اصفهان؛

پروفسور آمریکایی ترکیب‌بند محتشم را رساله دکترای خود نوشت

یک پروفسور آمریکایی دوازده بند محتشم کاشانی را با عنوان اشک خونین رساله دکترای خود نوشت.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین المللی محتشم کاشانی، در حاشیه بازدید شاعران و چهره‌های سرشناس ملی کنگره از مقبره محتشم در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:قراردادن ترکیب بند محتشم به عنوان رساله دکترای این پروفسور آمریکایی باعث تاسیس کرسی شعر عاشورایی در دانشگاهش شد.

سعید خیرخواه، با تاکید براینکه ترکیب بند محتشم کاشانی بیانگر تمام باورهای ایرانیان و برآیند آشوب ازلی در زمین و واقعه کربلا است افزود: دهه اول محرم آغاز آن چندین هزار سال از باورهای ایرانیان و جهانیان بوده است.

وی، باورهای کربلا وابسته به این ظرفیت را متحول کننده جهان و مبارزه با باطل دانست و گفت: شعر محتشم و ترکیب بند عاشورایی وی تصویری از مشخصات حادثه کربلا است که لغت لغت کلمات به کار رفته در آن مانند نفخ صور و رستخیز نیازمند مطالعات ویژه است.

به گفته وی، دوازده بند محتشم که دل هر سنگی را آب می کند مدخل تحقیقات زیادی از پژوهشگران ایران و جهان شده است

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، گفت: در دوره محتشم همزمان با عهد صفویه بیش از 400 شاعر رسمی در کتب آن زمان ثبت شده که محتشم از بین آنها مشهورتر از بقیه است.

خیرخواه،خاطرنشان کرد: در دوران محتشم شاعران دیگری همچون صائب تبریزی زندگی می کرده اند که اشعار آنها خیلی از شعرهای دیوان محتشم بهتر بوده است ولی محتشم بواسطه ترکیب بند عاشورایی اش شهره آفاق شده است.

شایان ذکر است: شاعران، اساتید، محققان و پژوهشگران برجسته ملی در حوزه شعر و ادبیات و فرهنگ و هنر امروز ضمن بازدید از آثار و ابنیه تاریخی کاشان در قالب بافت گشت و ادای احترام بر سر مزار محتشم کاشانی در همایش ملی شعر محتشم با حضور موسوی گرمارودی شرکت کردند.





انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار