسازان داخلی را وادار به مونتاژ کاری کرده است. باید واردات خودروی چینی به حداقل برسد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
هر وقت مطلبی از خودرو میخونم حالم بد میشه
اصلا وضع مناسبی نداریم تو صنعت خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
از پراید که بهتره
Iran (Islamic Republic of)
REZA
۲۰:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
خودرو فقط شانسی برات کار میکنه چه ایرانی چه غیر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
برا کسی که پراید و یا پیکان سوار بوده آرا خودرو چینی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مقایسه بین ماشینهای ایران خودرو و سایپا با ماشینهای چینی است نه اینکه مقایسه کنی ماشیهای چینی را با مرسدس بنز یا آئو دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
خودروی چینی بهتره،امکاناتش بیشتره،
Iran (Islamic Republic of)
سلطانی
۱۵:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
اینجانب 2سال پیش یک خودروی جک جی 5 اتومات خریدم خیلی هم راضی بودم ولی به علت افت قیمت (تو 2 سال هفت میلیون موقع فروش ضرر کردم) انرا فروختم بعد از ان یک 206 اس دی صفر کیلومتر خریدم ماشینه بدی نیست فقط خدمات پس از فروش ان افتضاح است مثلا یک بار برای کم کردن اب رادیات رفتم نمایندگی بدون اینک ماشین را بررسی کنند گفتن واتر پمپ ان خراب است که ان را هم نداشتن درخواست دادن تا از شرکت برایشان ارسال شود .دو هفته پیش دسته برف پاکن ماشین خراب شد تو تبریز چهار تا نمایند گی بردم اولا نمیتوانستن ایراد را پیدا کنن 2 بار به ایسیو ماشین برنامه زدن نشد بلاخر ه بهد از کلی معطلی گفتن دسته خراب است که انرا هم نداشتن باز درخواست دادن از شرکت بیاید که فعلا 2 هفته است که نیامده خلاصه وقتی وضع ماشین ایرانی اینطوری است از شرکتهای چینی چه انتظاری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
خودروی چینی قابل مقایسه با دنا و پژو 206 و سمند ال ایکس نیست
از اسم چینی معلومه که جنسش چیه...
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۰۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
هم ام وی ام 530 داشتیم هم جک واقعا صدها برابر بهتر از سمند و پارس ........ است اول هم چینی سوار شو هم ایران خورویی بعد قضاوت کن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
تمام خودروهای چینی به 1/5قیمت وارد میشن و به مشتری با 400یا 500 درصد سود میفروشن.مثلا کامیون هوو(قاتل مردم)که مشکل ترمز داشت توی بندر عباس 10 میلیون تحویل میشد که به خریدار60 میلیون نقد میفروختن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
یا باید خودرو کاملا چینی خرید یا باید خودرو ملی با قطعات چینی خرید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
واقعا درسته
Kazakhstan
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
نه اینکه خودروسازای ایرانی خیلی عالین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
ماشین صفر من رنگ سپر با بدنش فرق داره!!!!! هنوز کسی جواب نداده
کاشکی این پول رو ماشین چینی می خریدم
حد اقل صفرش مشکل دار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
کلا ما محکومیم به خرید خودرو های بی کیفیت چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
من ایرانی سوار میشم، مشکل داشت ولی الان خوبه
دوست دارم یک کمکی به نیروی کار بکنم، هرچند دوست دارم نیروهای ایرانی نیز به کار اهمیت بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
همه جاي دنيا قيمت خودرو ارزون و لوازم يدكي و خدمات پس از فروش آن گرونه و سود خودرو سازان از اين طريق جبران مي شه اما تو ايران بجز ماشينهاي چبني كه قيمت ارزوني دارند بقيه ماشينهاي خارجي قيمتهاي نجومي دارن و لوازم يدكي و خدمات پس از فروش اونها هم گرونه ، باز در مورد ماشينهاي چيني مردم يكسر بأخت هستند ولي در خصوص بقيه خودرو ها دو سر بأخت،
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۱۰:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
من خودروی چینی سوار بودم الان دارم خودروی داخلی سوار میشم،باور کنید هر روز میرم نمایندگی!ماشین 16 هزار تا کار کرده جرات ندارم باهاش برم مسافرت،با چینیه نزدیک100هزار تا راه رفتم آخ نگفت،من نمیخوام از خودروهای چینی حمایت کنم،اما قطعات خودروهای داخلی هم بیشتر چینی و بی کیفیته........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
نه کیفیت داشت نه قطعه پیدا میشد و چقدر در موقع فروش اذیت شدم چون در ایران خودروی چینی دست دوم رو هیچ کس نمیخره و مثل شناسنامه فقط مال خودته من اونقدر قیمت رو پائین گفتم ودر طول 2 سال خوردوی بدون رنگ و تصادف رو 20 میلیون ضرر فروختم و این ضربه شدید اقتصادی به من تحمیل کرد و یه مدت دپرس و روانیم کرد
خوردو ژاپنی و کره ایی به نسبت گرون است ولی هزینه قطعه و تعمییر و فروشش معقوله و به راحتی دست دومش به فروش میره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
هر چی باشن، از ماشین سازی های داخل بهتره
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
با سلام من خودم شخصا فاکتورهای قیمت قطعات وارد شدۀ چینی رو دیدم متاسفانه مثلا چراغ مه شکنی که بابتش تنها دو دلار (در آن زمان شش هزار تومان) به قطعه ساز چینی پرداخت شده بود باقیمت هفتادو پنج هزار تومان در نمایندگی فروش میرفت یعنی حدود بیست و سه دلار. این مابه التفاوت تو جیب وارد کننده و مونتاژ کنندۀ داخلی میرفت . بیایید منصف باشیم و از خودمون غافل نشیم ما به خودمون هم رحم نمیکنیم و به هر قیمتی شده میخوایم سود نجومی کسب کنیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
این وارد کنندگان ومونتاژ کنندگان ایرانی هستند که به خالی کردن جیب مردم با فروش گران قطعات به مردم اقدام میکنند و هیچ کس نیست که نظارت کند !سازمان حمایت از مصرف کننده هم که هیچ
Iran (Islamic Republic of)
پرگل
۰۹:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
چین اگه شمش طلا هم وارد کنه من یکی بهش اعتماد ندارم خودرو که دیگر جای خود دارد ظرفیت های زیادی برای تقلب دارد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
ما همین هفته خودرو چینی خریدیم.بعلت اینکه چند بار خودرو داخلی خریدیم و هر بار با مشکلات فراوان ماشین و عدم پاسخگویی نمایندگی ها ی خودرو های داخلی از کرده خود پشیمون شدیم.هر چقدر هم قطعات خودرو خارجی گرون باشه به پای هزینه تعمیر و نگهداری و امنیت کم خودرو داخلی نمیرسه!
آخرین اخبار