نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور محمدکاظم کاظمی و مهدی قزلی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

نامزدهای بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر اعلام شدند/ میزان جوایز برگزیگان اعلام شد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور محمدکاظم کاظمی دبیر جشنواره و مهدی قزلی دبیر اجرایی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

قزلی در ابتدای این نشست گفت: این سومین دوره‌ای است که برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر به عهده بنیاد است. از امروز تا شنبه نامزدهای همه بخش‌ها را اعلام می‌کنیم. هیئت علمی جشنواره فاطمه راکعی، جواد محقق، یاحقی، رحماندوست و محمد حسین مهدوی سعیدی هستند. دبیر جشنواره محمد کاظم کاظمی است که ریاست هیئت علمی جلسات را برعهده دارد. هم اکنون در پایان کار داوری قرار داریم که بتوانیم در اختتامیه بهترین کتاب شعر را معرفی کنیم.

وی افزود: به رسم سه سال گذشته محافلی در کنار جشنواره داشتیم. محفل افتتاحیه با حضور دبیران دوره‌های گذشته محفل کرج، محفل شعر خلیج فارس در جزیزه هرمز، محفل شعر مهاجرین، محفل شهر ری با حضور شاعران ایرانی و افغانستانی، محفل آتش نشانان برای احترام به غم عمومی مردم و محفل جوانان با موضوع فاطمی که جوانان زیر 25 سال در آن شعر خوانی داشتند. همچنین محفل شعری در مشهد دو روز قبل از اختتامیه و محفل بین المللی در نیشابور خواهیم داشت. اختتامیه 18 اسفند ماه ساعت 18:30 در سالن نور شهر مشهد برگزار می‌شود.

قزلی در بخش آمار شعرهای بررسی شده به جشنواره گفت: در بخش شعر بزرگسال 3934 اثر، در بخش شعر کودک و نوجوانان 789 اثر، در بخش درباره شعر 203 اثر بررسی شده است. علاوه بر خانه کتاب از ادارات کل ارشاد استان‌ها خواهش کردیم که کتاب‌های مناسب را بفرستند. بعد از بررسی شعر بزرگسال در نهایت 22 کتاب در حال بررسی هستند و تا شنبه نامزدهای بخش بزرگسال معرفی می‌شوند و در بخش کودک و نوجوان نهایتا 21 کتاب و در بخش درباره شعر نهایتا 15 کتاب مورد بررسی هستند. در بخش ویژه افغانستان کمتر از 1000 کتاب شناسایی شدند و 122 کتاب در مرحله بعد از غربال لیست و داوری شد.
 
قزلی تصریح کرد: در دو سال گذشته هر سال سه محور در خارج از کشور داشتیم اما امسال با توجه به شرایط زمانی، مالی و سیاسی امکان برگزاری محافل در بیش از دو کشور وجود نداشت. به عراق،‌ سوریه، ترکیه، هندوستان، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان دعوتنامه ارسال کردیم. امیدواریم بتوانیم جشن شعر کشورمان را با همزبانان خود به اشتراک بگذاریم.

وی در خصوص جوایز جشنواره گفت: 30 سکه جایزه برگزیدگان و 10 سکه به تقدیرشدگان اهدا خواهد شد. همچنین به نامزدهایی که در اختتامیه حضور پیدا کنند، یک سکه به عنوان هدیه اهدا می‌کنیم. همچنین در اختتامیه اعطای نشان درجه یک هنری در حوزه شعر به اساتید خواهیم داشت.

محمد کاظم کاظمی هم در این نشست گفت: از اوایل جشنواره شعر فجر کشورهای فارسی‌زبان حضور داشتند و حضور افغانستان در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است. ما در این جشنواره سه قسمت داریم. در هر بخش 5 تا 7 نامزد معرفی می‌شوند و در هر قسمت سه داور داشتیم که در مرحله نهایی دو نفر که دبیر جشنواره و یکی از هیئت‌ علمی هستند، به داوران اضافه می‌شوند. با توجه به اینکه دو قالب داریم و همچنین در صورتی که دو شاعر از دو نسل متفاوت با کیفیت خوبی داشته باشیم، ممکن است دو برگزیده در هر بخش داشته باشیم.

وی در این نشست داوران بخش افغانستان و بخش درباره شعر را معرفی کرد و گفت: داوران بخش افغانستان غلامرضا طریقی، علی محمد مودب و محسن سعیدی هستند. جواد محقق به عنوان نماینده هیئت علمی و محمد کاظم کاظمی نیز به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت. داوران درباره شعر دکتر محمد سرور مولایی، مریم حسینی، زیبا اشراقی، فاطمه راکعی و محمد کاظم کاظمی هستند.
 
 همچنین در ادامه این نشست نامزدهای بخش درباره شعر به این شرح اعلام شد:
 
اخوان صائب به سبک هندی از محمدعلی شیخ الاسلامی، نشر پرنیان خیال
 
باباطاهر، اثر نصرالله پورجوادی، نشر فرهنگ معاصر
 
شعر نو در ترازوی تاویل، از سیاوش جعفری، نشر مروارید
 
فلسفه لاجوردی سپهری، اثر سروش دباغ، نشر صراط
 
بوطیقای سه گانی و مسائل آن از علیرضا فولادی، نشر گفتمان اندیشه معاصر

 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.